|
Bulgari Diagono Scuba Chronograph - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Bulgari Diagono Scuba Chronograph (/showthread.php?tid=64389) |
Bulgari Diagono Scuba Chronograph - CFT - 23-06-2005 Hej Jeg har købt ovennævnte ur brugt. Jeg er rigtig glad for det, men vil gerne vide lidt mere om uret. Jeg har været inde og søge på mange forum´s efter information men der er ikke meget og hente. Er der nogen der kan fortælle noget omkring værket og om det er kvalitet og om der er særlige historier bag uret. Har også et GMT master 2 det har man kunne finde masser af god læsning omkring. Jeg takker på forhånd - Mads Gjødesen - 23-06-2005 Kender ikke så meget til Bulgari. De er fortrinsvis kendt for deres smykker. Urene er af ok kvalitet. Jeg ved de har lavet enkelte fine modeller i samarbejde med Girard Perregaux, men de hører til i den dyre ende af skalaen. I deres mere "almindelige" modeller ligger ETA værker, som i så mange andre. Mit gæt er at der ligger et ETA 2892 med et tilføjet kronografmodul. Jeg er 90 % sikker, men min hukommelse kan svigte. Kan du se om knapperne til kronografen ligger parallel med kronen? Gør de dette er der et integreret kronografværk og højest sandsynligt et ETA/Valjoux 7750. Er knapper og krone forskudt (hvor knapperne ligger tættere på glasset end kronen) er det et ETA 2892 med krono-modul. Begge værker er solide og velfungerende og findes i et hav af schweiziske ure. Dog ville jeg nok sige 7750 er bedre end et 2892 i et kronografur, men udelukkende fordi kronograffunktionen er integreret i værket på 7750. Lav evt. en søgning på værkernes nr. Så har du masser af godnatlæsning. Jeg kender ikke til graden af finish hos Bulgari. Men umiddelbart vil jeg kategorisere dem som værende på kvalitetsmæssig højde med Omega, Breitling, osv. Mads Gjødesen - Guest - 24-06-2005 Tak for dit svar du havde ret med hvilket værk du mente det var, her er den Tyske agents svar. It's a Dubois Depraz movement Cal.2282 meanwhile the basik movement is a certified Chronometer Eta 2892-A2 Jeg blev ikke alverdens klogere af det fabrikken skrev men det må vel forståes med at Dubois modificere værkerne for Bulgari. Men står sådan et værk egentlig mål med et prisniveau på 35000 for et Bulgari. Nu ved jeg godt at alt er relativt og man skal jo huske på hvorfor man købte uret og det var jo ikke på grund af prisen, men det er jo lidt mere fedt hvis tingene hænger sammen. - Mads Gjødesen - 24-06-2005 Du har næsten forstået det korrekt. Urværket i dit Bulgari består af to dele. Et basisværk ETA 2892 med automatik optræk som styrer tid og dato. Man kan groft sagt kalde det selve motoren. Basisværket (ETA2892) har ikke stopursfunktion. Derfor har man lagt et ekstra værkmodul med kronograffunktionen ovenpå basisværket. Dubois Depraz Cal.2282 er betegnelsen for dette kronografmodul. Dubois er kendte for deres kronografmoduler og leverer til en lang række schweiziske producenter. Kronografmodulet trækkes af basisværket. Dette princip kaldes populært en "lagkageløsning". Den er kendetegnet ved at stopursknapperne ligger forskudt i forhold til kronen. Simpelthen fordi knapperne er forbundet med kronografmodulet og kronen er forbundet med basisværket. De to løsninger som oftest findes i kronografure er et ETA 2892 med DD-kronografmodul, eller et ETA/Valjoux 7750. 7750 er et integreret kronografværk. Dvs. at stopursfunktionen er sammenbygget med urværket. Denne løsning må betragtes som værende finere end lagkageløsningen. Funktionelt er der ikke den store forskel. Den integrerede version kan kendes ved at kronografknapper og krone ligger i samme højde, altså ikke forskudt. Bulgari får altså deres værker fra ETA hvorefter de tilføjer et kronografmodul fra DD. Denne proces foretager Bulgari selv vil jeg gætte på. Der ud over foretager Bulgari nok en forbedring af ETA-værket for at gøre det finere og bedre. Hvor meget de gør, ved jeg ikke. Denne forfiningsproces er dyr og har stor indflydelse på urets salgspris. IWC er kendt for at forbedre deres 7750 meget. Fortis foretager ikke det store. Værkerne er de samme, men forskellen i salgsprisen er stor. Uret kan let blive dobbelt, så dyrt hvis der er foretaget mange forbedringer på værket. Et ETA 2892 koster maksimalt 500 kr. i indkøb, så i mine øjne er 35.000 kr. i overkanten for et nyt Bulgari med sådan et værk. Selvfølgelig afhængig af hvor modificeret værket er. Til denne pris kan man få et Omega Broad Arrow med Frederic Piguet ebauch eller et Zenith El Primero med in-house værk. Begge værker er kolonnehjulskronografer og ETA 2892 / Valjoux 7750 langt overlegne i konstruktion og funktion. Mads Gjødesen - hannover_dk - 25-06-2005 Man kan lige lægge til at lagkageløsningen med ETA 2892 som basis movement med et kronograf modul fra Dubois Depraz også er det som anvendes i Omega speedmaster REDUCED (som ikke har med pris at gøre men med størelse i diameter at gøre) som automat version af Omega Speedmaster. Den er ikke altid lige elsket af urfans. Omega kalder (eller kaldte i alle fald) den kaliber 1140. Jeg ved ikke om billedet hjælper så meget. I min version har det gået upåklageligt i mange år, men idagens mode er uret nok lidt lille. ![]()
|