|
De forbistrede remme - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: De forbistrede remme (/showthread.php?tid=72697) Sider:
1
2
|
Re: De forbistrede remme - Geodoc - 16-10-2009 Joepete Skrev:I øvrigt: Det viste spænde på den orange gummirem er MEGA flotDet er jeg (fodslæbende) enig med dig om. --- det fodslæbende kommer af, at det jo er vanskeligt for en "traditionalist", sådan lige at flytte sig Sad forleden dag og drømte mig til et fjerntliggende paradis uden topskat, hvor jeg kunne anskaffe en Ploprof. Da faldt det mig ind, "Sådan een skal anskaffes med netlænke, og som et ufravigeligt must, sammen med en orange gummirem." - den er simpelthen umanerlig fræk. Med venlig hilsen - Geodoc Re: De forbistrede remme - DonWerner - 16-10-2009 Mit æstetiske øje bryder sig bestemt heller ikke om når der er et gab mellem ur og rem/lænke. Det fungere slet ikke for mig, da det i mine øjne kommer til at ligne to ting der ikke passer sammen, hvis der opstår for stort et gab mellem ur og rem/lænke. Så jeg er selv sagt stor tilhænger af remme der følger urkassen. Re: De forbistrede remme - hannover_dk - 17-10-2009 På mange ure SKAL der simpelthen være afstnd mellem rem og kasse (ikke mellem rem og horn) En lille PP Clavatra lånt på nettet - tænk den med en rem der følger urkassen Se dennes flotte horn som jo ses takket være remmen slutter ![]() eller elegante tynde horn ![]() Her er dog en flot lug form som netop gør at selv en helt almindelig rem forsvinder ind under kanten på uret - også godt ![]() Lænke kan være flot og kvalitetsmæssig god, men rem udtrykker bestemt også noget sammen med uret vh Re: De forbistrede remme - Geodoc - 17-10-2009 hannover_dk Skrev:På mange ure SKAL der simpelthen være afstand mellem rem og kasse (ikke mellem rem og horn)... det er vi helt enige om. Fremragende eksempler på klassiske ure, der fra første færd er designet til en rem. De klassiske ure er ofte designmæssigt karakteristiske ved en urkasse, hvorfra hornene "skyder ud", eller er et separat designelement på uret. Bevæger vi os over i de lidt mindre klassiske ure, og tager Chronostop'en, der grundlagde min betænkelighed ved (fordom mod?) remme, synes jeg det stiller sig lidt anderledes. På nedenstående billede ses Chronostop i Seamaster og Geneve serien. ![]() Det ses at begge serier har delvist "integrerede horn". Jeg vil beskrive det som en nøje sammenhængende del af urkassen. Det ses at Seamaster serien har lige afsluttet anstød til urkassen; mens Geneve har et lille overfald eller "gesims" over remtilslutningen. Den oprindelige Korfam rem til Seamasteren var tyk og fyldig ved tilslutning til uret, og lagde harmonisk an mod den rette flade. Når jeg kom så langt rundt i rem/lænke problemet til Seamaster Chronostop'en, var det fordi såvel remme som lænker forlængst er udgået, og en passende erstatning skulle findes. Ved Omegamania havde Omega selv (syntes de) fundet en passende erstatning for den oprindelige (udgåede) lænke, ved at udruste en Seamaster med en Flightmaster lænke. ![]() Det var en kombination, som jeg prøvede - vejede og fandt for let. Flightmasterlænken er formgivet til "hidden lugs", altså at lænken fortsætter ind under uret og tilslutningen vinkler opad i fordybningen med de "hidden lugs". På Seamasteren er denne kombination uheldig ved det første lænkeled, der er større en afstanden mellem hornene (22 mm), og derved kommer til at "hænge" og slide på hornene. Ligeledes er der for meget luft mellem selve lænken og urkassen, da lænken netop har et "tyndt stykke", der skal vinkle op i Flightmasteren. Flightmasteren kan egentligt bære en hvilken som helst 22 mm lænke/rem, for tilslutningen er skjult. Personligt synes jeg en Flightmaster monteret med netlænke (mesh) ser flot ud. - En rem til Flightmasteren kommer lettere til at se kikset ud, navnlig hvis den giver sig ud for at ligne originalen. Den originale Flightmasterrem var helt speciel. Sort Korfam med et utal af ventilationshuller. Det synes jeg sætter en grænse for, blot at sætte en hvilken som helst rem på Flightmasteren. Den flotte Accutron: ![]() Har designelementer tilfælles med Chronostop Geneve, da den har (udskyld udtrykket) "semi hidden lugs". Den ville nok være lettere at montere med rem eller lænke uden at nogen af kombinationerne ville komme til at se "fremmede" ud. Det kan være, at mit første ur med rem bliver "min holy grail" - uret fra mit fødselsår og med værket, der gang på gang vandt førstepladser i observatorie konkurrencerne (30 T2 SC RG) ![]() Her er vi tilbage ved det klassisk udseende ur, hvor jeg end ikke i mit værste mareridt ville drømme et millisekund om at sætte en lænke på. Så kommer endeligt de mere "nutidige" ure, der lanceres med enten rem eller lænke: ![]() Ovenfor er uret, der har bragt megen diskussion om den optimale montering er med rem eller med lænke. - For øjeblikket er jeg aldeles overbevist om at den ser kikset ud med rem. Dog har jeg bemærket både dine (Hannover) og Baun's gode beskrivelse om, at en rem kan få de smukke linier i en veldesignet urkasse til at fremstå harmonisk. Jeg arbejder på sagen, og forbeholder mig ret til at skifte holdning. Med venlig hilsen - Geodoc Re: De forbistrede remme - hannover_dk - 17-10-2009 BA'en synes jeg er rigtigt god på netop den rem - men ure formet som mange af de du viser er klart kun til lænke og dit eksempel som dette: ![]() ser helt udpræget kikset ud, som om original lænken er erstttet af noget dilletant Indimellem kan en kasse som er bygget til integreret lænke men hvor lænken er ødelagt, reddes med lidt tilskæring af læder ![]() Tja - resultatet kan måske diskuteres, men jeg synes det går. Det ser mere klodset ud på billedet end i virkeligheden. remmen kommer ud og sidder fint i flugt med kassen, og har bare et ham ind der gør den også flugter på midten. Uret er her ikke lige nu, så jeg kan ikke lave bedre billede vh Re: De forbistrede remme - Geodoc - 17-10-2009 hannover_dk Skrev:F/............................ den montering er godkendt. Navnlig i lyset af at den er diskret i forhold til den oprindelige integrerede lænke. Monteringen ser bestemt ikke påfaldende ud, og det er langt at foretrække at uret kommer på håndleddet og giver glæde og fornøjelse, fremfor at man (hysterisk) puristisk afskærer sig fra den glæde. Under min søgning efter "en anden grail" er jeg stødt på nedenstående "Lobster", der er alvorligt amputeret. ![]() Hele urets design med "hummerhale lænken" er spoleret så det skærer i øjne og hjerte. Lobster lænker er lige så hyppigt forekommende som: "Fedt på næbbet af en hornfisk". - At anskaffe sig dét eksemplar, ville medføre en sikker "skuffe henvisning". Med venlig hilsen - Geodoc |