Urdebatten / Urforum
Hvad er Co-Axial?? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Hvad er Co-Axial?? (/showthread.php?tid=65958)

Hvad er Co-Axial?? - Sogge_phpbb3_import15729 - 11-11-2006

Hejsa,

Mens jeg venter på et Omega De Ville, føler jeg mig forpligtet til at sætte mig lidt ind i hvad "indmaden" kan, selvom det ikke har været den primære faktor ved udvælgelsen af uret.

Ved at kigge her på sitet og andre steder har jeg erfaret følgende:

Co-axcial reducerer friktionen i urværket og dette forøger præcisionen samt intervallerne mellem service.

Jeg har set animationer på f.eks. omega's hjemmeside og diverse omfattende "negerhytteforedrag" uden at fatte ret meget, idet man forsøger at forklare co-axial uret's fortræffelighed på baggrund af tidligere værkers "mangler".

Det jeg står tilbage med er spørgsmålet:

Kan nogen (evt. vores urmager-venner) på 4-5 linier forklare en udenforstående hvad Co-axial i KORTE træk handler om?

Icon_smil Sogge

- Mads Gjødesen - 11-11-2006

Skal man ned i en uddybende forståelig forklaring på under 5 linier, kræver det at man har kendskab til hvordan et mekaniske ur fungerer. Ellers vil forklaringen være volapyk. Den forklaring ligger allerede tilgængelig på omegas hjemmeside. Den er faktisk ganske fin.

Kender man ikke til et mekanisk urs opbygning er det stort set umulig at forklare på 5 linier, idet det er temmelig kompliceret og meget fagteknisk.

Jeg vil nu førsøge alligevel.

I et ur sidder en fjeder på balancen (det runde hjul i alle mekaniske ure)hvor optrækskraften er lagret (via manuel optræk eller automatic). Denne kraft fra fjederen og balancen skal videreføres ind til selve urværket. Her har et alm. værk en anker-agtig konstruktion som foretager denne kraftoverførsel. Omega har lavet en anden konstruktion (co-axial) som er en anels mere kompliceret, men kontaktflader og friktion er reduceret i Omegas. Dermed er slitagen mindre på delene og olien tørrer ikke så hurtigt ud. Mindre friktion i kraftoverførslen giver højere amplitude (urets "puls") på balancen og dermed mere præcis gang og længere mellem service. Hmm...det var allerde 5-7 linier uden at nogen fatter en skid Icon_e_sad

Jeg vil anbefale dig at læse dette:
[url]"http://www.timezone.com/library/tmachine/tmachine631687724805691831">http://www.timezone.com/library/tmachin ... 4805691831[/url]

Det er svært at gøre på en simpel måde. Svarer lidt til at forklar Einsteins relativitetsteori på en forståelig måde for folk uden fysisk indsigt på 5 linier... Icon_e_wink Ok overdrivelse fremmer forståelsen...

Mads Gjødesen

Tror jeg forstår ! - Sogge_phpbb3_import15729 - 12-11-2006

Hej Mads,

Tak for forsøget - det gik over al forventning - jeg drister mig i lutter overmod at spørge:

Den "puls" du nævner i din beskrivelse, er det den som i f.eks. et Rolex 14060 er 28800 (slag pr. time), og som gør at sekundviseren for hvert sekund rykker 28800/60/60 = 8 gange ?

I så fald tror jeg jeg forstår forklaringen der holdt sig inden for nogle få linier. I modsat fald må jeg nærlæse din reference endnu engang og dernæst endnu engang for slutteligt at opgive for ikke at afsløre mig selv som komplet idiot Icon_e_wink

/Sogge

- Peter - 12-11-2006

Hej

Et co-axial værk er stadig med ankergang dog med 3 sten i ankeret istedet for 2, og de seneste udgaver er med et svingningstal på 24400 svingninger i timen.

MVH Peter

- RunesS_phpbb3_import15750 - 12-11-2006

Måske skulle man lige nævne, at the co-axial escapement er udviklet af George Daniels. Han spurgte flere manufakture, om de ville bruge hans ide, og Omega sagde ja!

Og det var jo ikke meningen at det skulle olieres, da det var designet til ikke at bruge olie (som er en af de ting der en stor indflydelse på værkets præcision!), men Omega valgte at oliere gange alligevel... Icon_rolleyes

co-axial - Laszlo - 12-11-2006

Jeg mener at det var Breguets ide, ligesom næsten alt brugbart i ur-verdenen. Icon_smil
George Daniels har viderearbejdet på det i tresserne, og har lavet en interessant ankergang til lommeur uden smøring. Super!, men her stopper innovationen.

Omega ville bruge løsningen til armbåndsure, med en del kompromiser og uden at videreføre fordelen dvs. ankergang uden smøring. Det er gået i den forkerte retning efter min mening, men det var resultaten af at genbruge ETA-s 2892 med højt svingetal og lille balance. Co-axials balance er blevet endnu mindre pga. pladsmangel, og den finmekanik med den store belastning (svingetal) kunne ikke køre uden smøring. Jeg vil mene at med et langsomt kørende lommeurværk (Unitas eller Molnija) med stor balance kunne det give en bedre resultat på udviklingen, men venter ikke på at Omega vil indrømme det. Icon_smil

Min lille konklusion er at Co-axial værket er mere interessant, men ikke et bedre værk end et standard ETA 2892-A2.

- Mads Gjødesen - 13-11-2006

Sogge med urets amplitude eller "puls" mener jeg ikke svingningstallet, men nærmere hvor sundt urets gang er. Amplituden måles på balancen som svinger frem og tilbage (svingningstallet). Jo bedre det svinger, jo højere amplitude (måles i grader). Høj amplitude er lig bedre powerreserven og præcisionen. Når et ur er nyserviceret har det en høj amplitude idet alt kører bedre.

Når du tager dit ur ind til din urmager for at vurdere om det skal serviceres måler han ampliuden. Er den lav er det tegn på at uret bør serviceres. Simpelt og effektiv metode.

/Mads