|
Cartier Tank MC - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Cartier Tank MC (/showthread.php?tid=60403) Sider:
1
2
|
Cartier Tank MC - mqa - 09-12-2013 Jeg vil egentlig bare høre jeres tanker om uret, mærket og in-house værket?
Re: Cartier Tank MC - Mr. Tick - 09-12-2013 Cartier har i de seneste år gjort sig bemærket (positivt), hvilket hovedsageligt kan tilregnes nogle af deres ekstreme modeller, f.eks. ID Two. Tank blev derimod lanceret tilbage i 1919, selvom man allerede startede på projektet tilbage i 1917. Designet er inspireret af en tank, der blev taget i brug under første verdenskrig. Cartier er formentligt den mest kendte producent af ure - som ikke alene beskæftiger sig med ure, f.eks. Harry Winston, Piaget, Montblanc, ect. Uret er udstyret med det første værk produceret af Cartier Manufacture. Jeg synes at Cartier har gjort et anstændigt arbejde med det, men jeg savner en lidt bedre 'finish' til prisen. Dog udgør det ikke et tilstrækkeligt afvisningsgrundlag i sig selv. Jeg ville imidlertid have valgt Piaget's ref. G0A3513, hvis det var et valg mellem de to, idet værket i sidstnævnte har en bedre 'finish'. Re: Cartier Tank MC - mqa - 09-12-2013 Går Cartier an som seriøse urmagere? Jeg kan godt følge dig mht. finish på værket. Det er lidt kedeligt og uinspirerende. Det kommer de meget godt efter med kassepoleringen og specielt den hvide skive, som har en helt fantastisk dybde og karakter, jeg ikke har set før. Meget flot lavet. Så er der foldespændet. Det virker ugennemtænkt. Jeg har dog aldrig prøvet den, men det ser ud som om, at det godt kan slide meget kraftigt på remmen. Re: Cartier Tank MC - KimT - 09-12-2013 Cartier er i mange år (af mig) blevet opfattet som en smykkefabrikant der også laver ure. Men i de senere år er de virkelig kommet efter det på den horologiske side af tingene som Faurchou også er kort inde på og dermed også blevet mere interessante for dem der har stor fokus på værkerne. Rent designmæssigt har de altid tiltalt mig og et Santos 100 er på min "to do" liste omend et stykke nede, også selvom at det ikke indholder et af deres mere spændende værker. (som alligevel uden for min rækkevidde Re: Cartier Tank MC - nicolaib - 09-12-2013 Jeg er vild med mange af Cartier's modeller, har selv en Pasha med 1185 værk. Synes dog de er faldet lidt af på den hvad angår designet her på det sidste, måske fordi de koncentrerer sig mere og mere om værkerne. Det er i sig selv jo ikke en dårlig ting eftersom mange ikke anser Cartier for at være en rigtig urproducent, selvom de har været med siden 1911 og har lanceret klassikere som Santos, Tank og Pasha... Derudover er jeg vild med deres Animal collection: http://forums.watchuseek.com/f481/animal-magic-cartier-m%E9tiers-dart-841314.html Efter min mening et utroligt stykke håndværk.... Re: Cartier Tank MC - JesperC - 09-12-2013 Jeg er helt vild med Cartier, dog mest deres traditionelle serie, specielt Santos XL. Syntes det er et super fedt ur. Super harmonisk og med den helt rette historie. Finder jeg et pænt eksemplar - så er jeg klar til at købe! Sent from my iPad using Tapatalk HD Re: Cartier Tank MC - Mr. Tick - 10-12-2013 mqa Skrev:Går Cartier an som seriøse urmagere? Den er landet hos et par forhandlere i København. Jeg har stiftet bekendtskab med uret og synes generelt godt om det. Dog synes jeg bedre om deres Calibre de Cartier-kollektion, idet hornene nærmest omfavner ens håndled. Cartier kan betragtes som en seriøs producent af ure, hvilket bl.a. kommer til udtryk i deres med samarbejde med Renaud et Papi og Roger Dubuis. Det skal imidlertid bemærkes, at RP og RD bliver brugt til Cartier's meget komplicerede ure, f.eks. ref. CRW1556229. RD stod eksempelvis bag værket (cal. 9402 MC) i det ur, hvilket - udover visning af tid - tilbød en flying tourbilion og minute repetition. Det skal i øvrigt tilføjes, at RD er den eneste producent som giver samtlige af deres ure en finish, der er i overensstemmelse med de kriterier, som ligger til grund for 'Poinçon de Genève'. Dog fejler Cartier's egne værker ikke noget. Eksempelvis er cal. 9907, hvilket er udviklet og produceret af Cartier, ganske nydeligt og koster alene brøkdel af værket ovenfor. Værket kan bl.a. findes i ref. CRW1555951. Jeg indrømmer gerne, at jeg en dag kunne springe på den reference, hvis jeg skulle prøve noget helt nyt. Cartier's cal. 1904 PS MC fejler heller ikke noget, selvom værket trænger til en opgradering fsva. 'finish'. Re: Cartier Tank MC - jk - 10-12-2013 mqa Skrev:Går Cartier an som seriøse urmagere? Så absolut. Især i den senere år hvor de har satset stort på udvikling af high-end værker. Læs evt. dette interview med chefen Carole Forestier-Kasapi. JK http://www.timezone.com/2013/03/12/interview-carole-forestier-kasapi-head-of-fine-watchmaking-cartier/ Re: Cartier Tank MC - Mr. Tick - 10-12-2013 Jeg skal lige rette en enkelt detalje i mit forrige indlæg: i tredje afsnit, sidste linje, skal 'ure' skal erstattes med 'værker'. Jeg er en smule arbejdsskadet efter at have leget med PP. Her har du i øvrigt et kig til cal. 1904 MC PS. [youtube]lMq9ktdw7j4[/youtube] Afslutningsvis skal det tilføjes, at værkets 'baseplate' er dekoreret med 'perlage', hvilket er et plus i min bog. Se et vejl. eksempel nedenfor. ![]() NB! Billedet er lånt fra internettet. Re: Cartier Tank MC - TimeToWatch.dk - 10-12-2013 Jeg er meget enig i at Cartier skal anses som en seriøs producent. Dog savner jeg stadig lidt fokus på deres "stangvare" modeller som vel stadig udgør ca. 90 % ?! af salget. Her er der tale om kedeligt finisherede og til prisen tavelige ETA værker, der tydeligvis ikke har fået meget "kærlighed" med på vejen På deres in-house modeller er de konstruksmæssige elementer fino, men igen savner jeg sans for konstruktionsdetaljer og finish. Man skal op i deres giftige modeller, som er konstrueret af Renaud et Papi og Roger Dubuis før det bliver sjovt. Men der er ingen tvivl om at det generelle niveau er løftet voldsomt de sidste 5-7 år takket være den måske dygtigste kvindlige urmagerboss pt. Carole Forestier-Kasapi. For mig står de ca. samme sted som GP gjorde for 10 år siden. Nemlig at en heftig brug at uheldigt dyre ETA værk modeller "støjer" i deres sortiment og trækker det generelle horologiske niveau voldsomt ned. /Mads |