|
Ur Rally 2011 og Omega - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Ur Rally 2011 og Omega (/showthread.php?tid=75440) |
Re: Ur Rally 2011 og Omega - kox - 05-04-2011 gmt-geek Skrev:Baun Skrev:Den er fra 61-62 og dermed magen til 1. generations Seamadster 300, men altså den næste version - uden at jeg lige på stående fod kan redegøre for forskellen.Viserne er forskelligt de 2 modeller iml.(ck2913 vs ck14755) Dejligt, at Seamaster 300’eren bliver diskuteret. Forskellene imellem referencerne er mindst lige så interessante som ditto på Speedmasteren – synes jeg. Jon, beklager, men det er ikke korrekt med de viser. Der har aldrig siddet viser ala Speedmaster 2998 på en Seamaster 300. De eneste der har siddet på en 2913'er udover broad arrow viser, er de viser der sidder på Baun's 14755. Jeg har prøvet at anskueliggøre de væsentligste forskelle imellem en 2913 og 14755 (samt 165.014, så er alle ”straight lug” 300’erne med) i skema'et nedenfor. Det er bestemt ikke en facitliste (findes ikke når vi taler Omega:-), men mere en hurtigt oversigt baseret på mine egne observationer igennem årene. Kunne være sjovt, hvis nogle kunne supplere/udfordre den /”Puristen”
Re: Ur Rally 2011 og Omega - gmt-geek - 05-04-2011 kox Skrev:Jon, beklager, men det er ikke korrekt med de viser. Der har aldrig siddet viser ala Speedmaster 2998 på en Seamaster 300. De eneste der har siddet på en 2913'er udover broad arrow viser, er de viser der sidder på Baun's 14755. Hej Thomas, Så må jeg bedrøve dig med at disse versioner altså findes - jeg har selv stået med en i hånden samt surfet mig frem til en anden - den ene en ck2913-5 og den anden en ck2913-6 eller var det endnu en 5'er... det kan jeg så ikke lige huske...! Mvh. Jon Re: Ur Rally 2011 og Omega - kox - 05-04-2011 Citat: Hej Thomas, Hmmm, er vi enige om, at du mener viser af Alpha/leaf typen fra speedmaster 2998...ala nedenstående (lånt fra Mads G's artikel) ?!?!? Hvis ja, så er vi ihvertfald ikke enig. Det er muligt, at du har stået med en i hånden, men det gør dem jo ikke mere korrekte. Men det er jo netop den her snak, som er spændende og hvis du kan dokumentere, at disse viser høre til en Seamaster 300, så bøjer jeg mig i støvet /Kim ![]()
Re: Ur Rally 2011 og Omega - gmt-geek - 05-04-2011 kox Skrev:......... Du tror ikke du mener dauphin visere (hvor minut viseren muligvis ikke har et arrow hoved...ala viserne på en sen Railmaster)...som på sidste billede (lånt fra chrono24)? Nå jo - det var præcis dauphin visere som på denne Seamaster 300 jeg mente! Iøvrigt har Mark en del fine ure - men er ikke verdens nemmeste at komme i kontakt med! tja! Mvh. Jon Re: Ur Rally 2011 og Omega - kox - 05-04-2011 gmt-geek Skrev:Nå jo - det var præcis dauphin visere som på denne Seamaster 300 jeg mente!Det var godt... så er vi enige! Kunne heller ikke liiige forstå det /Kim Re: Ur Rally 2011 og Omega - Hans Jørgen - 05-04-2011 kox Skrev:....Dejligt, at Seamaster 300’eren bliver diskuteret. Forskellene imellem referencerne er mindst lige så interessante som ditto på Speedmasteren – synes jeg. Dette er ved at udvikle sig til en rigtig interessant tråd Kanon fin oversigt, mener vi burde lave en oversigt evt med de billeder af de forskellige udgaver vi er sikre på er originale.... Du har i din oversigt nævnt følgende mht 0-60 hhv 60-0 drejekransen/lynetten: CK2913-1,2,3,4 60-0 CK2913-3,4,5,6 0-60 Jeg mener skiftet sker ved 3, og ikke ved 3 og 4 som du skriver, dvs: CK2913-1,2,3 60-0 CK2913-3,4,5,6 0-60 Men som du skriver: Overbevis mig med et foto beskrivelse fra noget der er bekræftiget som ægte Da jeg har en -6, og jagter the holy trinity jagter jeg faktisk også en CK2913-1, blandt andet pga forskellene og især forskellen i lynetten Her min i øjeblikket eneste CK2913
Re: Ur Rally 2011 og Omega - kox - 05-04-2011 Hans Jørgen Skrev:Dette er ved at udvikle sig til en rigtig interessant tråd Hej Hans Jørgen, enig og tak. Har længe haft planer om, at lave den "ultimative" Seamaster 300 guide... det var blot første step...selvfølgelig skal der billeder med i den....og 2. generation cases skal også med... 165.024 og 166.024 samt militær versionerne. Skal "blot" lige ha' struktureret mit rod på pc'eren og ikke mindst hjernen:-) Jeg vil ikke modsige dig ift. om tallene på lynetten skifter retning ved 2913-3 eller 2913-4 ... det er nemlig alt for usikkert at sige med sikkerhed. Jeg har set mange på begge reference numre. Men lige præcist skiftet mellem de 2 er spændende, da det er her den "oprindelige" konfiguration skifter retning. Når du finder din 2913-1 og skal af med din -6'er, så si'r du bare til /Kim Re: Ur Rally 2011 og Omega - hannover_dk - 05-04-2011 vhSpændende tråd tak. Det med præcise retningsskift i kransen TROR jeg kan være som med speedmaster og pletten ved 90 omkring 145.012 og før - Jeg ved fra folk der har været længe hos Omega (2 af deres vintage museums folk) at de med sikkerhed kan sige, at den har været anvendt med skæv plet eller lige plet ud for 12 i en overgangs periode lidt i flæng. Jeg tror Omega var tilstrækkeligt ustruktureret, til at meget af den struktur vil VIL have, et er så let. Ex kan der sagtens være solgt 105.0003 speedy samtidigt med 145.012 og op til flere år efter den udkom - og de findes med begge kranse - lige og skæv 90 plet - leveret fra Omega som originale. Urene blev i høj grad "batch" samlede - med værker som - for speedmasters vedkommen - var slutproducerede i 1960 (kaliber 321) men isat helt op til 1967/68 - og ofte uden stort hensyn til værksnummer og årstal - så - take care - struktur ja - men også rimelig mulighed for helt originale varianter, som ikke bare skal kendes "ugyldige" af vi strukturglade samlere vh Re: Ur Rally 2011 og Omega - Peter - 06-04-2011 Hej Baun Stor tak for en meget hyggelig dag, aften og nat, som forudset hyggede vi til den lyse morgen, og hils connie og sig at det er en fantastisk udsigt i har fra spisebordet af. MVH Peter Re: Ur Rally 2011 og Omega - Hans Jørgen - 06-04-2011 kox Skrev:Hans Jørgen Skrev:Dette er ved at udvikle sig til en rigtig interessant tråd Hej Kim Selv tak Jeg er spændt på din guides udvikling med modeller og billeder? Jeg har lavet min egen guide på cal 560 hvor jeg har mit eget råmateriale på ca 300 ure jeg har set ud af 3000 cal 560 produceret. Nok fordi jeg er ingeniør, men jeg har også billeder af de fleste Sig til hvis du har behov for hjælp eller evt korrektur læsning |