|
Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... (/showthread.php?tid=59028) |
Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - Sociologen - 03-04-2013 Hvordan retfærdiggør I at have ure stående i kassen - eller bankboksen - som aldrig bliver brugt. Personligt har jeg det sådan, at jeg er ret dårlig til at skifte mellem mine ure, hvorfor det er de samme, som kommer på armen. Til daglig brug: Panerai 305. Dette er mit dyreste ur, som jeg umiddelbart helst vil placere i kassen af 'frygt' for at beskadige det, men jeg aftalte med mig selv, da jeg købte det, at uret SKULLE bruges. Til fint brug (sjældelt): Planet Ocean. Jeg er ikke så 'fin' på den, at jeg har behov for guldure (endnu), men der er situationer, hvor et pam305 på gummirem ikke passer, og så ryger mit sortskivede PO med lænke på armen. Til træning: Casio G-shock Riseman. Jeg har for vane at bruge ur til træning, da jeg ellers kommer til at bruge al for lang tid, bl.a. med at snakke med de andre i centeret :) Ellers bruger uret, når jeg svømmer. Tilbage har jeg så har jeg mit Breitling Steelfish og Seiko monster. Monsteret har jeg stadig af den ene årsag, at jeg ikke har taget mig sammen til at sælge det (og at det ikke vil indbringe mange $$). Steelfish synes jeg er ret fedt, men jeg bruger det ikke særlig meget (mere)... Derfor overvejer jeg at sælge det, men jeg står jo ikke som sådan og mangler pengene - og desuden er uret 'udgået'. Hvordan retfærdiggør I at have ure, som I sjældent bruger, og som måske endda ligger i en bankboks? Fordi pengene ligeså godt kan 'stå' i ure som på en konto i banken med en lav rente? Det er altid rart med noget at skifte med, nu hvis...? En del af en større samling? Affektionsværdi? Eller noget helt syvende? Re: Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - Stensbjerg - 03-04-2013 Jeg har selv haft ligende overvejelser bla. derfor har jeg kun et ur nu og da min urinteresse generelt ikke er hvor den har været, har jeg også valgt at trække lange de fleste af min penge ud af interessen igen. Men jeg vil da ikke udelukke at jeg skyde nogle nye ind i den igen på et tidspunkt. Re: Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - Henrik A - 03-04-2013 Jeg har valgt at jeg max må ligge på en samlet værdi på 50K Der er jeg dog slet ikke, jeg har ure for 20K nu.. Mine ure minder lidt om hinanden, alle stål ure med sorte skiver og dykkere.. Ikke meget opfindsomhed her Jeg fandt ud af at jeg ikke skiftede ure ret tit, så jeg valgte at indføre et par regeler.. 1) Ur boxen blev placeret let tilgængeligt et centralt sted i min lejlighed.. 2) Hver aften inden jeg går i seng, ryger uret tilbage i boxen.. På denne måde er jeg tvungen til at åbne boxen hver morgen, og jeg bruger nu alle mine ure på skift.. Før lå uret jeg havde på, på køkkenbordet om natten, og om morgenen var det lettere lige at tage det på igen, i stedet for at skulle til at finde boxen frem.. Re: Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - Len - 03-04-2013 Jeg har kun ure som jeg bruger. Dvs jeg skifter mellem dem og gør det faktisk tit. Hvis jeg havde et jeg slet ikke brugte ville jeg nok sælge det hvis det havde en ok værdi. Dog har jeg et par billige ure jeg ikke bruger, men de er ikke meget værd, så pt ligger de i en skuffe... Re: Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - Amehlbye - 03-04-2013 Jeg er også dårlig til at skifte mellem dem, og fortiden ser det sådan her ud (vintertid) Rolex SeaDweller - dagligt brug - 20 dage om måneden Panerai 112 - til dagligt brug - typisk 10 dage om måneden - casual klædt som jeans og skorte Orange Monster - næsten aldrig, men bruger det ret meget om sommeren Pingo - til feks havebrug eller andet fysisk belastende arbejde Omega Vintage - kun til helt specielle lejligheder Jeg har en regel om, at jeg ikke må have flere ure, end der kan være i min boks - 6 stk - har pt 5 Sålænge jeg ikke står og mangler pengene, ser jeg ingen grund til at sælge - heller ikke selvom de ikke blir brugt ret meget - for de gange de bliver brugt, er det hele værd Re: Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - Lars U - 03-04-2013 Jeg har helt vildt lange arme. Nej, seriøst, jeg har ikke problem med at retfærdiggøre mit urforbrug. Er superglad for de ure jeg har, men er også klar til anytime at skippe dem af, hvis det bliver nødvendigt i fht min privatøkonomi. Eneste jeg aldrig sælger, er det med mindst handelsværdi; min morfars gamle Zenith. Alle andre kan skaffes igen. MVH Lars U. Re: Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - MortenKN - 03-04-2013 Jeg har intet problem med at have en god sjat penge stående i ure.... Syntes pengene er "sjovere" på den måde da de står i noget jeg kan bruge og have glæde af og som samtidig relativt hurtigt kan omsættes til kontanter (på nær et enkelt, som heldigvis også er det billigste)..... PT bruger jeg kun 2 ure sådan i fast rotation og så har jeg et par stykker liggende i boksen. Det ene af dem i boksen har jeg købt som gave til min datter og det må derfor finde sig i at blive liggende i en del år uden at blive brugt.... Det andet købte jeg fordi det var billigt og jeg ikke havde andet jeg pinedød skulle bruge pengene på..... Dog vil jeg sige at jeg "kun" har ure til en værdi på mellem 20 og 45K, og jeg ville ha endda MEGET svært ved at forsvare at have et ur til eks. 75-100K liggende som ikke blev brugt overhovedet.... Jeg plejer at sige at hvis man køber fornuftigt ind så taber man ikke noget/meget og det er således en gratis dyr hobby..... Bevares, en gang imellem kvajer man sig og skal eksperimentere med noget nyt og så får man et rap over nallerne, men det lærer man også af. Re: Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - baun - 03-04-2013 Jeg har kun de ure jeg bruger. Jeg bruger dem jo så ikke til at gå med, men til at se på, vise frem, nyde og samle. Jeg handler med dem, hygger mig med dem og nusser omkring dem. Jeg bruger også at gå med nogen af dem. Det er en særlig nydelse. Jeg har ingen problemer med at retfærdiggøre de penge jeg har stående i ure. Jeg har ikke flere penge stående i urene end jeg har råd til og samtidig kan jeg få de andre ting vi gerne vil have. Hvis ikke de stod i urene ville de stå på pensionskontoen. vh baun Re: Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - jk - 03-04-2013 baun Skrev:Jeg har kun de ure jeg bruger. Jeg har det helt som baun. Uanset hvad man samler på, vil det vel pr. definition føre til, at man får flere af "tingen", end man har praktisk brug for? Det være sig frimærker, mønter, kuglepenne, biler o.s.v. Det behøver man da ikke at retfærdiggøre, hvis familien i øvrigt ikke lider nød? JK Re: Hvordan retfærdiggør I at have flere ure, når... - KimT - 03-04-2013 Jeg tænker ikke over at skulle retfærdigøre noget. Hvis der er penge og alle andre behov er dækket, så hygger jeg mig med ure. Nogle gange har jeg få ure og på andre tidspunkter har jeg flere, det svinger alt efter hvad der lige "taler" til mig. |