|
Nyt eller brugt - rabattens betydning - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Nyt eller brugt - rabattens betydning (/showthread.php?tid=58121) Sider:
1
2
|
Nyt eller brugt - rabattens betydning - Sociologen - 31-08-2012 Jeg er stadig på udkig efter min næste ur - og har pt to i spil (antallet kan dog hurtigt stige :)). Et af disse ure er pt til salg som brugt, men flot og med alle papirer mv. Jeg har imidlertid været i kontakt med en dansk AD, som ligeledes kan skaffe uret meget snart, så ventetiden er et non-issue. Jeg vil spare 15 pct på at købe uret brugt, hvilket får mig til at tænke over, hvor stor en rabat skal være, før I vil vælge brugt fremfor nyt? Re: Nyt eller brugt - rabattens betydning - jk - 31-08-2012 Jeg kan ikke sætte en procentsats på, hvornår jeg finder en rabat stor nok til at købe (let) brugt. Det er altid en afvejning af udbud, stand, originalitet, papirer, boks o.s.v. Det er jo heller ikke ligegyldigt om det er 15% af 100K eller 10K kr. :-) Generelt har jeg ingen problemer med at købe brugt! Det er grundlaget for, at økonomien i min samling er blot nogenlunde fornuftig. Jens-Kristian Re: Nyt eller brugt - rabattens betydning - Sociologen - 31-08-2012 jk Skrev:Jeg kan ikke sætte en procentsats på, hvornår jeg finder en rabat stor nok til at købe (let) brugt. Det er altid en afvejning af udbud, stand, originalitet, papirer, boks o.s.v. Det er jo heller ikke ligegyldigt om det er 15% af 100K eller 10K kr. :-)Det er klart Re: Nyt eller brugt - rabattens betydning - baun - 31-08-2012 Jeg er ret ligeglad med om et ur er spritnye eller brugt en smule og i nylignende stand. De betyder nok mere at reklamationstiden jo er mindre eller ikke eksisterende hvis man handler privat. Køber man hos forhandler vil en besparelse på over 5 K nok få mig til at overveje det brugte. Fra privatperson noget mere. Jeg har selv kigget på et Omega som brugt koster 22 K og 28 K hvis jeg køber fra urværket .... Altså 6 K i forskel. Ikke nok da uret skal købes af en privat. Jeg vil tro jeg kunne købe uret for under 30 K ved AD (står til ca 33 K i katalogpris). VH Baun Re: Nyt eller brugt - rabattens betydning - jk - 31-08-2012 Sociologen Skrev:[quote="Jeg ville helt sikkert købe brugt. JK Re: Nyt eller brugt - rabattens betydning - KlausM - 31-08-2012 Hej Kenn. Det kommer meget an på hvilket ur/mærke der er tale om og hvor høj nyprisen er. Når der ofte gives ophørsudsalg på Omega er det klart at der skal noget rabat på banen. Omvendt er det ikke så nemt at finde Rolex til en "god" pris. Normalt har jeg det sådan at kan uret ikke købes meget billigere på markedet eller kan kvaliteten/standen ikke findes meget bedre er jeg tilfreds. Mvh Klaus Re: Nyt eller brugt - rabattens betydning - Thor86 - 31-08-2012 En lidt anderledes historie, jeg faldt øjeblikket for mit Tag Heuer da jeg så det. Det var nærmest kærlighed ved første blik. Det var mit første ur i den klasse og derfor var jeg meget i tvivl om jeg ville købe det eller ej. Jeg ville havde købt det før jul, men ventede lidt og smed det for sjovt på ønskelisten. Utroligt nok fik jeg så et ur - desværre ikke det jeg ønskede mig. Grunden til dette er følgende: Jeg kunne få 10-13% på uret da jeg ville købe det, og det var tæt på være nok fordi jeg simelthen havde et chrush på uret. Mine forældre gik så ind og spurgte, og de talte om mig da sælgeren godt kunne huske mig. Meget mærkeligt ville butikken så ikke give mine forældre de 10% rabat. Det ville han kun til mig? Det endte så med jeg byttede det ur jeg fik af mine forældre, og smed de resterende penge oven i for få det andet. Men hvis jeg skal købe uret fra nyt, så skal der virkelig være en rabat at hente. Hvis et ur fra nyt koster 20k, har jeg intet imod købe et lidt brugt - lad os sige 1-2 år gammelt og så spare 5-7k. Såfremt uret er i den stand det skal være. Pt kigger jeg kun efter brugte ure. En krone sparet, en krone tjent. Re: Nyt eller brugt - rabattens betydning - lavall - 31-08-2012 Hej Jeg kan kun tale af egen erfaring. Jeg var på udkik efter et Rolex Deepsea - gerne brugt. De priserjeg blev forelagt brugt, ca. 58.000.- svarer vel meget godt til de 15% jeg kunne spare i forhold til et nyt. Jeg synes aldeles ikke det var nok at spare, slet ikke i forhold til den sikkerhed og garanti der er i at købe et nyt ur contra et brugt. Selv med et ur til 100.000.- ville jeg vælge at købe som nyt, 15% er simpelthen ikke nok at spare. På et ur til 100.000.- skal der ikke gå meget i stykker før besparelsen er væk. jesper Re: Nyt eller brugt - rabattens betydning - Mr. Tick - 31-08-2012 Jeg køber udelukkende nyt pga. der er visse fordele, som betyder mere i min verden end en besparelse. For det første har du sikkerhed for at uret er helt nyt og dermed fri fra brugsfejl. Endvidere har du en garanti for at uret er ægte og kommer med alt originalt tilbehør. Desuden får du opbygget et godt forhold til sælger, såfremt du vælger at handle fast hos dem - hvilket igen resulterer i bedre rabatter og service (skal fortolkes meget bredt). Det er sådan jeg gør hos et af de større forhandlere i København. Nyt eller brugt - rabattens betydning - Sociologen - 01-09-2012 Thor86 Skrev:Hvis et ur fra nyt koster 20k, har jeg intet imod købe et lidt brugt - lad os sige 1-2 år gammelt og så spare 5-7k. Såfremt uret er i den stand det skal være.Med en besparelse på ca 1/3 af urets listepris, vil jeg også kraftigt overveje at købe et brugte ur (i perfekt stand med b/p) - medmindre uret hos AD sælges med fx 20 pct rabat, hvilket ikke er ualmindeligt for visse mærker/modeller. lavall Skrev:Jeg var på udkik efter et Rolex Deepsea - gerne brugt. De priserjeg blev forelagt brugt, ca. 58.000.- svarer vel meget godt til de 15% jeg kunne spare i forhold til et nyt. Jeg synes aldeles ikke det var nok at spare, slet ikke i forhold til den sikkerhed og garanti der er i at købe et nyt ur contra et brugt.I dette tilfælde ville jeg gøre præcis som dig. Der er intet økonomisk ræsonnement for at købe brugt, og du får oplevelsen med at besøge AD'en, være den første der bærer uret og ikke mindst give uret sine første "ar". Faurschou Skrev:Jeg køber udelukkende nyt pga. der er visse fordele, som betyder mere i min verden end en besparelse.Helt enig. Rart ikke at skulle "vurdere" sælger (selvom der er rigtig mange good guys derude) som man jo ofte køber, når et brugt ur erhverves, da en AD allerede har et etableret renome. Desværre vil jeg ikke have mulighed for at opbygge et tæt forhold til en forhandler, da min økonomi ikke tillader, at jeg jævnligt - forstået som hverken hvert, hvert andet eller hvert tredje år - kan købe et nyt ur. Desværre... |