Urdebatten / Urforum
Spørgsmål fra en spæd urentusiast - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Spørgsmål fra en spæd urentusiast (/showthread.php?tid=66145)

Sider: 1 2

Spørgsmål fra en spæd urentusiast - Andreas E. - 26-12-2006

Hejsa!

Som i kan se, er jeg helt ny her på forummet, så jeg glæder mig til at se, hvad jeg kan få ud af det.
Mit første indlæg skal (forhåbentlig) opklare et par spørgsmål.
Jeg har aldrig haft en dyrt ur, men er meget interesseret i det.
Jeg kender en som fik et Rolex GMT-master II og siden da, er min interesse ikke blevet mindre, og jeg søger nu et ur som ligner dette dog uden at være det.
Har kigget lidt på bl.a. Omega, Rolex, Breitling, og har besluttet mig for, at det nok skal være et ur af de to første mærker, da jeg godt kan lide den enkle stil, men forslag til andre ure modtages gerne:)
Rolex GMT-master II har ikke chronograf, men dette tiltaler mig, da jeg bruger stopuret en del. Desuden skal uret have dato.
Er det en god idé at anskaffe et ur med chronograf, eller slider det måske for meget på uret?
Kan i anbefale ure fra Omega og Rolex og muligvis også andre urproducenter, som fås med chronograf?
Jeg regner med, at mit ur skal koste omkring 10.000-20.000.
Jeg ville ikke have noget imod, at købe brugt, men jeg vil ikke købe over nettet, da jeg er bange for at købe et kopiur.
Er der nogen forhandlere nær Roskilde, der handler med brugte ure, og som måske også vil købe et par ure?

Det var spørgsmålene Icon_e_biggrin

Re: Spørgsmål fra en spæd urentusiast - GTwatch - 26-12-2006

Andreas E. Skrev:Hejsa!

Som i kan se, er jeg helt ny her på forummet, så jeg glæder mig til at se, hvad jeg kan få ud af det.
Mit første indlæg skal (forhåbentlig) opklare et par spørgsmål.
Jeg har aldrig haft en dyrt ur, men er meget interesseret i det.
Jeg kender en som fik et Rolex GMT-master II og siden da, er min interesse ikke blevet mindre, og jeg søger nu et ur som ligner dette dog uden at være det.
Har kigget lidt på bl.a. Omega, Rolex, Breitling, og har besluttet mig for, at det nok skal være et ur af de to første mærker, da jeg godt kan lide den enkle stil, men forslag til andre ure modtages gerne:)
Rolex GMT-master II har ikke chronograf, men dette tiltaler mig, da jeg bruger stopuret en del. Desuden skal uret have dato.
Er det en god idé at anskaffe et ur med chronograf, eller slider det måske for meget på uret?
Kan i anbefale ure fra Omega og Rolex og muligvis også andre urproducenter, som fås med chronograf?
Jeg regner med, at mit ur skal koste omkring 10.000-20.000.
Jeg ville ikke have noget imod, at købe brugt, men jeg vil ikke købe over nettet, da jeg er bange for at købe et kopiur.
Er der nogen forhandlere nær Roskilde, der handler med brugte ure, og som måske også vil købe et par ure?

Det var spørgsmålene Icon_e_biggrin

Som udgangspunkt: tag dig god tid, kig godt gennem "tilsalg"-siderne for at danne dig et overblik, læs diverse tråde her på forum og besøg en masse urmagere, kig godt på urene, føl dem, duft dem, hør dem.

Omega, Rolex og Breitling, som du nævner, er blot nogle stykker af mange - men de mest kendte. Dertil kommer, at alle/de fleste mærker har mange varianter, men og uden kronograf, day-date, GMT, månefaser og alt muligt andet. Du skal ikke være bange for, at disse funktioner slider mere på uret. Der findes mange ure på markedet, der har et halv århundrede på bagen.

Mht. så brug søgefunktionen på "til salg"-siderne. Nyt/brugt er en smagssag, men ligesom andre steder, får du typisk mere for pengene ved at købe brugt.

Køb over nettet skal man, som du nævner, selvfølgelig være varsom med. Du bør dog altid arrangere en lille besigtigelse, inden du slår til (med mindre du kan dit kram eller kender sælger - se evt "Good guys/Bad guys"-tråden). Er du i tvivl, kan I altid gå forbi en urmager og få bekræftiget urets ægthed.

Fra Roskilde kan jeg kun gentage det, der ofte er sagt herinde. Tag en tur til København til Mølbak, Woollhead, Krognos, Klarlund, Hvelplund, Ole Matthiesen, Mads Laier - mange nævnt, mange glemt.

Se, føle, høre, dufte, smage!

# GT

- Mads Gjødesen - 26-12-2006

Som jeg ser det tror jeg du skal på udkig efter et Omega Chronograph. Skal uret overholde alle dine ønsker bliver Rolex for dyrt. Der er flere muligheder, men jeg vil klart anbefale dig et brugt. Her er prisen jo knap det halv af et nyt og dermed får du meget mere for pengene.
Mit bedste bud er et Omega Broad Arrow eller Seamaster Chrono med cal. 3303. Det fås ikke bedre i 15-20 kkr. klassen.
Du skal ikke være bekymret for at købe privat/over nettet. Du skal bare vælge sælger med omhu og være sikker på at vedkommende er ok. Når du er bosiddende i kbh området er det bare at mødes med sælger hos en autoriseret omega handler og få dem til at verificere uret. Så er du sikker på at det er originalt.

Held med købet!

/Mads

- Andreas E. - 01-01-2007

Okay nu har jeg været lidt rundt og kigge, og jeg har snævret mine ønsker ind til to ure:
Omega Seamaster Diver 2254.50.00 og 2531.80.00.
Jeg kan bedst lide viserne på den første, så jeg tror det bliver den.
Er der stor forskel på disse to ure?
Jeg ved at Rolex-ure har automatiske værker, som bliver aktiveret ved bevægelse, og derfor går hele tiden, hvis man altså går med uret.
Andre ure jeg har set på, skal trækkes op hver dag, og det finder jeg en anelse besværligt, på trods af den nærhed og kenskab til uret man får på baggrund af dette.
Hvad hedder de to forskellige slags værker, og hvilke værker har Omegaurene jeg har forelsket mig i?

- GTwatch - 01-01-2007

Andreas E. Skrev:Okay nu har jeg været lidt rundt og kigge, og jeg har snævret mine ønsker ind til to ure:
Omega Seamaster Diver 2254.50.00 og 2531.80.00.
Jeg kan bedst lide viserne på den første, så jeg tror det bliver den.
Er der stor forskel på disse to ure?
Jeg ved at Rolex-ure har automatiske værker, som bliver aktiveret ved bevægelse, og derfor går hele tiden, hvis man altså går med uret.
Andre ure jeg har set på, skal trækkes op hver dag, og det finder jeg en anelse besværligt, på trods af den nærhed og kenskab til uret man får på baggrund af dette.
Hvad hedder de to forskellige slags værker, og hvilke værker har Omegaurene jeg har forelsket mig i?
Hej Andreas,

Rent teknisk er der ikke den store forskel på de ure, du nævner. Det er samme værk, der sidder i (cal. 1120 baseret på ETA 2892), og finish er samme høje standard.

Værket virker efter samme princip som Rolex. I bund og grund er der to typer (hvis vi ser bort fra quarts) - Automatic og Manuelt. Manuelt skal du selv trække op, hvorimod automatiske værker bliver trukket op via dine bevægelser. Bevæger du dig ikke nok pga. stillesiddende arbejde eller lignende, kan du trække det manuelt op.

Forskellene på de to modeller, du nævner, ligger i designet. Skive-layout, visere, lynette - "men især" lænken. Mærk begge da dette er en følelse, hvor de andre forskelle er visuelle.

Håber det besvarer dine spørgsmål indtil videre. Ellers må du spørge igen.

# GT

- GTwatch - 01-01-2007

Hov,

Glemte lige at skrive, at 2531.80.00 er kommet i en ny udgave 2220.80.00 med Co-Axial værk (cal. 2500) - hvilket desværre også har resulteret i en markant prisstigning. Cal. 2500 kommer også i Diver'en på et tidspunkt, vil jeg gætte på. Det findes allerede i De Ville og Planet Ocean.

Co-Axial er ny teknik udviklet af Omega, der giver en mere præcis gang. Det er en teknisk detalje, der ikke lige lader sig forklare - men du kan altid søge på det, her på sitet.

# GT

- Andreas E. - 01-01-2007

Tak for svarene!
Det opgraderede så lige min urviden med adskillige procent:)
Jeg tror jeg har snævret det ind til at blive et 2254.50.00, men straks når man har besluttet sig, kommer nye tanker frem, for jeg kender flere der har ure med GMT-funktion og som er glade for det.
Men på et ur med drejekrans uden GMT f.eks. 2254.50.00, kan man vel også "køre i to tidszoner" ved at dreje kransen enten frem eller tilbage, eller er jeg galt på den her?

- hannover_dk - 01-01-2007

Andreas E. Skrev:Men på et ur med drejekrans uden GMT f.eks. 2254.50.00, kan man vel også "køre i to tidszoner" ved at dreje kransen enten frem eller tilbage, eller er jeg galt på den her?

Tja det afhænger af om man kan vende sig til at skulle se tiden uden at kunne se timetallet - og det tror jeg ikke. Om jeg husker ret har alle Seamasters en krans til dykning og dermed viser den minutter hele vejen rundt. For at man skal kunne anvende det enkelt som en GMT skal den have timevisning yderst som du kan se på den gamle elprimero pilot længst til højre. De andre har dykker krans og den længst til højre har tachymeter skala som kan vise hastigheden man kører med hvis man måler over præcis en kilometer

vh John

İmage

- TK - 01-01-2007

Hej Andreas E

Hvorfor vælger du ikke 2234.50.00, det er jo GMT versionen af 2254.50.00.... !!!

- Andreas E. - 02-01-2007

OJ Skrev:Hej Andreas E

Hvorfor vælger du ikke 2234.50.00, det er jo GMT versionen af 2254.50.00.... !!!

Primært fordi jeg ikke synes om den sølv/sorte krans, og ud fra Omegas hjemmeside synes jeg ikke det ser ud til at denne kan ændres, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.