|
Justering?? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Justering?? (/showthread.php?tid=67362) Sider:
1
2
|
Justering?? - dwndler - 07-09-2007 Hej alle, På nogle værker kan man læse adjusted 3 positions eller 5 eller unadjusted. Dette har jeg set på JLC værker, men jeg tror dette skrift forekommer også på andre. Hvad vil det sige at værk er justeret i 3 eller 5 positioner? Har det noget med COSC at gøre? Og hvilken betydning har det egentlig at skrive unadjusted? I må undskylde på forhånd, hvis emne har været diskuteret før - hannover_dk - 07-09-2007 Søg under cosc her på sitet og under google. Ja det har med COSC at gøre, den schweiziske chronometer certificering. Værket bllir tested liggende i 5 forskellige position, (ex krone op - krone ned) og for 2 forskelige temperaturer - og får så betegnelsen adjusted to 5 positions and temp - hvis de lever op til de specifikke krav i COSC Når der står unadjusted betyder det at det ikke har været gennem den mølle, men værket kan som sådan være det samme og ligeså godt. Specielt ved eksport fra Schweiz til USA var det vigtigt med betegnelsen unadjusted, for så kunne USA farbrikkerne importere værkerne og selv "justere" og det sparede det masser i told ved. vh Joh - Mads Gjødesen - 07-09-2007 Adjusted eller unadjusted giver jo lige som sig selv. Adjusted in x positions betyder at urets gang er justeret ind efter x-antal fysiske positioner/forhold uret kan befinde sig i. Selvfølgelig de 6 kubiske positioner. Desuden ved forskellige temperaturer samt i sjældne tilfælde isokroniske forhold (fuldt optrukket/tæt på udløbet powerreserve, pga den forskellige kraft fjederen afgiver afhængig af hvor stram/slap den er i gangforløbet). Alt dette for at sikre en så stabil gang som muligt under forskellige forhold. Det har intet med COSC at gøre. Her bilver urene blot testet mht. nøjagtighed i de kubiske positioner samt ved forskellige temperaturer, for at sikre at gangen holder sig inden for COSC tolerancerne uanset position. /Mads - hannover_dk - 07-09-2007 Mads Gjødesen Skrev:Det har intet med COSC at gøre. Her bilver urene blot testet mht. nøjagtighed i de kubiske positioner samt ved forskellige temperaturer, for at sikre at gangen holder sig inden for COSC tolerancerne uanset position.OK - men det er vel sådan at langt de fleste - jeg ville vel påstå 90% eller mere - af de ure der på værket har stående adjusted to 5 positions and temp på værket - i høj grad netop har det fordi er cosc? Ingen unadjusted er COSC så den siden er vel klar eller hyr?? så når sprørgeren referer til COSC, så må den del vel være ret klar, unadjusted så er det ikke COSC Hvis det på værket har den langt mest almindelige betegnelse med adjusted to 5 positions and temp - vil det så ikke for alle dødelige i langt de fleste tilfælde betyde COSC - eller er jeg helt i skoven?? (jeg taler om langt de fleste, for selvfølgeligt kan et ur være mærket adjusted to two eller et anden antal positioner, men flertallet) vh - Mads Gjødesen - 08-09-2007 Som jeg ser det har de to ting intet med hinanden at gøre. De fleste værker kan i dag trimmes ind til at bestå COSC. Mange vælger derfor at droppe den proces, fordi de ved at deres ure overholder disse krav og COSC blot gør uret dyrere. Justeringen fra producentens side er en kvalitetskontrol som sikre at værket er justeret, så det går så præcist som muligt. Stort set ingen high end producenter benytter COSC fordi deres egen kvalitetskontrol giver COSC baghjul så det basker. Derimod bliver værkerne altid justeret i 5 positioner samt temperatur for at sikre et topprodukt som yder sit maksimale. Jeg tvivler på at nogen decideret justerer for at bestå COSC. De bruger det nærmere som en egen kvalitetskontrol for at højne kvaliteten på deres produkt. Når uret justeres i de 5 positioner foregår der en kontrol af gangen. Lever det ikke min. op til noget der matcher COSC kravene bliver det ikke godkendt til videre brug (hos de finere producenter) også selv om værket IKKE skal sendes videre til COSC test. COSC er blot en test foretaget af en uafhængig instans som bekræfter at værket KAN gå inden for COSC kravene. At 99,6 % består testen beviser jo blot at producenterne har styr på kvalitetskontrollen inden de ryger gennem testen. Eksempelvis droppede VC at COSC deres Overseas modeller fordi det var overflødigt. VCs egne tests er langt skrappere og hvorfor så bruge penge på stykke papir fra COSC når fabrikken selv kunne fremlægge beviser for at de interne kontroller er langt skrappere? Samme med JLC og deres 1000 timers test. Den får jo COSC til at ligne en bibelcamping. /Mads - hannover_dk - 08-09-2007 Jeg tror de justerer for at bestå cosc - men stadigt - jg kan jo tage fejl. Du har helt ret i at der mærker der ikke justerer af hensyn til cosc, men simpelthen for præcision - men tag Omegas mange constellaions o.a. eller rolex hvor du netop typisk har de mange COSC her har jeg altid troet, at årsagen til at man netop justerede lige i 5 position og temp var at det var præcis det som COSC at den værk type gik efter - COSC af mekaniske værker går jo efter 5 posisioner og temp så jeg har altid troet, at de mange værker med netop 5 positions and temp fra Omega og rolex og dermed nok klart flertallet af de som har den indskrift, var præcis fordi de skulle COSCes efter exact de kriterier? Jeg tror at flertallet af de ure der har den betegnelse (antal værker ikke mærker) er COSC certificerede, men ved det jo ikke The COSC testing program is divided into 16, 24-hour periods. The watch is rated in five positions and at three temperatures. Period (day) Temperature Position 0 23°C 6 o'clock up/ 12 o'clock up (pocket-watches) 1 23°C 6 o'clock up/ 12 o'clock up 2 23°C 6 o'clock up/ 12 o'clock up 3 23°C 3 o'clock up 4 23°C 3 o'clock up 5 23°C 9 o'clock up 6 23°C 9 o'clock up 7 23°C Dial down 8 23°C Dial down 9 23°C Dial up 10 23°C Dial up. Chronographs run 24 hours 11 8°C Dial up 12 23°C Dial up 13 38°C Dial up 14 23°C 6 o'clock up/ 12 o'clock up 15 23°C 6 o'clock up/ 12 o'clock up - Peter - 09-09-2007 Hej Meget præcis vurdering, både til Mads og John. MVH Peter - Mads Gjødesen - 09-09-2007 Jeg skal ikke kunne sige med hvilke argumenter de forskellige mærker justerer efter. Jeg ved at de finere mærker gør det uafhængigt af COSC. Jeg ved at AP, PP, JLC, Parmigiani, Daniel Roth, GP, Lange, ect ect gør det UDEN de får deres ure COSC godkendt. Der hvor den er mere giftig er i mellem klassen hvor Rolex og Omega befinder sig. Jeg kan efter en hurtig researce konkludere at Rolex justerer alle deres værker, også de som IKKE COSC testes. Omega derimod ser ikke ud til at justere med mindre værket skal gennem COSC. Værker som ikke er COSC testet bærer ikke "adjusted" påskriften til modsætning for Rolex. Desværre lidt et hak i Omegas renomme i mine øjne /Mads - hannover_dk - 09-09-2007 Nej du har sikkert ret - der er mange som justerer uafhængigt af om de COSC certificerer- jeg udgik faktisk i høj grad ud fra Omega hvor så vidt jeg kan se dem med adjusted 5 pos and temp normalt er COSC og dem uden ikke er det, men omvendt kan vi vel være enig om at ingen værker som er mærket unadjusted er COSC certificerede. Min egen erfaring siger i øvrigt - specielt bygget på at de samme værker findes både med og uden i f.eks Omega - at det ikke - sikkert heller ikke for de "fine" mærker har den store betydning 3 år efter købet. Det at de justeres i 5 positioner ændrer jo ikke selve værket, sikrer bare stor præcision fra starten - og kan selvfølgeligt ses som tegn på at de fine mærker har værket seriøst i hånden inden det afleveres - men det giver vel ikke sikkerhed for større præcision efter nogle år? Selv betegnelsen "unadjusted" som jo ex vil kunne findes på lecoultre værker værker (USA) for at spare told - og på masser af andre ure - er jo lidt pjattet mener jeg. Det er jo ikke sådan at de som står som unadjusted går 10 min galt om dagen - de er justererede men ikke i forskellige positioner, fordi man fra starten ved at værket kan klare at ligge i forskellige positioner, når bare det går rigtigt i en standard position fra starten - med regulatoren sat i "neutral" vh Omega vintage - baun - 09-09-2007 For Omega Vintage ure har jeg den opfattelse at hvis de er 5 positions adjusted.... er de COSC - hvorimod de ikke COSC er 3 possitions adjusted.... vh Baun |