Urdebatten / Urforum
Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste? (/showthread.php?tid=59499)

Sider: 1 2 3 4

Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste? - baun - 22-06-2013

Man læser af og til reviews hvor forfatter skriver: Flot forarbejdning, høj kvalitet eller super kvalitet til prisen osv.

Men hvad må man nødvendigvis regne med at betale for at få et ur som på alle måder er ordentlig lavet. Uden fejl, men perfekte slibninger på metaldele. Med visere som også er perfekte. Skive og krans osv. Med fine detaljer og uden synlige fejl?

Lad os i denne debat holde værket udenfor diskusionen, for det er et område for sig selv og vanskeligere at vurdere - ikke mindst da det jo ikke er så synligt som resten.

Jeg vil påstå at kasse, visere, skive osv med lethed kan fremstilles af supergode materialer og med perfekt forarbejdning på maskiner for under få hundrede kroner - lad mig sige under 500 kr.

Men hvad mener du og hvorfor?

Re: Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste? - Stensbjerg - 22-06-2013

Nu kan det jo være forskelligt hvad hver især ligger i ordet ordenligt,
for mig er det noget med holdbarhed og dermed et et ur som det kan betale sig feks. at skifte batteri i,
her vil jeg sige det begynder ved ca 500 kr.

Re: Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste? - baun - 22-06-2013

Stensbjerg Skrev:Nu kan det jo være forskelligt hvad hver især ligger i ordet ordenligt,
for mig er det noget med holdbarhed og dermed et et ur som det kan betale sig feks. at skifte batteri i,
her vil jeg sige det begynder ved ca 500 kr.

Ja det er selvfølgelig lidt svært. Men tag et ganske almindeligt Omega PO - hvad kan en perfekt kopi laves for?

Altså en kopi som er ligeså velforarbejdet og pænt lavet som originalen?

Vh baun

Re: Hvor meget behøver et ordentlig ur at koste? - Dela - 22-06-2013

500kr for producenten eller for dig? 500kr er at presse den med de komponenter du forespørger hvis vi snakker høj kvalitet!

Dela Skrev:500kr for producenten eller for dig? 500kr er at presse den med de komponenter du forespørger hvis vi snakker høj kvalitet!

Jeg mener hvad uret kan sælges til mig for med en ok profit.

Jeg tror fint det kan produceres for 250 kr og sælges for 500 kr

Man kunne også spørge: hvad koster det Omega at fremstille et PO uden værk og lænke? Jeg tror det e under 250 kr

Dertil komme så værk.

Vh baun

Glem det. Fræsning, materiale, evt polering, visere, dial, glas.
Du kan ikke engang få en halv times fræsning for de penge, og slet ikke polering.
Derefter er der kvalitetskontrol, handling, pakning osv.

Der er selvfølgelig nogle heldige ting ved højt enhedssalg, hvilket er at det er nemmere og billigere at replikere enhederne.

Men med mindre du forudsætter fræsning og forarbejdning i østen og ikke i fx Schweiz, så er 250kr en fantasipris.

Yderligere input kunne her også være at ingen producenter har en procentvis fortjeneste på 50%. Det er aaalt for lidt.

Dela Skrev:Glem det. Fræsning, materiale, evt polering, visere, dial, glas.
Du kan ikke engang få en halv times fræsning for de penge, og slet ikke polering.
Derefter er der kvalitetskontrol, handling, pakning osv.

Der er selvfølgelig nogle heldige ting ved højt enhedssalg, hvilket er at det er nemmere og billigere at replikere enhederne.

Men med mindre du forudsætter fræsning og forarbejdning i østen og ikke i fx Schweiz, så er 250kr en fantasipris.

Jeg er her ligeglad med hvor det bliver produceret, bare kvaliteten er i top.

hvad gætter du så på?

Vh baun

Bare et eksempel

[url]"http://www.orientuhren.de/orient-automatik-sporty-fer1w001b0-p-428.html?osCsid=r2o94verfg0j8dr7bv54hjitq5" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.orientuhren.de/orient-automa ... bv54hjitq5[/url]

Vh baun

Jeg vil tro vi ligger omkring tusind kroner. Visere osv er ikke in house, men fræsning af urkassen tager tid og med polerede flader er der noget tid bundet op i det. Til en europæisk arbejders løn tror jeg en masseproduceret urkasse med visere, krone, dial og glas ligger mellem 500 og 1000kr faktureret internt i en virksomhed.
Men det er svært ar svare entydigt på. Lavt stykantal afføder høj enhedspris selvom det er relativt standard, men kan du sælge 40K enheder årligt kan udviklingen af alle produktionsmetoder spredes ud over enhederne og sænke prisen på både dele og enhedens slutpris dramatisk.
Men visere, poleret krone, dial med farve og evt specielle tal og glas kan sikkert, selv i relativt lavt styktal (nogle få tusind), købes samlet ind for under 75.