|
Gensynsglæde - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Gensynsglæde (/showthread.php?tid=65910) |
Gensynsglæde - baun - 27-10-2006 Det er hårdt at undvære sine bedste ure i 2-3 uger. Men dejligt at få dem tilbage. Anledningen var egenlig 2 ting - dels ville jeg have Peter Halse Horsens til at restaurere mit gamle ur, som jeg havde fået efter min svigerfar (se indlæg under Omega forum) og dels havde jeg ved min forsikring (Tryg) fået det råd, at lade mine ure vurdere hos en autoriseret urmager, for en sikkerheds skyld. Jeg afleverede derfor omkring 30 ure til Peter og forlod butikken uden kvittering! Nå men jeg kender jo også Peter lidt, men en mærkelig fornemmelse er det nu alligevel. Jeg var selvfølgelig spændt på resultatet. Jeg hentede urene sidste mandag, men er først idag kommet hjem og kan se lidt mere på det. Alle vurderinger er fine (vurderet på hvad jeg skal regne med for en tilsvarende "nyerhvervelse"), men der var også et par overraskelser. Fx. købte jeg en gammel beskidt Seamaster 30 over nettet for en tid siden. Beskidt og meget ridset på glasset, var det ikke lige fordi den talte til mig, men jeg tog chancen. Vel hjemkommet blev den gjort ren og pudset lidt - der var en grim lænke på, men den så da nogenllunde ud. Peter skulle jo åbne urene for at vurdere stand! men dette ur lod sin næten ikke åbne - det var nærmest hermetisk lukket. Nå, åbnet blev det jo og indeni var en fuldstændig perfekt cal 286 - i hvad man kun kan kalde stand 0 - altså som ny. Det ur blev lige poleret og fik en ny læderrem, nu er det bare lækkert. Lidt det samme med en Constellation Guld på stål, som også fik en ny "reptil rem" og nu tager sig perfekt ud på armen. Og må jeg lige tilføje: Peter valgte remmene og der er guldspænde til guldur og stålspænde til står ur - så helt uden klassisk god smag er han ikke. Det korte af det lange er. Nu ved jeg at alle mine ure er checket og ægte Omegaer. Jeg har en bedre ide om værdi og jeg kan dokumentere det, hvis jeg får brug for det. Jeg kan anbefale at få det gjort! Jeg kan anbefale Peter hvis man bor vest for storebælt, men jeg er sikker på at også andre urmagere i Kbh. vil kunne asistere med denne service. Man skal selvfølgelig regne med at betale for det, men Peter var meget rimelig og det er godt givet ud! vh Baun - HG - 27-10-2006 Hej Baun Det kunne være sjovt at se nogle før/efter billeder af din Seamaster 30, hvis du har det. Hvordan er dine ure forsikret? Særligt indbo, seperat "urforsikring" (eller hvad sådan noget hedder mvh Henrik ikke specielt forsikret.. - baun - 27-10-2006 Mine ure er ikke specielt forsikret. Da jeg talte med min asurandør, blev jeg klar over at hvis det er guldure er de dækket som særlig værdifuldt inbo, mens de er særligt indbo, hvis de er af stål mv. Det afgørende er at du kan dokumentere at du havde urene og kan dokumentere værdien - samt allervigtigs, at der har været tale om indbrud (synlige tegn er et must) ellers er det simpelt tyveri og man er generelt ikke dækket! Jeg har urene i box og har nu styr på dokumentation og værdi. Så skal jeg bare huske at låse dørene og lukkevinduerne. Nå ja så har vi også 3 hunde! Jeg har ikke rigtig før og efter billeder af min Omega Seamaster 30, men måske en skønne dag! - men det mest interessante var jo indeni - et værk der er skabt i 1964 og som var i et beskifdt ur, men som altså var i perfekt stand! vh Baun - HG - 27-10-2006 Tak tak.. Jeg var ikke helt klar over hvad man gjorde når det var ældre (vintage) ure. "Jeg har ikke rigtig før og efter billeder af min Omega Seamaster 30, men måske en skønne dag! - men det mest interessante var jo indeni - et værk der er skabt i 1964 og som var i et beskifdt ur, men som altså var i perfekt stand! " Dvs at der ikke er lavet noget særligt ved det udvendige? mvh Henrik også udvendig.. - baun - 27-10-2006 jo, jo den er jo gjort ren og "tyndt" poleret eller pudset og så er det jo ikke mindst skiftet fra en ikke original rem som passer med tidsperioden - og måske laver jeg et par efter billeder ved lejlighed (jeg har et par før billeder). Det var bare indeni overraskelsen var! Normalt ville man forvente at finde et værk med lidt slitage og måske også trængende til rengøring og smøring - efter 40 år. Men noget tyder på at netop dette ur har været brugt en kort årrække og så ligget i skuffen siden - og at det har været usædvanlig tæt lukket! vh Baun |