Urdebatten / Urforum
Flightmaster? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Flightmaster? (/showthread.php?tid=75582)

Sider: 1 2

Re: Flightmaster? - Geodoc - 20-06-2011

Bachmann Skrev:Hvor meget kan sådan en Flightmaster 910/911 klare af hverdagens små strabadser? Måske et dumt spørgsmål når nu det ER et pilot ur:-)
En Flightmaster er ikke sart. - Kaliber 910 & 911 er grundlæggende en kaliber 861 med komplikationer:

İmage
Billede af en kaliber 910. Slægtskabet med 861 fornægter sig ikke.

For kaliber 910's vedkommende er de påbyggede komplikationer:
#1. 24 timers visning, og
#2. viser til ekstra tidszone (Flightmasterens venner har vedtaget at kalde det en GMT viser, osse selvom dette ikke er helt korrekt) Icon_e_wink
For kaliber 911's vedkommende, begrænser komplikationen sig til GMT-viseren.

Man kan altså roligt gå ud fra, at alt det en Speedmaster (verdens hårdest afprøvede kronograf) kan stå model til, det kan en Flightmaster også "skuldre".

Bachmann Skrev:Næ jeg tænkte mere på, hva nu når uret har små 40 år på bagen?
... ja så skulle der nok være yderligere 70-80 år tilbage i værket, og det rækker i de fleste tilfælde.

Bachmann Skrev:Findes der stadig orginale reservedele?
Svaret er entydigt: JA!

Selv havde jeg oplevelsen af at indkøbe en "Flighty" fra England, i nedenstående stand:

İmage
Det ses, at skiven er meget trist at skue, nærmest støvet. Viserne er mishandlede, bøjede og afskallede. GMT viserens lysmasse er sortnet og delvis faldet ud.

Peter Halse fik uret ind, og begyndte at "kaste noget af sin magi" på det.

Da vi drøftede renoveringen, spurgte jeg om jeg skulle skaffe en ny GMT-krone, da uret her var forsynet med en forkert krone. - En sådan kan skaffes på E-Bay for ca. 125-180$.
Peter så forbavset på mig, og sagde, at vi da bare kunne anvende originale Omega dele!!!!
... her forudså jeg allerede kasseapparatets cifre begynde at "gå i overflow"; men det viste sig, at de originale dele koster langt under det halve, og faktisk ned til ca. 1/3 af "nettets lyksaligheder".

Når der er et stort marked på nettet for dele til Flightmaster, skyldes det en tidligere forbigående mangel på reservedele.
Dette har ligesom "bidt sig fast", at det skal være dyrt og omstændeligt, at skaffe dele til Flightmasteren.
... det er det altså ikke. Det billigste er at lade sin AD bestille delene hjem.
Efter renovering så uret således ud:

İmage
Det kan måske opfattes lidt skuffende, at skiven er så falmet; men det er ganske autentisk. De første Flightmaster skiver falmede uanset om de lå lystæt nedpakkede.

På billedet ses det, at viserne er blevet afrensede og malede, ligesom GMT-viseren er ilagt ny lysmasse.
Uret så således ud i et par år; men jeg besluttede, at "fire" på autenticiteten og lade isætte en ny original Omega-skive. (Den gamle skive bevares selvfølgelig sammen med øvrige udskiftede dele)
Bevægegrunden var, at min barnlige sjæl gerne ville have et ur med mere "skrald på farverne".

İmage
Her er uret monteret med ny skive. Det kostede moderate 1200 kr. hos omega fagmanden (Peter Halse)

Bachmann Skrev:Har forstået at en af udgaverne også skulle kunne tåle en tur i poolen..... Eller..

Mvh
Bachmann
... det må blive et meget "bestemt eller".
Uret har ikke færre end 5 aksler, der går ind i uret. Det vil sige, at 5 pakninger skal være tætte på samme tid.
Det ved vi jo fra komplekse systemer, at den statistiske sandsynlighed for fejl stiger eksponentielt med antallet af fejlmuligheder.
Vand (udover stænk fra håndvask, lidt regnvejr og rengøring af uret) bør man undgå.

Det er tidligere sagt om det markante pilotur, at såfremt piloten begynder at spekulere på vandtæthed, så har han virkeligt større og alvorligere problemer. Icon_mrgreen

I stedet kan man glæde sig over, at uret har et stærkt udtryk og en stor personlighed. Dette er skrevet for at undgå at kalde uret smukt, for det vækker altid stor diskussion. Icon_rolleyes
Ligeledes kan uret også ændre udtryk med en mesh-lænke:

İmage
... her monteret med Omega's 22 mm mesh lænke.

Køb trygt en Flighty. I de 4 år jeg har haft min, er priserne (i tilfælde af evt. gensalg) ikke faldet. - Nyd det og undgå vand.

Med venlig hilsen - Geodoc