Urdebatten / Urforum
Salg af ur privat - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Salg af ur privat (/showthread.php?tid=61690)

Sider: 1 2 3

Salg af ur privat - Grumpy - 09-08-2014

Hej venner

Da jeg står og skal til at sælge mit forholdvis dyre ur privat. Er jeg kommet i tvivl om et par ting.

Hvordan sikrer jeg mig selv bedst. Tænker en form for købsbevis, som sikrer at køberen ikke kan klandre mig, hvis han skulle tabe uret, eller på anden måde beskadige uret inden for de (så vidt jeg ved) 14 dages returret, som han her krav på ved privat salg. (Jeg tænker her at det må være svært for mig at bevise, at skaden ikke var der inden salg)

Kort og godt. Hvordan skal jeg forholde mig?

Mvh. Anders

Re: Salg af ur privat - MortenKN - 09-08-2014

Privatsalg = Købt som beset uden nogen form for returret eller garanti overhovedet...... End of story

Re: Salg af ur privat - KlausM - 09-08-2014

Hej Anders.
Som Morten nævner er uret købt som beset ved privat salg. Det forhindrer dog ikke at køber kan bliver utilfreds eller fortryde og derved skabe en masse støj.
Jeg har det sådan at jeg vil hellere have at køber går hjem og sover på beslutningen frem for at presse et hurtigt salg igennem. Jo mere sikker køber er i sin beslutning jo mindre er risiko'en for at der opstår et eller andet efter handlen. Jeg vil også råde til at være ærlig og åben omkring uret og dets tilstand. For nogen kan dette være lidt af en gråzone hvor man også går over i den modsatte grøft og taler usandt. Ved du noget om uret som muligvis kan skabe utilfredshed er det bedre at få det nævnt frem for at køber selv skal opdage det. Ofte kan man bliver overrasket over hvad folk lægger vægt på. Jeg gjorde engang en køber opmærksom på en mindre skramme på uret og svaret var at den var ligegyldig for den ville han nok selv have lavet inden dagen var omme.
Men igen...uret er købt som beset så det er også er temperementsspørgsmål hos sælger hvor åben man er.
Jeg kan måske også lige tilføje at sørg for at køber får set uret ordentligt, evt også skiftet dato på den.
Mvh
Klaus

Re: Salg af ur privat - baun - 10-08-2014

Jeg har altid givet en måneds returret. Jeg har solgt mere end 100 ure på den måde og faktisk aldrig haft problemer.

Jeg laver et kartotekskort som dokumenterer uret med billeder og beskrivelse som grundlæg for handelen:

Den kunne så således ud:
Beskrivelse:

Mærke og model: Omega 30 mm

Årgang: 1953
Kasse: Rund, stål, ualmindelig flot stand
Højde: 11 mm
Diameter: 36 mm uden krone
Skive: Meget flot ”Bulls Eye” skive i ualmindelig flot original stand. Flotte gyldne påsatte index, logo og smukke gyldne visere
Rem: Sort tynd læderrem
Caliber: 265 manuelt
Caliber nr.: 13830533
Ref. Nr.: 2639-14

İmage
İmage
İmage
İmage

vh Baun

Re: Salg af ur privat - Amehlbye - 10-08-2014

Den måde du sælger på Baun er ikke privat salg - ligger fint i gråzonen ml privat og forhandler Icon_e_wink

Re: Salg af ur privat - MortenKN - 10-08-2014

Citat:af Amehlbye » 10/08/2014 08:33

Den måde du sælger på Baun er ikke privat salg - ligger fint i gråzonen ml privat og forhandler Icon_e_wink

Forkert - Der findes ingen gråzone. Enten er det privat eller også er det erhverv. Længere er den ikke. At Baun VÆLGER at tilbyde returret på sine ure er et valg han træffer, han er ikke forpligtiget til det på nogen måde, ligesom erhvervsdrivende med fast forretningsadresse reelt set heller ikke er det..... Internetbutikker er derimod forpligtiget til at yde 14 dages returret (faktisk 28 dage efter den nye lovgivning, så vidt jeg er orienteret) på fjernsalg...

Det baun laver er ikke andet end en slutseddel med urets detaljer - Lidt som en bilhandel mellem private.

Re: Salg af ur privat - peterkaa - 10-08-2014

baun Skrev:Jeg har altid givet en måneds returret. Jeg har solgt mere end 100 ure på den måde og faktisk aldrig haft problemer.

Jeg laver et kartotekskort som dokumenterer uret med billeder og beskrivelse som grundlæg for handelen:

Den kunne så således ud:
Beskrivelse:

Mærke og model: Omega 30 mm

Årgang: 1953
Kasse: Rund, stål, ualmindelig flot stand
Højde: 11 mm
Diameter: 36 mm uden krone
Skive: Meget flot ”Bulls Eye” skive i ualmindelig flot original stand. Flotte gyldne påsatte index, logo og smukke gyldne visere
Rem: Sort tynd læderrem
Caliber: 265 manuelt
Caliber nr.: 13830533
Ref. Nr.: 2639-14

vh Baun

Dette skal ikke opfattes som en kritik, jeg syntes i princippet det er en rigtig god måde at dokumentere en handel på. Og at du giver returret som privat vidner om at du kan stå inde for dine varer.

Dog er der måske lidt for mange subjektive vendinger til det sådan rigtig har værdi. "Smukke gyldne visere" - ?
"Ualmindelig god stand" - ?
Alt er relativt og når det er beskrevet som ovenstående, uden nogen reference kan det ikke bruges til så meget.

Flot ur i øvrigt!

Re: Salg af ur privat - trabjergknudsen - 10-08-2014

Antallet af salg af ure pr år vil have væsentlig betydning for om Man anses for erhvervsdrivende...

Re: Salg af ur privat - trabjergknudsen - 10-08-2014

100 ure på fx på et år... Så er du sandsynligvis erhvervsdrivende

Re: Salg af ur privat - TioMalo - 10-08-2014

Citat:100 ure på fx på et år... Så er du sandsynligvis erhvervsdrivende

Baun har solgt urer årevis og referer tydeligt nok til hele denne periode.
Jeg har ikke kigget ind i hans skab men professionel sælger er han absolut ikke.

Vh. John