|
Genialitet fra IWC - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Genialitet fra IWC (/showthread.php?tid=72505) Sider:
1
2
|
Re: Genialitet fra IWC - Mads Gjødesen - 12-09-2009 Rattrapanten hører til blandt de fineste komplikationer lige under evighedskalenderen og over de mere almindelige komplikationer som annual calendar, flyback chronograph, osv. Kært barn har mange navne. Rattrapante er det franske ord for funktionen, mens schleppzeiger eller dobbel chrono er det tyske. På engelske kaldes det split second. Bland ikke flyback ind da det er en helt anden funktion. Rattrapanten har to centrale sekundvisere der følges ad når kronografen aktiveres. Det er nu muligt at tage mellemtid ved at deaktiver kronografen. Dermed stopper den ene af de to sekundvisere mens den anden kører videre. Ved endnu et tryk aktiveres den stoppede viser igen og "indhenter" den der allerede kører. Groft sagt kan man sige funktionen tillader at tage mellemtider. Flyback funktionen er blot en funktion der tillader muliggør nulstilling af kronografen er mulig mens kronografen kører. Denne funktion er ikke specielt kompliceret at føje til kronografen. Groft sagt bør man opdele rattrapante værkerne efter konstruktion, hvor de fineste er værker som eksempelvis PP 27-70, FP 1186 og Venus 179 alle baseret på kolonnehjulskonstruktionen mens Valjoux 7750 versionen (som også findes i IWC´en) er opbygget omkring den knaststyrede konstruktion, der findes i dette værk. Det er to vidt forskellige konstruktioner, hvor den første er den fineste og dyreste. Dermed ikke at forklejne 7750 rattrapante konstruktionen, som stadig er ganske flot og kompliceret. D&S spiral kronografen er en helt tredje konstruktion, som jeg ikke anser på horologisk højde med de to andre. det afspejler prisen også. Omegas cal. 36xx med rattrapante er bygget efter det fine kolonnehjulskronograf princip (FP 1185/1186) og er nok markedets billigste af de fine konstruktioner. /Mads Re: Genialitet fra IWC - Geodoc - 12-09-2009 Mads Gjødesen Skrev:F....................@Mads; du må retlede mig? - Klik: kaliber 3600, er det ikke 33xx, der har "FP 1185/1186 forbindelsen"? Med venlig hilsen - Geodoc Re: Genialitet fra IWC - 116520 - 12-09-2009 Det er et dejligt ur, jeg har selv et med grå skive. God størrelse, meget lækker lænke. Nedenfor en tegning af det de bygges ovenpå det finisherede 7750 værk, og et billede af mit eget. ![]()
Re: Genialitet fra IWC - Joepete - 12-09-2009 Tak for de super gode forklaringer, og også for illustrationen. Stor respekt for al den viden, som I sidder inde med Jeg mente nok at have set en "Top 5 komplikationsliste" herinde på et tidspunkt, hvor rattrapante lige sneg sig med i det fine selskab. Det gælder måske kun for funktionen i det "finere" værk, eller gælder det også, når det sidder i en "base" af 7750 ? Funktionen er fantastisk at se "in action", syne jeg |