Urdebatten / Urforum
"Ursamling frem for en samling ure" - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: "Ursamling frem for en samling ure" (/showthread.php?tid=59066)

Sider: 1 2

"Ursamling frem for en samling ure" - Kristofferj - 10-04-2013

Mads kom med et super fint udtryk for et par dage siden, nemlig "Ursamling frem for en samling ure". Det var ifht. til cfnissen's SUPER lækre JLC samling, som han så flot sagde det virkelig var en ursamling, og ikke bare en tilfældig samling af ure.
Jeg står selv og er ved at finde frem til det næste ur (hvem er ik' det?). Jeg har i ret lang tid være sikker på det skulle være en IWC Big Pilot ref 5002. Men efter at have prøvet den på armen mange gange, syntes jeg sku den er for stor, og jeg er bange for den ikke ville komme ret meget ud af boksen. Jeg har så prøvet nogle andre af IWC's flyvere, og har fundet en der sidder næsten ligeså meget i øjet som BP'en gør, nemlig 3706:

İmage

Nu kommer vi så Mads' guldkorn. Jeg er blevet i tvivl om jeg skal fortsætte af IWC vejen, eller om jeg begrænser mig selv ved kun at kigge på det ene mærke. Jeg syntes det kunne være super lækkert at have en "samling" som f.eks baun, Jk eller cfnissen, hvor der er en klar linie. Samtidig kunne jeg også godt tænke mig at prøve noget PAM, Rolex eller noget helt tredie. Men lige nu kan jeg ikke få begge dele.

Jeg kunne godt tænke mig at hører lidt om de tanker i har gjordt jer om dette emne. Og hvad ville i gøre hvis i var mig, altså rigtig glad for IWC, men måske bange for at komme til at begrænse jeres urhobby med kun et mærke.

MvH

Re: "Ursamling frem for en samling ure" - Claus Tukjær - 10-04-2013

De mest interessante samlinger (for mig) er dem der har en linie og går i dybden. Men ikke noget jeg selv ville gøre....

Re: "Ursamling frem for en samling ure" - jk - 10-04-2013

Man kan jo lave en linie i sin ursamling på flere måder, uden at det er mærkebestemt. Dykkerure, piloture, bestemte værker, designere o.s.v.

Hvis der p.t. ikke er mulighed for både at opbygge en IWC-samling og prøve andre mærker, så vend tilbage til opbygningen af "IWC samlingen" når muligheden byder sig. Rom blev ikke bygget på én dag....

JK

PS: Ref. 3706 er et glimrende valg til IWC-samlingen!

Re: "Ursamling frem for en samling ure" - MortenKN - 10-04-2013

Jeg kunne ikke begrænse mig til ET urmærke....Jeg elsker Rolex, men ikke ALT hvad de har lavet. Så min interesse ville blive noget "indskrænket" hvis jeg kun skulle kigge på Rolex hver gang jeg skulle se efter et nyt ur.... Jeg kombinerer IWC og Rolex (og med tiden nok også enten noget JLC og/eller AP) da jeg syntes disse kollektioner kombineret giver mig mange spændende valgmuligheder....

Re: "Ursamling frem for en samling ure" - Hedegaard - 10-04-2013

De samlinger jeg finder sjovest eller mest spændene er dem hvor der er købt ind med passion og hjerte (lidt fornuft skal der også være plads til Icon_e_wink) Om det er det ene eller andet mærke eller blot en linie af et mærke (f.eks. IWC Ingenieur) er for vidt ligegyldigt imo.! Som så mange andre finder jeg fortællingerne omkring det enkelte ur mere spændene end hvis man "bare" er gået efter at samlingen skal være komplet.

- Derved ikke sagt, at man ikke kan opfylde både en stram linie i samlingen kombineret med passion Icon_cool

Jeg køber personligt selv de ure jeg finder "tiltrækkende" og om urene lige er fra det samme mærke rører mig ikke helt... - Dog skal det også siges, at jeg nok skifter lidt hyppigere ud i "samlingen" end størstedelen herinde! Der er simpelthen for mange lækre ure derude jeg gerne vil prøve og for lidt penge på kontoen Icon_e_sad Men jagten på det nye ur, de historier man får undervejs og den viden man får om det nye mærke og ur opvejer for den manglende samling Icon_cool

Og som sidenote: hvis man må kommentere IWC'en, så har jeg aldrig været fan af den time-viser som de kørte på de "tidligere" pilot ure! Den virker afstumpet og tiltrækker min opmærksomhed (på en negativ måde) hver gang jeg kigger på det... Og har det lidt på samme måde med lænken på 3706'eren, den er møj behagelig at have på, men køn er den ikke imo Icon_e_confused (hvis du ender med den, så skal der noget læder på Icon_e_wink

Re: "Ursamling frem for en samling ure" - Kristofferj - 10-04-2013

Tak for de gode svar.

Simon: Synes nu egentlig de gamle visere er fede nok. De er med til at gøre det lidt andeles ifh. til resten af flyver flokken. Lænken er vel lidt en smagssag, men ja den sidder vildt godt på armen.

Re: "Ursamling frem for en samling ure" - KimT - 10-04-2013

Vi har talt om det tidligere og jeg synes at Baun eller cfnissen er gode eksempler på folk med ursamlinger.
En rød tråd og ure som måske ikke bruges så meget, men som bare passer ind i samlingen. Som jeg flere gange
tidligere har nævnt har jeg stor respekt for dette, og havde jeg uanede midler til hobbyformål, ville jeg klart
gå den vej.

Men som jeg har det nu, har jeg hverken en ursamling eller en samling ure. Jeg har et par enkelte ure som jeg
bruger med stor stor glæde og ser mig selv mere som urbruger/interesseret end decideret samler. Der hvor jeg
er nu, køber jeg ure der tiltaler mig på den ene eller den anden måde, og sælger andre, enten fordi de ikke bruges
eller fordi der simpelthen skal frigøres penge til noget nyt og spændende.

Re: "Ursamling frem for en samling ure" - baun - 10-04-2013

Selvom jeg nu har to samlinger nemlig vintage ikonerne og vintage Omegaerne kan jeg ikke lade være med at falde for andre ure. Ønsket om at købe et ur for at eje og prøve det overvælder mig simpelthen en gang imellem.

Omegasamlingen er naturligvis udtryk for en dyb betagelse af Omegas produktion og formåen i 50 og 60'erne. Jeg synes stadig at det er forunderligt at stå med et gammelt veltjent Omega Constellation fra perioden i hånden velvidende at det var Omegas topmodel i mange år.

Ikonerne er mere for at prøve de ure som jo uomtvistelig har været og er nogen af de mest anerkendte, brugte og højt estimerede modeller der overhovedet findes. Her bliver tråden mere flexibel og jeg nuppede fx et Camaro hvor Heuer tosser knok ville mene at Monaco eller Carrera ville være mere spot on.

Fællesnævneren er at det morer mig og at jeg hygger mig med det. Jeg kan varmt anbefale at dreje en samling ure i retning af en ursamling. Det giver en ny og anderledes dybde i urinteressen. Når et ur købes får man ikke bare et nyt ur at bære og bruge, men også en større helhed i samlingen. Det er herligt.

Vh baun

Re: "Ursamling frem for en samling ure" - Mr. Tick - 11-04-2013

jk Skrev:Man kan jo lave en linie i sin ursamling på flere måder, uden at det er mærkebestemt. Dykkerure, piloture, bestemte værker, designere o.s.v.

Icon_+1

Jeg har forståelse for at nogle ikke har lyst til at bryde ''normen'' i deres samling, men jeg ville ikke kunne nøjes med alene at skulle samle på et mærke. Mennesket har et naturligt behov for at prøve noget nyt, hvilket bl.a. indebærer at fristelsen til at udforske fremmede territorier er en væsentlig faktor at skulle kæmpe imod. Herudover begrænses ens horisont ved ensidigt at fokusere på en bestemt faktor.

Umiddelbart betragter jeg den anførte sondring ovenfor på samme måde som udtrykket ''tomayto, tomahto''.

Re: "Ursamling frem for en samling ure" - Mr. Tick - 11-04-2013

Hedegaard Skrev:Og som sidenote: hvis man må kommentere IWC'en, så har jeg aldrig været fan af den time-viser som de kørte på de "tidligere" pilot ure! Den virker afstumpet og tiltrækker min opmærksomhed (på en negativ måde) hver gang jeg kigger på det...

Icon_+1 Icon_e_smile