Urdebatten / Urforum
Orient Pro Saturation Diver 300 m - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Orient Pro Saturation Diver 300 m (/showthread.php?tid=81998)

Sider: 1 2 3

Orient Pro Saturation Diver 300 m - runzuk5 - 21-08-2017

Kronen fanger utrolig nemt røret. Kronen har fuld stop ca. 1 mm uden for kassen. Hvordan det ikke kan lade sig gøre at over spænde ved jeg ikke. Men jeg har lagt mærke til at det kan lade sig gøre med andre ure.

Sent from my iPhone using Tapatalk

RE: Orient Pro Saturation Diver 300 m - pbr - 21-08-2017

Normalt er det kun mekaniske ikke-automatiske ure, der kan overspændes - automatiske kan ikke, idet de har en mekanisme, der netop forhindrer dette.

RE: Orient Pro Saturation Diver 300 m - Jens - 21-08-2017

(21-08-2017, 01:57 PM)pbr Skrev: Normalt er det kun mekaniske ikke-automatiske ure, der kan overspændes - automatiske kan ikke, idet de har en mekanisme, der netop forhindrer dette.

Mener du ikke trække op? Altså over-optrække? I modsætning til at bruge en rørtang til at stramme kronen?
mvh jens

Orient Pro Saturation Diver 300 m - pbr - 21-08-2017

Ha ha ha ......... jo, du har helt ret - jeg mener naturligvis over-optrække !!

Jeg har svært ved at se, hvordan man skal kunne stramme kronen så meget, at gevindet beskadiges - medmindre man bruger vold eller skruer kronen skævt på !

Jeg har prøvet det på et Helson uden at dyrke vold

RE: Orient Pro Saturation Diver 300 m - pbr - 21-08-2017

Enten er du stærkere, end du er klar over, Rune - eller også var gevindet på dit Helson svagt !  Icon_blink

Det er nok det sidste

İmage

RE: Orient Pro Saturation Diver 300 m - Stenstrup - 02-09-2018

For at sammenfatte lidt.

Jeg har haft 3 stk, som jeg solgte og et fjerde beholdt jeg. Alle sammen lå fra + 20 og ned til + 5 sekunder i døgnet.

Men min erfaring er oftes at jo flere gange du lader det gå i stå og trækker det op, jo hurtigere stabiliserer det sig og går langsommere. Det har jeg ikke set med ETA værker.
Fjerderen bliver muligvis mere og mere slap, jo flere gange du lader den løbe helt tør fra kraft. IWC har lavet en anordning så når uret går i stå på eksempel de ure, der går 7 dage, så er der kraft til 24 timer ekstra. På den måde bliver fjederen aldrig helt slap.

Mht kronerør, så skal der meget til at spænde kroen hårdt så den ødelægges. Ihvertefald på den korte bane. Men spænder men meget hårdt hver gang, så vil den på sigt gå i stykker. Og ellers før eller siden slides Kronerør jo. Det problem har Fortis løs ved at lave deres nye dykkerure uden kronerør og stadigvæk vandtætte til 200 meter.

RE: Orient Pro Saturation Diver 300 m - Lars - 02-09-2018

Undskyld Nicholas, men nu må du holde op.
En moderne fjeder bliver ikke slap fordi den går "ud". Det gør moderne fjedre ikke, det var de gamle blå-fjedre der kunne tabe kraften efter endog en del år, hvis de lå trukket op og ikke gik. Det du har været ude for er at uret har bare stabiliseret sig med olien  og brugsmønster, at du ikke har oplevet det med ETA, ja det skal du bare være glad for, det er der mange andre der har. Hvor tit har det ikke være drøftet herinde... Icon_blink

Og det IWC har gjort, er såmænd bare at lave en forspænding på fjederen, som den aldrig bruger p.g.a. et malteserkors eller en anden lignende konstruktion, der gør at fjederen aldrig går ud, i stedet har det en mere jævn og konstant fjederkraft, hvilket vil give en bedre gang. Så at du kan skrive det har 24 timer ekstra kraft er jo det rene sludder, for så kan uret jo går i 7 dage og 24 timer... Icon_blink  og det havde deres PR-afd nok udnyttet til noget markedsføring...

Når du har to stykker gevind, så vil de blive slidt, når du spænder gevindet. Spørg en hvilken som helst smed om det, og du vil blive forbavset over hvor tit det sker. Se blot på Rolex og deres krone med gevind, det er en standard reparation på dem, at de skal have nyt kronerør når man skifter kronen.
Om du fjerner kronerøret, så fjerne du ikke problemet med at holde uret tæt. Det skal holdes ved lige, og JA det koster penge.
Som Mads engang skrev: Det koster at fyre med mahogni.... Icon_e_biggrin1  Icon_e_biggrin1  Icon_e_biggrin1
Og sådan er det bare...

Sorry to say... Icon_Up

Og det er ikke for nu at starte den helt store diskussion, men bare lidt fakta.
Og det var så min lille 25 øre... Icon_blink