|
1944 RAF/Army Omega - så er den ankommet, billeder! - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: 1944 RAF/Army Omega - så er den ankommet, billeder! (/showthread.php?tid=70087) |
Re: forvirringen breder sig! - hannover_dk - 06-10-2008 Baun Skrev:Nu ved jeg så hvad en Broard Arrow pil er - jeg har altid troet at en Broard Arrow pil er en viser -- og det er det også lidt? - eller? men altså den karekteristiske på Broard Arrow ure - og ikke som den sværd viser, der er på netop dette ur.........Jep netop - det er da også svært at der er noget der hedder broad arrow visere - og så den der broad arrow på RFA ure Tarveligt vh Re: forvirringen breder sig! - Speedy - 06-10-2008 hannover_dk Skrev:Baun Skrev:Nu ved jeg så hvad en Broard Arrow pil er - jeg har altid troet at en Broard Arrow pil er en viser -- og det er det også lidt? - eller? men altså den karekteristiske på Broard Arrow ure - og ikke som den sværd viser, der er på netop dette ur.........Jep netop - det er da også svært at der er noget der hedder broad arrow visere - og så den der broad arrow på RFA ure Mnn viserne er vel bare opkaldt efter pilen eller? Re: forvirringen breder sig! - hannover_dk - 06-10-2008 Speedy Skrev:Mnn viserne er vel bare opkaldt efter pilen eller?Der fik du mig sgu? Nu er jeg så også forvirret, bare på et højere plan Altså Broad Arrow i RFA ur sammenhængen er den pil der er malet på skiven hvor de to ben ud til siden og midterpinden skal ha samme længde. Mon ikke den skal symbolisere et fly mere end end en bred pil Viserne på samme er sværdformede - og har intet at gøre med Broad Arrow som vi kender fra BA Speedmasteren - så vidt jeg ved. Den der broad arrow som er tegnet på skiven og også indgraveret bagpå er tegn på at uret tilhører Royal Airforce (og jeg tror egentlig de skulle ha været retur, men det skulle en del Speedmasters vel også uden de kom det vh - baun - 06-10-2008 Elbæk Skrev:Så har jeg fået snakket lidt med sælger. Uret er købt hos Krognos for 7.500 kr. i sin tid. Men jeg synes den er ok til prisen - også hvis det er en redail - ikke alle går jo så meget op i det - og det er jo et pænt stort ur! vh Baun - Magnum - 06-10-2008 Det er misforståelser der gør man bliver klogere Men godt forklaret Baun Broad Arrow pilen betyder bare statens ejendom. Man kan finde den på alt muligt militær materiel (f.eks. kikkerter), også nogen gange ikke-militær. Jeg tror ikke viserne har fået navn efter det, nok nærmere bare deres facon. - Elbæk - 09-10-2008 Så er uret kommet. Det er tydeligvis en re-dial - men en rigitg pæn en dog. Resten af uret ser oprindeligt nok ud. Billeder senere. Mvh. Jakob - Elbæk - 09-10-2008 Her er så billeder af uret: ![]() ![]() ![]() ![]() Værket har ref.nr.: 10279026 og kassen har nummer 10670075 - uret er altså fra mellem 1944 og -46. Numrene giver ingen resultater på Omegas hjemmeside. Noget som virkelig undrer mig er at viserne tilsynelandende er malet hvide (?!) Men, de har tydeligvis en vis alder - det viser patinaen. Skiven er helt klart en re-dial - en rigtig pæn en dog. Den smule patina som timemarkeringeren har (der er ikke, som sælger ellers sagde, luminos på tallene) viser at det ikke er en helt ny re-dial. Både luminos i visere og på timemarkeringer lyser stadig i mørke. Graveringerne i og på bagkassen er tillidsvækkende ud - ligså gør kronen og kassen, som forresten er de lovede 35 mm. Det er et stort flot ur. Så, ér det en re-dial eller en decideret fake jeg har fået fingre i her? Som en sjov detalje kan nævnes at værket har den absolut smukkeste tikken jeg nogensinde har hørt fra et ur. Mvh. Jakob - Magnum - 09-10-2008 I mine øjne ser alt fint ud (bortset fra skiven) Ja 30mm værerne er helt fantastiske, et af mine absolut yndlingsværker. De er nærmest uopslidelige, fantastisk stål kvalitet. Hvis der ikke har været en idiot i dem, eller sket vandskader, kan man stadig få dem til at gå chronometer gang. - Elbæk - 09-10-2008 Så de hvide visere er ok? Mvh. Jakob - Magnum - 09-10-2008 Nej, de er blevet malet i tidens løb, skal være stål visere. Men det ser sjovt nok ud til at den har den originale krone. Englænderne havde nogle bestemte kriterier til deres ure, bla størrelsen på kronen. Den ligner den rigtige, og de originale kroner er uden logo. (så man kan ikke lige se det på den måde.) |