Urdebatten / Urforum
Luksusproblemer? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Luksusproblemer? (/showthread.php?tid=65806)

Luksusproblemer? - Kristian Johansen - 04-10-2006

Jeg påtænker at købe et brugt Patek ur og tænker på model 3998 da denne model er meget klassisk. Jeg har en Explorer 1 fra 2005 som for såvidt også må betragtes som klassisk.
Er jeg helt ved siden af?
Venlig hilsen
Kristian Johansen

Re: Luksusproblemer? - morgan - 04-10-2006

Kristian Johansen Skrev:Jeg påtænker at købe et brugt Patek ur og tænker på model 3998 da denne model er meget klassisk. Jeg har en Explorer 1 fra 2005 som for såvidt også må betragtes som klassisk.
Er jeg helt ved siden af?
Venlig hilsen
Kristian Johansen

Mmmm..... 3998 er et lækkert ur. Mit største problem med Patek er at man får ikke super meget for penegene hvis man bruger under 250.000. 5070 Chrono er lækkert. 5970 er lækker.

Hvis jeg skulle bruge omkring 60-10k på et ur (som er omegnen for 3998) ville jeg kigge på en JLC Master Perpetual.

Mvh Morgan

- Mads Gjødesen - 04-10-2006

Vil give Morgan ret. PP bliver først sjove omkring 200.000 kr. Du kan få tilsvarende high-end ure til under 100 kkr. Skulle jeg have et super dress ur ville jeg vælge et klassisk brugt AP perpetual Calendar. De fås brugt til ca. 70-80 kkr. Værket er fuldt på højde med PP og lidt finere end JLC master Perpetual Calendar. AP er baseret på AP 2120, mens JLC er baseret på JLC 889/2. Skal det være nyt er JLC nok det klogeste valg under 100 kkr.

Et andet alternativ kunne være Lange, som også tilbyder meget i 60-100 kkr. klassen, nyt som brugt.

/Mads

Tysk ebay - jk_phpbb3_import15746 - 04-10-2006

Der er et pænt eksemplar af 3998 på tysk ebay i øjeblikket.

Jens-Kristian

Re: Tysk ebay - morgan - 04-10-2006

JK Skrev:Der er et pænt eksemplar af 3998 på tysk ebay i øjeblikket.

Jens-Kristian

Jeg har selv rodet med køb og salg af Patek < 100.000 kr klassen. En af mine første lærestreger er at - modsat Rolex og de andre Schweitzere - er Service UTROLIGT dyrt hos Patek. Og utroligt LANGSOMT.

Min 3998'er kostede omkring 55.000 (god pris for en WG) med det hele. Der var en lille rids på skiven (visere havde banket ned i skiven pga. klamphugger service). Ny skive. 9000,- Service: 4000,- - En stift til låsen, 400 kr. Osv osv.

problemet med de ure under 100k er at folk typisk får lavet uautoriseret service på dem. Og der er altid "et eller andet" galt med dem bagefter. Jeg har set rigtigt mange 3919 og 3998 + 5107'ere til "billige penge", men hvor man bare kan se at der skal laves noget på dem.

Det næste problem ved de ure er at de er meget tynde i kasserne og bagkasserne. Forkert værktøj kan nemt bukke en bagkasse. Forkert polering kan nemt slide for meget på et horn, etc etc.

Personligt ville jeg være meget forsigtig.

Mvh Morgan

ps. en ny koster omkring 100k. Du burde kunne få 25% rabat hvis du shopper lidt rundt efter en ny.

Re: Tysk ebay - morgan - 04-10-2006

Og lige en ting til, når du køber Calatravaer skal du altid bede om at få et billede af venstre side af kassen. Hvis det er de gamle modeller fra før 96-97 har de et "hallmark" lige midt på siden af kassen. Et hallmark der for det første ikke er særligt pænt, og for det andet nemt bliver "messed up" nå de bliver poleret af hobbyister.

M

Interessant - jk_phpbb3_import15746 - 05-10-2006

Tak for de interessante oplysninger, Morgan!

Jens-Kristian

- Kristian Johansen - 05-10-2006

Tak til Mads, Morgan og andre for de interessante oplysninger.
Jeg har kigget (på nettet) på de foreslåede urmærker og modeller og uden at fornærme nogen synes jeg umiddelbart rigtigt godt om Lange 1815. Denne model har ikke for mange funktioner og er megen stilfuld.
Men så er den der igen; om jeg i stedet skal købe et nyt PP på det grå market hvor der som anført af Morgan kan spares ca. 25 %.

Igen venlig hilsen Kristian Johansen