|
The 904L Steel Alloy Used in Watch Cases - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68) +--- Tråd: The 904L Steel Alloy Used in Watch Cases (/showthread.php?tid=69373) |
- FUPPE - 26-07-2008 Jeg begynder at forstå hvorfor erhvervsdykkerne foretrækker rolex Her står hvad 904L er velegnet til: Applications Typical applications include: · Processing plant for sulphuric, phosphoric and acetic acids · Pulp and paper processing · Components in gas scrubbing plants · Seawater cooling equipment · Oil refinery components · Wires in electrostatic precipitators Det er altså specielt egnet til saltvand. 316L A lower cost alternative, but with much lower corrosion resistance. - hannover_dk - 27-07-2008 FUPPE Skrev:Jeg begynder at forstå hvorfor erhvervsdykkerne foretrækker rolexRent GAS med mindre nogen har noget der viser det er rigtigt i forhold til ex. saltvand - Det med korrision har intet med saltvand at gøre men er over for meget stærekre sager - som er så stærke at hånden ville falde af. Hvem H har hørt om et andet dykkerur som er rustet eller korrieret - hvis det har været i Omegas stål type - jeg tror ikke det eksisterer GAS vh GAS vh - GTwatch - 27-07-2008 Stål er ikke bare stål - og rustfrit stål er ikke bare rustfrit stål - men selvfølgelig en legering med hovedsageligt jern (og så en masse andet). Desuden spiller process og temperatur ind. Men lidt læsning: http://www.azom.com/details.asp?articleID=863 http://en.wikipedia.org/wiki/Stainless_steel Det lader til, at 904L er noget chrom-22 (til 26)-stål -agtigt. Jo, det ER meget mere korrosionsbestandigt og bruges derfor i sammenhænge, hvor man har nogle rigtigt kradse sager. Men chrom er meget dyrere end jern, og derfor "undgår" man det helst. Men siden der findes så mange 316L stålure, der IKKE ruster ved almindeligt brug, så er det sandsynligvis lidt marketing-halløj med 904L stål. Ikke nødvendigt, men det lyder godt - koster lidt ekstra, men kan sælger langt dyrere. Bingo! This is Rolex! - jjs - 27-07-2008 Hmm man ku jo selvfølgelig også bare købe et Luminox i plastic. Så overlevede uret da i det mindste sku man miste fodfæstet og falde i en skål med tykmælk af særlig stærk karakter - FUPPE - 27-07-2008 hannover_dk skrev: Citat:Rent GAS Det har jeg som de fleste andre også altid troet , men jeg er begyndt at revidere min opfattelse. GTwatch skrev: Citat:Stål er ikke bare stål - og rustfrit stål er ikke bare rustfrit stål - men selvfølgelig en legering med hovedsageligt jern (og så en masse andet). Desuden spiller process og temperatur ind. Enig. Derfor skal man passe på med at sammenligne et ur der bliver brugt til fritidsdykning nogle gange om året i forholdsvis varmt vand , med et ur der bliver udsat for helt andre dybder , og dermed meget koldere vand , og meget ofte , som erhvervsdykkernes ure. Der udover er der salt indholdet i verdenshavene at tage hensyn til , de er heller ikke ens alle steder. - GTwatch - 27-07-2008 FUPPE Skrev:GTwatch skrev:Temperaturen, jeg henviste til, er temperaturstyringen under fremstilling. Uden at have kigget på det i detaljer, tror jeg ikke, at et ur tager skade i temperaturintervallet -40 - +60 grader (når skiftet sker relativt gredvist), og så er de fleste arbejdssituationer vist dækket ind. Saltindholdet i verdenshavede, ca. 4%, bør heller ikke være et problem. Til sammenligning er de fleste desalineringsanlæg bygget til en gennemstrømning, der sikrer en saltkoncentration på max. 8% - over længere tid (24-7 påvirkning). Så hvis man bare skyller sit ur efter dagens brug, bør der ikke være problemer. (Note: pas på Det Døde Hav og andre indsøer!) De systemer, hvor der anvendes særligt stål, opererer med stoffer (og under tryk og temperaturer), der er i en helt anden verden end vores ure. Derfor må det betragtes som en god marketingsidé. Merprisen betyder intet med de små mængder, der tales om (selv med 130 g stål og en mio ure årligt). Desuden sælger de det jo bare dyrere... # Stefan - hannover_dk - 27-07-2008 FUPPE Skrev:hannover_dk skrev: Jeg kan ikke finde ET eneste sted på nettet - som jo er ret stort - hvor der står noget der kan tydes som at 904L skulle være bedre mod rust eller belægninger i saltvand - end alt anet. Jeg kan finde steder der siger det modsatte - nemlig at det er bedre til ikke at korridere i forhold til visse meget stærke kemikalier som dog ville æde en menneskehånd. Jeg har heller aldrig set ex et Omega eller et Blancpain som har rust eller er korriderede efter saltvand - heller ikke på billeder af ure fra dykkere som virkeligt har brugt dem meget - så jeg tror stadigt det er gas at mene Rolex stålet i virkeligheden - til ure - er så meget bedre end det som alle andre bruger. Blancpain - Omega og ALLE andre (mig bekendt) producenter af ure og dykkerure - skulle bruge en legering som løb an i kraftigt saltvand lyder for mig urealistisk. Omvendt tror jeg heller ikke at rolex stål 904L´s relative blødhed i forholdt til det alle andre bruger - har betydning i dagligt brug. Hit et seriøst (ikke bare en rolex fanatikers mening) sted på www som siger at 904L klarer dykning i saltvand bedre end det alle andre bruger - så kan jeg måske også skifte opfattelse - til da- GAS vh - GTwatch - 27-07-2008 Øhh, det første af mine links beskriver netop, at 904L er mere korrosionsbestandigt end 316L i saltholdige miljøer (klorider - NaCl, etc.). Desuden er det samme gældende for CO2-miljøer (-> dannelse af syre). - hannover_dk - 27-07-2008 GTwatch Skrev:Øhh, det første af mine links beskriver netop, at 904L er mere korrosionsbestandigt end 316L i saltholdige miljøer (klorider - NaCl, etc.). Desuden er det samme gældende for CO2-miljøer (-> dannelse af syre).Ja - men ikke rigtigt - om jeg læser rigtigt - at det har betydning i det saltholdige miljø (den saltholdighed) vi befinder os i ved almindelig dykning i havet. Det er der jeg ser flere links som beskriver at ikke har betydning - og jeg har heller aldrig set beskrivelse af et ur fra alle de andre som bruger 316 - som er anløbet i stålet - grundet dykning i saltvand - Teorietisk er 904L bedre i meget specielle miljøer - men som jeg læser det, er det så ekstreme miljøer - at vi ikke selv kan være der. (erkender at jeg var forbi en side som havde varmt havvand som en 904 styrke - men desværre ikke ret klart) 316 kaldes i Wilkepedia også Marine grade faktisk - [i] Type 316—the second most common grade (after 304); for food and surgical stainless steel uses; alloy addition of molybdenum prevents specific forms of corrosion. 316 steel is used in the manufacture and handling of food and pharmaceutical products where it is often required in order to minimize metallic contamination. [i]It is also known as marine grade stainless steel due to its increased resistance to chloride corrosion compared to type 304. SS316 is often used for building nuclear reprocessing plants. Most watches that are made of stainless steel are made of Type 316L. [/i] fra: http://en.wikipedia.org/wiki/Stainless_steel Overfor syre er den klarere - men igen - vi kan ikke selv klare det heller - så jeg ser det som at det til kemisk brug er bedre - men til menesker ligegyldigt - så jeg tror - som du da også er indepå - at det er lidt mere reklame værdi end praktisk forskel deraf ordet (reklame)Gas?:) vh - Mads Gjødesen - 27-07-2008 Nu er det efterhånden 10 år siden jeg havde materialelære på ingeniørstudiet, men jeg erindre at 904 og 316 havde stort set samme hårdhed og trækstyrke. Forskellen lå rigtig nok i at 904 var mere korrosionsresistent end 316. Men det var overfor stærke syrer omkring kogepunktet. Så til almindelig "dødelig" brug er der ingen forskel. Godt nok er 904 noget dyrere end 316, men med den mængde der bruges til en urkasse og sammenholdt med urets pris, har det ikke den store forskel. Om det koster 10 eller 50 kr. pr. kg betyder jo intet og havde 904 så meget bedre egenskaber ville alle bruge det. /Mads |