|
gamle lommeure - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: gamle lommeure (/showthread.php?tid=78010) |
Re: gamle lommeure - farmdogfan - 15-01-2013 McAllan Skrev:Der kan man se... 15 sten er ikke fuld antal. Som det ses er midterste tandhjul (minut-akslen) ikke med stenleje, men med messing (plus ét til man ikke lige umiddelbart kan se). Tak, så blev jeg atter klogere. Jeg kan tilføje at det går rigtigt godt, det holdt tiden fint i et døgn. mvh.Per Re: gamle lommeure - farmdogfan - 15-01-2013 McAllan Skrev:hannover_dk Skrev:Omvendt - så er det helt klart et langt bedre værk (som helt typisk for jernbaneure som jo var dem der sørgede for at togene kunne køre lige præcis til tiden) vi har fat i her, men skruede chatoner (de små juvel lejer du ser, som er skrivet ind i pladen) og sjov finregulering.Svanehalsregulering Jeg kan lige nævne at viserne stilles ved at men skruer frontkappen af og trækker i en lille pind hvorefter man kan bruge kronen til at ændre viserne. Re: gamle lommeure - hannover_dk - 15-01-2013 Ja typisk zenith fin-justering - svanehalskombi - flot - og med den og med en pind under forglasset til at aktivere kronen til at stille tid, så kom vi på plads kort efter de 1900 som jeg mener at huske bagplade "reklamen" talte om. Fino ur også som 15 stens vh Re: gamle lommeure - farmdogfan - 15-01-2013 hannover_dk Skrev:Ja typisk zenith fin-justering - svanehalskombi - flot - og med den og med en pind under forglasset til at aktivere kronen til at stille tid, så kom vi på plads kort efter de 1900 som jeg mener at huske bagplade "reklamen" talte om. Fino ur også som 15 stensJeg må lige korrigere, jeg har nok blandet ting sammen, det er lokomotivuret hvor viserne justeres ved hjælp af en "lever" under front kapslen. Jeg undskylder sammenblandingen. Mvh.Per Re: gamle lommeure - hannover_dk - 16-01-2013 farmdogfan Skrev:Jamen det er også det ældste - zenith nok stadigt ca 1906 trods den flade bue over til lænkehannover_dk Skrev:Ja typisk zenith fin-justering - svanehalskombi - flot - og med den og med en pind under forglasset til at aktivere kronen til at stille tid, så kom vi på plads kort efter de 1900 som jeg mener at huske bagplade "reklamen" talte om. Fino ur også som 15 stensJeg må lige korrigere, jeg har nok blandet ting sammen, det er lokomotivuret hvor viserne justeres ved hjælp af en "lever" under front kapslen. Re: gamle lommeure - farmdogfan - 16-01-2013 hannover_dk Skrev:Så er jeg med.farmdogfan Skrev:Jamen det er også det ældste - zenith nok stadigt ca 1906 trods den flade bue over til lænkehannover_dk Skrev:Ja typisk zenith fin-justering - svanehalskombi - flot - og med den og med en pind under forglasset til at aktivere kronen til at stille tid, så kom vi på plads kort efter de 1900 som jeg mener at huske bagplade "reklamen" talte om. Fino ur også som 15 stensJeg må lige korrigere, jeg har nok blandet ting sammen, det er lokomotivuret hvor viserne justeres ved hjælp af en "lever" under front kapslen. mvh.Per |