Urdebatten / Urforum
Klokken vinder / taber / går præcist...(?) - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Klokken vinder / taber / går præcist...(?) (/showthread.php?tid=59467)

Sider: 1 2

Klokken vinder / taber / går præcist...(?) - TioMalo - 15-06-2013

Hejsan og god weekend.
Jeg står med et problem: På et tidspunkt solgte jeg et kvali-ur (Rolex 14060M NoDate Sub) til min tandlæge. Altså, ikke til en brolægger eller en testdriver af trykluftsbormaskiner...
Problemet er, at på trods af at klokken var frisk efterset og justeret så præcist man nu kan forvente i rimmelighedens grænser (+/- 1-2 sek/døgn), taber og vinder uret helt op til 15 sek / døgnet når han har det. Dette i flg. hans udsagn.
Når jeg så igen-igen-igen kontrollerer urets gang, kommer jeg efter fem dag til resultatet ca. 2 sek./døgnet.
Jeg ved udmærket godt at det at man har uret på 24/7 gør en stor forskel. Ligeledes det, at man har uret liggende på bordet om natten og evt. også om dagen når man lapper kundernes gebisser sammen på klinikken. Stillingen af uret, når det ligger på bordet har naturligtvis også indflydelse.
Problemet er ikke bundet i et bestemt ur. Jeg lånte et andet ur (ligeledes et R-ur) til ham mens jeg tjeckede præcissionen i hans Sub. Samme resultat; dvs. at låneuret gik med voldsomt afvigelse i flg. ham.
Mandens hobby er at spille musik på fritid, ellers opfør han sig mere eller mindre normalt.
Amplitude i urene er fino-fino og fra den tekniske front kan jeg ikke grave noget relevant frem.

Måske har vi her en katolsk præst, specialen i exorcisme ? Eller noget andet alternativt som kan hjælpe... Icon_dontknow

Vh. John

Re: Klokken vinder / taber / går præcist...(?) - TDN - 15-06-2013

Måske det at han står op af en masse udstyr hvor noget af det udstråler magnetisme som på virker uret.

Lars har lært mig at en god urmager stiller uret ud fra et gennemsnit af hvordan uret formodes vende/vinkle i løbet af dagen. Jeg har set på hans måler hvor stort udsving der kan være på 45 grader i forhold til plan.

Så hvis uret er primært justeret i forhold plan og han grundet arbejdet har i en anden vinkel det meste af dagen kan det sagtens betyde 10-15 sek.

Lars kan du kommentere?

Mvh. Thomas

Re: Klokken vinder / taber / går præcist...(?) - Amehlbye - 15-06-2013

Røntgen påvirker også - 15 sek pr dag er da ingenting

Re: Klokken vinder / taber / går præcist...(?) - TioMalo - 15-06-2013

Citat:Røntgen påvirker også - 15 sek pr dag er da ingenting
Hmmm.... jeg arbejdede på Aarhus Universitetshospitalets Røntgenafdeling som fotograf, når jeg studerede i Smilets By. Men mit Rolex var nu ikke påvirket af dette...
Hvis uret var udsat for magnetisme (= f. eks. højtalere mm.), ville jeg kunne se det i EKG, men uret er ikke magnetiseret.
Derimod, jeg er mystificeret Icon_rolleyes
Exorcisme som den sidste mulighed ?

Vh. John

Re: Klokken vinder / taber / går præcist...(?) - pbr - 15-06-2013

Jeg har oplevet, at læger og tandlæger ofte lægger deres ur fra sig, når de er på arbejde - kunne afvigelsen findes i, at vedkommende måske i realiteten kun bærer uret på håndleddet i det forholdsvist korte tidsrum hvor han er vågen og holder fri ??

Har han udtalt sig om, hvordan præcisionen er i weekenden eller på ferier, hvor han ikke er på klinikken ?

Re: Klokken vinder / taber / går præcist...(?) - Lars - 15-06-2013

Hej John..... Icon_e_biggrin1
Jammen den ligger da lige til højre-benet.... Icon_e_surprised
Når du har uret til tjek, går du med uret 24/7 og uret går perfekt... Icon_e_biggrin1
Så får han uret, enten dette eller et andet, de gør det samme.... går upræcist.... så nu tør jeg godt lægge hovedet på blokken, han "laver for lidt" (dette i anførselstegn, da han sikkert mener han er fuldt aktiv hele dagen), ja, men er det med uret på eller ligger det på et bord. Du skriver amplituden er fino, fino, er det blevet tjekket på maskine om den er ok, i så fald tag uret når du får det af ham, hav evt ham med til tjekket og så se om amplituden er ok, jeg er ret sikker på at uret ikke er trukket ordentligt op og det har så ikke en ordentlig kraft til at give en ordentlig amplitude, tjek evt gangreserven fra han tager det af og til det går i stå, vil tro at det ikke har den fulde gangtid som det skal have når det er trukket helt op.
Det her med magnetisme, vil jeg nok sige er et yderst sjældent problem med netop Rolex, og i dag nok de fleste ure af en ordentlig kvalitet, det Thomas er inde på er også rigtig nok, men det gælder nok mere for gamle vintage-ure end for nyere ure, og igen nok lidt sjældent ved et Rolex-ur der ikke er blevet ødelagt af urmageren.... Icon_evil
Så start med selv at gå med uret et par dage, tag det af læg det på bordet og lad det ligge til det går i stå, husk at notere klokkeslet og dato for henlæggelsen, så har du styr på gangreserven, så skal tandlægen gå med uret et par dage og så gentager i prceduren, i fællesskab, gangreserven skal så være den samme..... er dette ikke tilfældet så skal han trække uret op, eneklt og lige til, han passer jo på sit ur så han tage det af når han er på job..... det er jo igen det her med Rolex effekten/ja kald det hvad i vil.. på folk.... har han råd til det....???? evt for at undgå det tager han uret af det meste af tiden han er på job og så trækkes uret jo ikke nok op og problemerne kommer væltende, bare lige mine 25 cent... Icon_e_wink sorry
Mvh Lars

Citat:Jeg har oplevet, at læger og tandlæger ofte lægger deres ur fra sig, når de er på arbejde - kunne afvigelsen findes i, at vedkommende måske i realiteten kun bærer uret på håndleddet i det forholdsvist korte tidsrum hvor han er vågen og holder fri ??
Tak Peter og Lars.
Ganske indlysende Icon_e_wink
Måske lykkedes det for mig at sælge en Rolex Oysterquartz til ham ?

Vh. John

Re: Klokken vinder / taber / går præcist...(?) - Len - 15-06-2013

Jeg må sige at jeg har oplevet at samme Rolex sub kan svinge lidt i hvordan det går. Omkring 5-6 sek mere plus om dagen i forhold til hvad det tidligere
Gik til.
Forklaringen har jeg ikke, men her taler vi nyere Rolex sub

Re: Klokken vinder / taber / går præcist...(?) - pbr - 15-06-2013

TioMalo Skrev:Måske lykkedes det for mig at sælge en Rolex Oysterquartz til ham ?

Vh. John

Eller et ur, som han selv skal trække op manuelt !? Icon_e_wink

Citat:Jeg må sige at jeg har oplevet at samme Rolex sub kan svinge lidt i hvordan det går. Omkring 5-6 sek mere plus om dagen i forhold til hvad det tidligere Gik til. Forklaringen har jeg ikke, men her taler vi nyere Rolex sub

Det burde ikke la´ sig at gøre. Det nyt Parachrom fjeder burde garantere et uhyrligt stabil gang.
Har nu aldrig nogensinde oplevet at en 3135 kaliber skulle svinge op og ned på den måde, du skriver.
Ellert jo, netop med en magnetiseret Seadweller fra 2004.
Efter demagnetisering hos AD i Herning svingede klokkens gang ikke mere.

Citat:Eller et ur, som han selv skal trække op manuelt !?

Så meget sportsånd er der i den gode tandlæge desværre ikke ! Icon_e_biggrin1

Vh. John