|
Service interval på speedmaster pro - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Service interval på speedmaster pro (/showthread.php?tid=75450) Sider:
1
2
|
Re: Service interval på speedmaster pro - Peter - 04-03-2011 alsendk Skrev:dette indlæg er ikke skrevet for at anbefale Speedmaster ejere at undlade service eftersyn og vedligeholdelse, men mit Speedmaster sad på mit håndled fra jeg fik det i gave i 1973 lige til optræks fjederen knækkede engang i 2007.Hej Allan Jeg finder det på ingen mulig måde uforsvarligt, at servicere sit ur efter 34 år, det eneste jeg vil være særlig opmærksom på er hvis man bruger uret i vand, da langt de fleste Speedmasters der er blevet ødelagt er på grund af vand, og som urmager er der ikke noget bedre end at komme til at servicere et ur, som ikke har været serviceret en 5 til 10 gange på de 34 år, for har det været overserviceret, er der næsten altid problemer med et sådant ur, hvorimod et urørt ur efter 34 år, vil stort altid komme til at fungere perfekt, efter sit første service, som her er efter 34 år, så Speedmasters har et ret langt service interval, jeg vil dog sige, at et automatikur har langt kortere serviceintervaller, end et manuelt optrukket ur, og så trækker jeg lige den gamle hest ud af stalden, mit eget Breitling Navitimer fra 1964 har stadig sit første service til gode, og jeg skal lige tilføje at jeg er urmager. MVH Peter Re: Service interval på speedmaster pro - Torben Ibsen - 04-03-2011 Endnu en gang tak for jeres mange svar. Lige endnu et spørgsmål. Er det muligt blot at få skiftet pakninger og en trykprøvning f.eks. hvert andet år og i givet fald er det så økonomisk "rentabelt"? Det ville sikkert kunne holde uret nogenlunde tæt. Re: Service interval på speedmaster pro - alsendk - 05-03-2011 Peter Skrev:Jeg finder det på ingen mulig måde uforsvarligt, at servicere sit ur efter 34 år, det eneste jeg vil være særlig opmærksom på er hvis man bruger uret i vand, da langt de fleste Speedmasters der er blevet ødelagt er på grund af vand, og som urmager er der ikke noget bedre end at komme til at servicere et ur, som ikke har været serviceret en 5 til 10 gange på de 34 år, for har det været overserviceret, er der næsten altid problemer med et sådant ur, hvorimod et urørt ur efter 34 år, vil stort altid komme til at fungere perfekt, efter sit første service, som her er efter 34 år, så Speedmasters har et ret langt service interval, jeg vil dog sige, at et automatikur har langt kortere serviceintervaller, end et manuelt optrukket ur, og så trækker jeg lige den gamle hest ud af stalden, mit eget Breitling Navitimer fra 1964 har stadig sit første service til gode, og jeg skal lige tilføje at jeg er urmager.Tak Peter så vil jeg undlade at føle mig som en hensynsløs ødelægger af et smukt ur. Jeg er istedet meget imponeret over din Navitimer stadig har sit service eftersyn til gode. Og jeg tror du har ret når du skriver om problemer med sevicerede ure. Jeg ønsker på ingen måde at hænge min urmager ud, men jeg må indrømme at det irriterer mig grænseløst at han også udskiftede viserne ved samme lejlighed - uden først at spørge mig. De gamle visere passede efter min egen mening fint til urets alder, også selvom der næsten intet lumen var tilbage på de gamle. Jeg er ked af at dette er blevet foretaget uden mit vidende. Re: Service interval på speedmaster pro - hannover_dk - 05-03-2011 alsendk Skrev:Tak PeterDu kan helt trygt regne med det Peter skriver, og hans Gamle navitimer som jo ikkke bruges som dagtligt ur, ville det jo også være tåbeligt at stikke skruetrækkere i. Jeg har en del ure, som ikke har været serviceret i nogenlunde lige så lang tid, og de går fint. Det er en uskik at bytte visere ud ved service, uden at aftale det med ejeren. I visse fald kan det i meget høj grad nedsætte urets værdi, og i alle fald er det supersurt hvis visere og øvrige markeringer med tritium f.eks. pludseligt har forskellige farver. Det er endnu en god årsag til at benytte ganske specielle urmagere til sine vintage ure - folk der ved hvad det drejer sig om vh Re: Service interval på speedmaster pro - Torben Ibsen - 05-03-2011 Torben Ibsen Skrev:Endnu en gang tak for jeres mange svar. Er der nogen der har erfaringer med dette og hvad koster det Re: Service interval på speedmaster pro - hannover_dk - 05-03-2011 Torben Ibsen Skrev:Det er i høj grad muligt. Start med en trykprøvning som bør koste fra 0 hvis det er en butik man ellers bruger til imin verden max 100 kroner. Er det utæt - så skal der nye pakninger til, og afhængig af om de er hjemme, og hvilket urmærke og om det er en kronograf - vil prisen svinge ganske meget, men et simpelt ur skal ikke koste mange kroner at få skiftet pakning i.Torben Ibsen Skrev:Endnu en gang tak for jeres mange svar. Sandsynligheden er dog fornuftig for, at det slet ikke er spor utæt, og så synes jeg bare man kører videre, med mindre det er egentlig dykning vi taler om. Vand i uret er virkeligt noget møj vh Re: Service interval på speedmaster pro - Peter - 06-03-2011 Hej Det med at skifte visere på et Vintage ur er og bliver en dødssynd, og som urmager er jeg udemærket klar over at slidte visere ikke fungerer lige så godt som nye visere, men de kunder der indleverer Vintage ure, ønsker at deres ur skal forblive vintage, hvilket det ikke er med nye luminova visere, dog vil uret med nye visere være funktionsmæssigt, en lille smule bedre, end med de gamle visere, men som urmager vil jeg aldrig udskifte patinerede visere med nye visere, medmindre at de var totalt defekte. MVH Peter Re: Service interval på speedmaster pro - hannover_dk - 06-03-2011 peter Skrev:HejDet eneste man kan sige til det er SÅDAN selvfølgeligt - det er det der adskiller vintageurmagere fra andre vj |