Urdebatten / Urforum
Acceptabelt afvigelse på 7750 værk - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Acceptabelt afvigelse på 7750 værk (/showthread.php?tid=66149)

Sider: 1 2

Acceptabelt afvigelse på 7750 værk - Frolle - 28-12-2006

Hej

Jeg har anskaffet mig et Fortis B-42 Pilot Professional kronograf og er meget glad for den.

Eneste problem er at den taber ca. 13 sekunder om dagen.

Er det ikke for meget og kan en urmager justere det?

Hvad kan jeg forvente der er en acceptabel afvigelse på dette ur med 7750 værk?

På forhånd tak for hjælpen.

lige deromkring... - baun - 28-12-2006

ja det er jo nok lige deromkring det akceptable, men da de fleste hellere vil have at uret vinder en smule ville jeg gå med en månedstid og herefter, hvis det tabet ca 13 sek / døgn, bede en urmager justere det en smule!

vh Baun

7750 - præcision - Lars - 28-12-2006

Vil da nok mene det ikke er acceptabelt med + 13 sek/dgn.
Det burde kunne komme ned omkring 1-2 sek/ dgn, hvis ellers uret er i orden.
M.v.h. Lars

- hannover_dk - 28-12-2006

dobbel post slettet

Det kan bestemt justers bedre, men gå med det en måned som baun foreslår - de skal "gås til" og så har du mere den korrekte afvigelse. Derefter kan urmageren sæte de i målebokse og justere det så det holder

Hvad er akceptabelt og.... - baun - 28-12-2006

over hvor lang tid?

Er det ikke lidt for enkelt og ret ambisiøst at sige at ure med 7750 værk skal kunne ligge indenfor 1-2 sek pr døgn?

Det troede jeg i hvert fald! Jeg ved godt, at det med nogle ure/værk og passende justering, kan lade sig gøre - men kan man altid regne med og forvente det?

Handler det ikke lige så meget om at uret over en passende lang periode fx. 14 dage skal kunne holdes inden for fx et minut?

Hvis nu man har købt et ur med 7750 værk og man efter gentagne justeringer 3 - 4 gange ikke kan få det ned under en afvigelse på 2 sek. pr døgn - kan man så forlange en ombytning?

Hvad lover forhandlerne når de sælger det?

Personligt sender jeg ikke mine ure til justering hvis de holder sig indenfor et minut om ugen - men jeg går jo så heller aldrig med urene konstant - og ved jo ikke hvor præcist de ville gå hvis jeg gjorde det.

vh baun

Jo noget med 2 sek om dagen er ikke en realstisk forventnig for ret mange ure set over længere tid, og i mine øjne er det quarts der tæller hvis det er det vigtige. De kan justeres ned mod det, men det holder jo ikke i evighed, og dine kriterier Baun er helt OK

vh John

Re: Hvad er akceptabelt og.... - Jesper B - 28-12-2006

Baun Skrev:Personligt sender jeg ikke mine ure til justering hvis de holder sig indenfor et minut om ugen

Men i dette tilfælde drejer det sig jo også om mere end 1 ½ minut om ugen.
Jeg synes at det er lige i overkanten - under alle omstændigheder må det kunne forbedres...

- hannover_dk - 29-12-2006

Alle er enige, det er for meget, ingen siger det er OK - men blot at det er smart at gå det til før man lader det justere (Baun tænker nok mere på sine mange vintage som han helt naturligt accepterer en større tolerance for)

vh John

ja vi er ret enige.... - baun - 29-12-2006

jeg ville blot også pointere, at det med fordel kan måles over fx. en uge.

Jeg ved jo ikke hvordan Frolle har målt sit ur og det er efter min mening vigtigt, at man ikke blot måler over et døgn.

Jeg vil også være påpasselig med at stille nogen i udsigt, at et 7750 (eller andre mekaniske værk) altid kan justeres til at gå så præcist som Lars skriver - nogen gange kan det lade sig gøre, men det mener jeg ikke man kan forvente.

Jeg ville selv være lidt ked af at have solgt nogen et ur med cal. 7750 som fx ikke kan justeres ned til en præsicion på 1-2 sekunder pr døgn, når kompetente personer hævder at det altid bør kunne lade sig gøre. Icon_e_confused - ja, det er ikke fordi jeg har solgt det, men de bliver jo handlet hele tiden og "nye" urkøbere skulle ikke gerne have urealistiske forventninger. Vil man have præcision, så skal man købe quarts! Der er for mange faktorer (brugermønster) der spiller ind på et mekanisk (og ikke mindst automatisk) urs præcision til at man kan garentere en afvigelse på under 2 sek. pr døgn - fx må man kræve at personen bruger uret lige meget hvert døgn og at aktivitetsniveauet er nogentlunde stabilt, at det lægges på samme måde om natten osv.

vh Baun