Urdebatten / Urforum
Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. (/showthread.php?tid=76623)

Sider: 1 2

Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - rasmus_denmark_phpbb3_import15825 - 26-11-2011

Godaften Icon_e_smile

Jeg har fornylig købt mit først Omega automatic,
et rigtig pænt Geneve fra ca. 1975 ...

İmage

İmage

Desværre, går uret relativt hurtigt i stå efter brug.
Dvs.. jeg har umiddelbart kun oplevet at det har holdt tiden (og ikke er gået i stå), ca 8 timer efter brug. Så vidt jeg kan læse mig til, skulle det kunne holde 40 timer, hvis jeg har gået med det tilstrækkeligt længe.

Skal det automatiske urværk trækkes op når det er gået i stå? I så fald, hvordan bærer jeg mig ad med det? kan jeg evt. "ryste" det i en længere periode, for mere optimal optrækning?
(i den forbindelse, bør jeg på nogen måder være forsigtig)

Kan det evt. være tegn på slid? (uret ser meget fint og ubrugt ud)

Tag forbehold for at jeg først fornylig har fået interesse for vintage ure. Min viden er derfor meget begrænset.

- Rasmus Nielsen

Re: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - baun - 27-11-2011

Du kan godt trække uret op ved at dreje kronen - det kan ikke trække over som et manuelt værk kan hvis man er voldelig. Giv den evt 20-30 vrid mellem tommel og pege.

Men det burde ikke være nødvendigt hvis du ellers har et normalt aktivitetsniveau - uret skulle jo gerne kunne blive trukket op ved de bevægelser du gør når uret sidder på dit håndled. Hvis det kun kan holde få timer efter du har taget det af er det nærmere tegn på at det skal have service (rensning og smørring) end at det er slidt.

Sådan en tur koster 1000-1500 kr hos en urmager.

Tillykke med et smukt Vintage Omega ur som der nemt er 50 år mere i!

vh Baun

Re: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - rasmus_denmark_phpbb3_import15825 - 27-11-2011

Baun, tak for et godt svar.
Og tak .. jeg er rigtig begejstret for uret. Personligt er jeg helt tosset med en del af Omegaerne fra perioden.

Er du helt sikker på at uret kan trækkes op?? Går ud fra at kronen skal være "helt inde", som f.eks på mit manuelle seamaster fra 1961??? det undrer mig nemlig at uret ikke har den karakteristiske lyd af "optrækning" som når jeg trækker seamasteren op .. jeg troede egentlig bare at kronen blot fedtede rundt. Er det korrekt forstået at jeg kan blive ved i al evighed, eller er der et naturligt stop, som ved mit manuelle seamaster.

Hvor længe ville du forvente at sådan et ur skulle kunne gå, efter fuld optrækning/en dag med bevægelse?

Håber du kan håndtere alle de spørgsmål Icon_e_smile

Vh Rasmus

Re: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - Peter - 27-11-2011

Hej

Der er ikke nær så stor modstand i værkerne i 1000 serien, som i andre Omegaure når man trækker dem op.

MVH Peter

Re: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - baun - 27-11-2011

Den skal kunne gå - 40 timer - men over 30 så ville jeg ikke sende den til service - under 25 timer så ville jeg sende den til service - og ja jeg er sikker på at man bør kunne trække den op!

vh baun

Re: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - Geodoc - 27-11-2011

Baun Skrev:Den skal kunne gå - 40 timer - men over 30 så ville jeg ikke sende den til service - under 25 timer så ville jeg sende den til service - og ja jeg er sikker på at man bør kunne trække den op!
vh baun
jeg er aldeles enig med Baun og Peter.

Vil du have noget mere at vide om værket og gangreserven i dit ur, er Ω-Link Centralen et godt sted at begynde.
F.eks. vil man i Ranfft kaliber database kunne konstatere, at gangreserven er 42 timer.

Ω er i øvrigt osse enig med Baun, at uret kan trækkes op manuelt, Jfr. brugervejledningen til uret:
İmage
Illustrationen er hentet fra "Old-Omegas.com" i Ω-Link Centralen. Klik billede for fuld størrelse.

Brugervejledningen svarer også godt på spørgsmålet: Går ud fra at kronen skal være "helt inde", som f.eks på mit manuelle seamaster fra 1961?

Spørgsmålet: det undrer mig nemlig at uret ikke har den karakteristiske lyd af "optrækning" som når jeg trækker seamasteren op
.. jeg troede egentlig bare at kronen blot fedtede rundt

Peter har svaret, at værkerne i 1000 serien ikke har så stor modstand i optrækket. Her kan du trygt stole på fagmandens beskrivelse.
Det er osse min erfaring, at 1000 værkerne mærkes "lidt udefineret, bløde og uden egentlig optrækslyd" ved optræk.

Spørgsmålet: Er det korrekt forstået at jeg kan blive ved i al evighed, eller er der et naturligt stop, som ved mit manuelle seamaster.
På et ur med automatisk optræk, er der en sikkerhedsforanstaltning (slæbekobling), således at hverken brugeren eller automatikken kan "trække uret over".
Så i princippet kan man blive ved "i al evighed" - la' vær' med det Icon_e_wink

Det er et "godt verdensbillede", at opfatte det manuelle optræk af uret, som den primære kilde til energi - og automatikken som en "vedligeholder" af denne energi.

At trække uret op ved at "ryste" det - kan faktisk godt lade sig gøre. Men man kan ryste det på en led (retning), så det absolut ikke trækker noget som helst op.
I stedet for beskrivelsen "ryste", ville jeg beskrive en effektiv optræksbevægelse som drejninger - akkurat som i en watchwinder.

I brugervejledningen fremgår det: "Your Omega is a high frequency automatic watch"
Fra linket til Ranfft fremgår, at urets slår med 28.800 slag i timen - hvilket svarer til 8 slag i sekundet. Dejligt hurtigt.

Velkommen på forum og god fornøjelse med uret.

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - olof - 27-11-2011

Jeg har et Tissot PR 526 GL med stort set det samme værk. Den har også problemer på en almindelig "kontor-dag", det seer ud som om automatiken på 10xx værket er ikke nær så effektiv som hos andre. Jeg anbefaler dog at have uret serviceret selv om den kommer til at løbe mere end 36 timer på manuel optræk, hvis det er uklart hvornår sidst den blev renset. Jeg har en del ure, som ikke viste problemer, men alligevel begyndte at være slidt (ifølge min uremager). Det kommer sikkert også an på, hvor tidt man bærer den. Og så snart der er slid, taber de i nøjagtigheden.
Det lægger en som baun (eller mig) dog næppe mærke til, der skiftes jo mindst hver anden dag, hvad betyder et par sekunder så. Icon_mrgreen Icon_e_wink

Re: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - TDN - 27-11-2011

Urmagerne har vist ikke det store til overs for 10XX værkerne, (min urmager bander når jeg har et med til ham), men når det er sagt er de forbløffende præcise. Jeg p.t. et caliber 1012 (automatic) og et 1030 (manuel) som begge går inden 1-1½ sek/pr. døgn, hvilket må siges at være godkendt.

mvh.
Thomas

Re: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - hannover_dk - 27-11-2011

10xx serien er jo det sidste Omega værk (godt nok tilmed købt ind via Lanco tror jeg det var) men udviklet med Omega - i den gamle periode. Det er langt fra så smukt som, den værkserie det afløste, men efter lidt børnesygdomme med den første version, er det et velgungerende og ganske præcist værk. Krognos har opereret på et 1012 for mig og havde ingen indsigelser mod det. Giv det en service hvis ikke du får gangreserven op til acceptable + 30 timer - og træk det på kronen 20 ture rundt for en start
vh

Re: Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info. - Tommy Munk - 27-11-2011

Hej

Bliver lige nød til at kommentere lidt på denne tråd. Vi kan nemt blive enige om at værket ikke er nogen design-skønhed, især er rotoren grimt. Men at sige at værket er direkte dårligt er noget vrøvl, jeg har serviceret adskillige af dem uden problemer og uden reklamationer. Hvis er urmager er nød til at 'bande' når han får sådan et ur ind, siger det meget mere om urmageren ('s evner) end om uret. Uret skal ved service naturligvis samles og smøres korrekt ellers virker det ikke ordentligt (men gælder det ikke alle ure....).

Uret er ser ud til at være samlet forkert (se billede). På platinen under fjederhusbroen sidder en lille fjeder (som ikke kan på billedet) der skubber tandhjulet i cirklen i pilens retning ind mod det store hjul. Hvis dette er er monteret forkert skubber den hjulet væk istedet (og det ser det ud til på billedet), og så kan man ikke trække uret op manuelt.

Hvis gangreserven er for lille på værket skal det serviceres og fjeder+fjederhus skal sandsynligvis skiftes.

mvh
Tommy