Urdebatten / Urforum
brugt ur poleres op ? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: brugt ur poleres op ? (/showthread.php?tid=67317)

brugt ur poleres op ? - genie - 27-08-2007

hejsa..

Helt ny i dette miljø Icon_smil

har lige fået mit et lækkert brugt ud, men det er langt fra i sin flotte originale stand og derfor tænkte jeg om hvem og hvormeget det ville koste at få uret sat i flot stand igen.

Der er ingen dybe ridser, slet ingen mærker på glasset, men bærer blot præg af flere års alm brug. lænken er lidt mat, der er skidt og snavs i krogene osv

prøvede selv at polere lidt på et enkelt led med dremmel+polerskive hvilket gav et flot resultat. det er vel muligt at få en lidt mere professionel behandling af uret, så det bliver super flot igen ?

uret er et Breitling Chronometre Crosswind i hvidguld/stål

- hannover_dk - 27-08-2007

Jeg ville fortsætte som du er begyndt. Bruger selv dremmel med polerskive - forsigtigt.

Vask først godt i VARMT sæbevand hvor du holder uret med kronen nedad, og lader være med at sjaske med vandet, bare skulle, og skyl så forsigtigt. Der er altid en risiko for at den dugger bagefter, det fjernes med en hårtørre normalt men risken er der.

Så er det med at polere, altid på langs af fladen og ikke polere for meget langs "knæk og hjørner" så du risikerer klare overgange bliver afrundet.

Du kan få let polerværk (i form af sten du gnider polerskiven på) hos dremmel, som giver en ganske let poler effekt.

Lad være med at bruge dremmel så den rammer glasset, hvis det er acryl vil den hurtigt lave mærker.

Tag det stille og roligt, så får du med det udstyr ligeså flot resultat som den proffesionelle, og slut af med at tørre godt af med ex. glasrens over hele uret og remmen.

Men stadigt, uden garanti hvis du sprøjter for meget vand på og pakningerne er indtørrede, men med forsigtigthed går det i 99,8% af tilfældene

vh
vh

- mhca - 28-08-2007

hannover_dk Skrev:Vask først godt i VARMT sæbevand hvor du holder uret med kronen nedad, og lader være med at sjaske med vandet, bare skulle, og skyl så forsigtigt. Der er altid en risiko for at den dugger bagefter, det fjernes med en hårtørre normalt men risken er der.

Jeg mener da at have hørt eller læst at hvis uret får lidt fugt, så er det bedst ikke at give det en alt for voldsom opvarmning, men blot at lade det ligge og fordampe den eventuelle fugt der er relativt langsomt, ex tæt på en radiator eller andet der ikke giver ekstrem knald-varme.
Men jeg tager måske fejl?

Mvh. Martin

- RunesS_phpbb3_import15750 - 28-08-2007

Man kan få et rigtigt super resultat, med en dremmel. Men man skal være varsom, den kan tage godt fat!! Icon_e_surprised

Derfor skal man måske øve sig lidt på et stykke gammelt metal, et gammelt ur, eller noget helt tredie...

Måske er jeg efterhånden blevet gammel og sur...... - Tik-Tak - 28-08-2007

men:

når man nu HAR brugt 10.000+ på et lækkert ur, hvorfor vil man så ikke bruge de sidste kroner på, at få det poleret op af en professionel??

Måske er det bare efterhånden ligeså pinligt at gå til en prof. urmager og betale hvad det koster (inkl. moms), som hvis man fortæller at man har hyret en maler i stedet for at male selv (folk tror man er åndssvag!)??

En urmager skaffer det pæneste polérresultat (uden striber) og kan trykteste uret (så er man fri for at tørre med hårtørrer!?!?!), så det fungerer mange år fremover.

Kig evt. ind til Hvelplund Østergade - de har lige fået lavet et helt nyt værksted - mon ikke de kan klare opgaven?

Mvh

Tik-tak

. - jjs - 30-08-2007

..

Kun håndarbejde her.. - baun - 31-08-2007

Jeg polerer eller nærmere pudser kun på mine ure med lidt Polywatch, Brasso, tandpaste eller andre polermidler - og kun i hånden.

Jeg tør ike bruge maskinkraft. Det overlader jeg til urmageren

vh Baun

- Peter - 01-09-2007

Hej

Så længe man kun bruger håndkraft sker der som regel ikke noget grimt med uret men så snart man bruger værktøj kan man skade mere mere end man gavner.

MVH Peter