Urdebatten / Urforum
Salg af ur privat - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Salg af ur privat (/showthread.php?tid=61690)

Sider: 1 2 3

Salg af ur privat - trabjergknudsen - 12-08-2014

TimeToWatch.dk Skrev:Det giver også god mening, men det er vel næppe en sort/hvid sag? Hvis du støder på et Omega til en skarp pris, som du godt ved du ikke vil beholde, køber man det jo alligevel, for så bare at skyde det af igen relativ kort tid efter. Her er der vel tale om handel med profit for øje og dermed skatteberettiget? Den slags handler skal man næppe lave mange af før skattefars hammer falder når nu man ved hvor små sko de kan gå i?! Så er spørgsmålet hvor længe ejerskabet skal være før et videresalg kan forsvares som værende uden profit for øje!?

/Mads

Fuldstændig enig..

Det handler ene og alene om hensigt..

Antal, profit, ageren som proff er alene ting som er med det hjælpe Fx skat i en vurdering af om du er erhvervsdrivende..

Det er det jeg ville sige hvis en af mine kunder ringede og spurgte til om jeg mente de var erhvervsdrivende.

Tror faktisk jeg ville stille følgende spørgsmål til opklaring;

1, hvor mange ure sælger du om året?
2. Sælges de med profit for øje
3. Hvor lang tid ejer du urerne?
4. Hvilke salgskanaler bruger du?
5. Kom med et eksempel på annonce og papir ved overdragelse..

Re: Salg af ur privat - Stinger - 12-08-2014

TimeToWatch.dk Skrev:Den slags handler skal man næppe lave mange af før skattefars hammer falder når nu man ved hvor små sko de kan gå i?! Så er spørgsmålet hvor længe ejerskabet skal være før et videresalg kan forsvares som værende uden profit for øje!?

Præcis. Tilbage på jurastudiet blev jeg undervist af en advokat med en yderst veldokumenteret ph.d. i skatteret. I selvsamme fag havde vi samme diskussion. Han understregede at man blot skulle gentage en handel som du beskriver "2-3" gange før SKAT ville betragte én som erhvervsdrivende på godt og ondt.

Mht ejerskabets længde så er det underordnet (selvom det selvfølgelig er et godt argument).
Det afgørende er som allerede sagt den oprindelige hensigt. Altså om man hovedsageligt have investering for øje da man købte uret. Havde man det, så er det irrelevant at man har haft uret i 25 år og brugt det flittigt = en evt. gevinst ved salg er skattepligtig. Noget helt andet er så bevisbyrden som kan være noget tung.

Re: Salg af ur privat - trabjergknudsen - 12-08-2014

Encino Skrev:
TimeToWatch.dk Skrev:Den slags handler skal man næppe lave mange af før skattefars hammer falder når nu man ved hvor små sko de kan gå i?! Så er spørgsmålet hvor længe ejerskabet skal være før et videresalg kan forsvares som værende uden profit for øje!?

Præcis. Tilbage på jurastudiet blev jeg undervist af en advokat med en yderst veldokumenteret ph.d. i skatteret. I selvsamme fag havde vi samme diskussion. Han understregede at man blot skulle gentage en handel som du beskriver "2-3" gange før SKAT ville betragte én som erhvervsdrivende på godt og ondt.

Mht ejerskabets længde så er det underordnet (selvom det selvfølgelig er et godt argument).
Det afgørende er som allerede sagt den oprindelige hensigt. Altså om man hovedsageligt have investering for øje da man købte uret. Havde man det, så er det irrelevant at man har haft uret i 25 år og brugt det flittigt = en evt. gevinst ved salg er skattepligtig. Noget helt andet er så bevisbyrden som kan være noget tung.

og ja så er vi igen tilbage ved at ingen ting er sort eller hvidt, men hvis man tager mine 5 spørgsmål og stiller sig selv, så har man en god ide om, hvor man står plus det har SKAT også. Det er de samme ting, som de vil tage i betragtning.

Re: Salg af ur privat - baun - 13-08-2014

Enig hensigten og ejertiden er nøgleinfo, men også andet.

Jeg opbyggede en samling på noget mere end 100 ure over en periode på 5-8 år. Og i den periode var der omsætning pga fejlkøb, køb af eksemplarer i bedre stand end det jeg havde og småjusteringer at samlingens fokus - fx havde jeg købt ure fra 70'erne men valgte så at begrænse samlingen til ure med inhouse værker fra før ca 1972.

Så det er det samlede billede der afgør sagen.

Og ja, man kan nok i visse tilfælde få et ur tilbudt billig, som man så kan overveje om man køber med salg for øje, men der må man jo prøve at holde lidt igen. Også ure man må tage i bytte kan udgøre en handelsobjekt fra starten, så det må man også begrænse.

Jeg har så også - i hvert fald forsøgt - at lægge mere end "bare salg" i mine annoncer - altså udlånsordning og ønske om at udbrede interesse og kendskab osv. samt handlet via "samler salgs sider".

vh Baun

Re: Salg af ur privat - trabjergknudsen - 13-08-2014

baun Skrev:Enig hensigten og ejertiden er nøgleinfo, men også andet.

Jeg opbyggede en samling på noget mere end 100 ure over en periode på 5-8 år. Og i den periode var der omsætning pga fejlkøb, køb af eksemplarer i bedre stand end det jeg havde og småjusteringer at samlingens fokus - fx havde jeg købt ure fra 70'erne men valgte så at begrænse samlingen til ure med inhouse værker fra før ca 1972.

Så det er det samlede billede der afgør sagen.

Og ja, man kan nok i visse tilfælde få et ur tilbudt billig, som man så kan overveje om man køber med salg for øje, men der må man jo prøve at holde lidt igen. Også ure man må tage i bytte kan udgøre en handelsobjekt fra starten, så det må man også begrænse.

Jeg har så også - i hvert fald forsøgt - at lægge mere end "bare salg" i mine annoncer - altså udlånsordning og ønske om at udbrede interesse og kendskab osv. samt handlet via "samler salgs sider".

vh Baun

Enig i dine betragtninger... Der kan være mange gode forklaringer hvorfor man sælger mange ure i en periode....Icon_razz og det er der jo heller ikke galt i...

Inderst inde ved vi jo godt med os selv om vi er det ene eller andet... Fred være med det..Icon_e_wink