|
Vintage Seamaster COSC ca. 352 med RG regulator ? Ægte/Fake? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Vintage Seamaster COSC ca. 352 med RG regulator ? Ægte/Fake? (/showthread.php?tid=69508) |
- pbr - 04-08-2008 Jeg kan forstå, at "redial" kan være rigtig mange ting - og betydningen af det, eller hvad man lægger i det, kan variere fra person til person. Jeg kan godt se, at min egen definition er ALT for grov og unuanceret, til at den kan anvendes til ret meget. Men jeg synes, at Bauns opstilling er rigtig god og jeg har prøvet at komme med mine egne tanker omkring de enkelte punkter. Måske andre har kommentarer og forslag - det kan jo ende med, at vi kommer op med en brugbar "skala", som kunne være til hjælp for alle. Citat:1) Ny original skive som også passer til uret - dvs at skiven har været brugt originalt i den kasse Og det er selvfølgelig en æressag, at man ærligt gør rede for, hvad der er foretaget ved uret, hvis/når man sælger det videre. Hvis jeg skulle sætte de ovenstående muligheder i en indbyrdes rangorden, ville det for mig, komme til at se sådan ud: Citat:1) Den originale skive i uberørt og god stand - pbr - 04-08-2008 Som et lidt sjovt efterskrift, til min oprindelige post, så kan jeg nævne at auktionen over den redial´ede Seamaster endte med, at sælger ikke fik nogen bud. Havde man budt, ville man således have fået det til §800 + forsendelse, formentlig §25 + 30% i told og moms. Alt i alt løseligt beregnet i DKR (ud fra en dollarkurs på 4,92 og incl. told/moms) = 5.275,-. Vi er ikke alle samlere! - baun - 04-08-2008 pbr Skrev:Hvis jeg skulle sætte de ovenstående muligheder i en indbyrdes rangorden, ville det for mig, komme til at se sådan ud: Udfra en samlerbetragtning kan jeg kun være enig, men mange Omega købere er jo ikke samlere - og her står en flot skive som - næsten krav nr et. Ofte er det helt uinteressant om skiven oprindelig var hvid - køberen ønsker sig en flot sort skive og vil hellere have den i "refinished" stand end med blot ubetydelig (sælgersprog) patina. Jeg vil mene at prisen er den samme. fx. En manuel (30 mm) Omega fra først i 50'erne med en mat sort skive med "ubetydelig" patina vil koste det samme som en flot sortskivet "refinished" Omega alt andet lige - og der er købere til begge ure. En tilsvarende Omega med perfekt original skive er dyrere Og en tilsvarende Omega med grim patineret skive - nærmest usælgelig - eller med et afslag der svarer til en god skive refinish - ca 1000 kr + bøvl med at få det gjort! vh baun - pbr - 04-08-2008 Ja, du har fuldstændig ret - det hele handler om den potentielle købers præferencer, som kan være meget forskellige om han er ude efter et samlerur eller et brugsur ............. eller måske endda begge dele !! Re: Redail... - hannover_dk - 04-08-2008 Baun Skrev:Jeg kalder det hele Redail - undtaget når der er tale om renovering: Den originale skive er renoveret - dvs. rengjort for snavs.Helt enig - en renset skive - rensede markeringer o.l. kalder jeg heller ikke re-dial. Re-dial så er den ommalet i større omfang vh |