|
Nomos Glashütte - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Nomos Glashütte (/showthread.php?tid=59424) Sider:
1
2
|
Re: Nomos Glashütte - TioMalo - 10-06-2013 Citat:En ulempe er dog, at Nomos har valgt at lave lugholes på et ur med springbars. En væsentlig del af Bauhaus konceptet er funktionaliteten. Og, tro eller ej, de her lug holes, f. eks. i alle Rolex før primo 2000 tallet, gør fjernelsen af stifterne noget nemmere og mindsker risikoen for ridser. Vh. John Re: Nomos Glashütte - Ralle - 10-06-2013 Så længe der anvendes springbars, synes jeg heller ikke, at lugholes pynter på en urkasse, men omvendt er remskifte betydeligt meget nemmere og mindre risikofyldt, når de er der. I hvert fald hvis man (som jeg) ikke er specielt fingerfærdig Til gengæld synes jeg, at store skruer, som der for eksempel er anvendt på dette Tourby, ser super fedt ud ![]() MichaelSC Skrev:Jeg har i flere år haft kik på Nomos. Syntes man får meget for pengene. Dette nye ur har jeg ikke set før, ser spændende ud! Flot kronebeskytter og flot detalje med den røde sekundviser. Lige mine ord Re: Nomos Glashütte - Stinger - 10-06-2013 TioMalo Skrev:Citat:En ulempe er dog, at Nomos har valgt at lave lugholes på et ur med springbars. Enig - også derfor jeg skrev at det er lidt for meget "form følger funktion" for mig smag. Og måske er det nemmere at skifte rem, men det er jo en sjælden operation på et dressur og æstetikken burde have første prioritet. En smagssag - men jeg kan heller ikke lide lugholes på Rolex. I dag har man vænnet sig til det, så det "bare er sådan" og "er det eneste rigtige og klassiske". Men gik vi tilbage i tiden så jeg gerne denne detalje rettet. Det har vel været den eneste tekniske mulighed for 50-60 år siden og Rolex er jo også gået væk fra det så snart de kunne. Ridser på bagsiden gør ikke det store. Men så snart der skal pilles ved de synelige sider af hornene (skruer eller springbars) så er der mulighed for at få ridser som ses dagligt. Re: Nomos Glashütte - baun - 10-06-2013 Det har ikke noget med tekniske muligheder at gøre. Omega har op gennem 50'erne lavet mange ure uden lug holes og mange med. Jeg ved ikke om det er en anelse mere kompliceret og dyrere at lave uden, men det er ikke et teknisk problem. Jeg tror det blev betragtet som lidt mere simple ure med lug holes. i hvert fald er der hos Omega en tendens til at det er de billigste modeller som har lug holes - manuelle ure i stål, mens Constellations og finere Seamasteres ikke har lug holes. her tre Seamaster Automatic fra 52-54 uden lug holes Beskrivelse: Mærke og model: Omega Seamaster Automatic Årgang: 1952 Kasse: Rund, stål i flot stand Højde: 10,5 mm Diameter: 34 mm uden krone Skive: Smuk patineret original beige skive. Gyldne timemarkeringer/arabertal. Gyldne visere i flot stand, originale men med nyt selvlysende materiale! Rem: Brun læderrem Caliber: 342 Bumper Automatic med lille sekundviser Caliber nr.: 13898497 Ref. Nr.: 2766 - 1 SC ![]() ![]() ![]() ![]() Beskrivelse: Mærke og model: Omega Seamaster Calendar Automatic Årgang: 1954 Kasse: Rund, 14 karat guld, perfekt sat i stand og med flot restaureret bagside Højde: 13 mm Diameter: 34 mm uden krone Skive: Perfekt skive i lys gylden blank og med perfekte timemarkeringer og visere i guld. Rem: Original Omega lænke. Ret kraftig i guld double 80 micron i meget fin stand Caliber: 355 hammer automatik med dato Caliber nr.: 14280123 Ref. Nr.: 2757 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Beskrivelse: Mærke og model: Omega Seamaster Chronometre Årgang: 1954 Kasse: Rund, Guld på stål i smuk stand Højde: 12 mm Diameter: 34,5 mm uden krone Skive: Flot original honeycomp skive med cross hair i fin stand. Originale gyldne visere og index Rem: Lys brun rem! Caliber: 354 Automatic COSC Caliber nr.: 14768593 Ref. Nr.: 2767 ![]() ![]() ![]() ![]() vh Baun Re: Nomos Glashütte - TimeToWatch.dk - 12-06-2013 Så længe vi taler lugholes til springbars er der ikke mange øres forskel i produktionsprisen på om de er gennemgående eller ej. Taler vi skruehuller med tilhørende undersænkning, gevindskæring, skruer, osv er det dyrere at fremstille. Så er enig med Baun i at det er ren og skær beslutning baseret på visuelle valg, der er afgørende for om man har valgt at gøre det eller ej. /Mads |