|
Novice søger råd og vejledning - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Novice søger råd og vejledning (/showthread.php?tid=67395) |
Novice søger råd og vejledning - krabbe - 18-09-2007 Jeg er ny bruger på dette forum, men har til nu nydt godt af forskellige kommentarer, anmeldelser mv. Efter lidt tids søgen har jeg fået mig snuset frem til et par bud på mit første større urkøb. Jeg har principielt altid været glad for dyre ure, men har nok været lidt for nærig. Jeg håber, man ville have lyst til at kommentere på nedenstående, da jeg stadig ikke er helt sikker på mit valg. Mine umiddelbare kriterier for urkøb er et robust ur til ethvert brug, som er vandtæt. Desuden havde jeg bestemt mig for, at jeg ville have et ur med kronograf, men man kan jo ændre mening… Jeg var i weekenden på en lille rundtur til et par forskellige urmagere. Jeg havde egentlig troet, det ville indskrænke mit favoritfelt af ure, men i stedet fik jeg øje på et par nye muligheder. Min umiddelbare favorit er nok Zenith. De får meget ros, og uret oser af klasse. Men jeg vil gerne høre forummets meninger og erfaringer ift. mærket. Hvad med gensalg af de nævnte mærker? Hvor ofte skal man påregne service? Skal Omegas Co-Axial værk reelt serviceres sjældnere? De fire ure koster stort set samme, så prisen bliver ikke udslagsgivende. Mine fire muligheder: 1. Zenith Defy Classic Power Reserve For: Et virkelig flot ur, in-house urværk, gennemsigtigt bagstykke, god størrelse Imod: Ikke kronograf 2. Breitling Professional Skyracer For: Funktioner, meget sporty ur Imod: Knap så overbevisende urværk?, mindre elegant 3. Omega Constellation Double Eagle Inden weekendens “shoppetur” nok min favorit, men nu er jeg lidt i tvivl For: Omegas Co-Axial movement, anderledes design Imod: Ikke et sportsur, måske lidt ”klejnt” 4. IWC Aquatimer Chrono Automatic For: Et flot og enkelt sports-/dykkerur Imod: Kender ikke meget til mærket, måske lidt ordinært Kommentarer, råd mv. modtages gerne. Ordet er givet frit. Urbegynderen - ChronoMaster - 18-09-2007 Hej. Er det model 03.0516.685 du har kig på? Du kunne jo evt. overveje Aero udgaven (model 03.0526.4000) hvor du får chronograf samt El Primero urværket. Jeg kender ikke lige de danske vejl. priser på de nævnte ure. Måske kan du være heldig at finde Aero udgaven til ca. samme pris i udlandet, som et Power Reserve koster i DK? Det er heller ikke altid sagen at have et ur med chronograf. Urene er - efter min mening - lidt mere "stillestående" at se på, da sekund-viseren som regel er placeret i en sub-dial. IWC og Omega urene er bestemt også lækre...blot ikke mit førstevalg Mvh. - Mads Gjødesen - 18-09-2007 Udseendet er 100 % dit valg og smag og behag. Så jeg vil holde mig til det tekniske. Som Chronomaster nævner burde du måske kigge på Zeniths Defy kronograferne med El Primero værket. Lidt dyrere, men så får du det ur det aller helst vil have. Omegaen har også et flot værk og skal serviceres knap så ofte som Zenithen Men det bør ikke være udslagsgivende. Det er hvert 5-7. år for zenithen og hver 7-10. for Omegaen. Værkmæssigt kan Breitling og IWC´en ikke følge med de to andre. Dog ganske fornuftige værker som begge er baseret på ETA ebauche, men ikke helt så flot konstrueret. Finish og forarbejdning er alle fire ure meget flotte og i stort set samme klasse. /Mads Jeg synes... - baun - 18-09-2007 At du allerede er godt på vej - og tager tingene i den rigtige rækkefølge. Det er også gode råd og ideer du har fået. Jeg har et par input som du kan overveje. Jo mere jeg intereserer mig for ure jo mere vigtig synes jeg at design og funktion bør hænge sammen. Omegas Constellation bør efter min mening ikke være en Chronograf. Det er og skal være et dressur. Skulle jeg vælge en Chronograf fra Omega ville jeg pege på Speedmaster Broad Arrow! Det er efter min mening den smukkeste Chronograf Omega laver idag. Et sidste input. Har du seriøst overvejet at købe et Vintage ur - altså en gammel klassikker? Det er formentlig det mest økonomiske og efter min mening også både det smukkeste og mest charmerende valg. ![]() ![]() ![]() Så smukt kan det være fra midt 60'erne. Dette er min favorit Chronograf, men der er masser af andre Chronografer fra 60'erne som er skønne! Mellem 5 og 25 K er der virkelig meget at vælge imellem! vh Baun - hannover_dk - 18-09-2007 Ja du har rigtigt glæde af dit nye kamera Per - specielt det sidste billede hvor man rigtigt ser afstanden mellem viserne på det smukke er godt vh - johno - 18-09-2007 Hvordan med vandtæthed og disse chronografer? Umiddelbart ville jeg mene at disse mange knapper gør uret mere skrøbeligt med hensyn til vandtætheden. Er der nogle der har erfaringer med dette? Mvh. John - hannover_dk - 18-09-2007 Man kan få chronografer med screw down pushers lige som kronen kan skrues tæt - og de kan godt anvendes til vandsport - men dykkerure er det sjældent. Taler man derimod om almindeligt brug, ude i regnvejr osv så har jeg aldrig haft negative erfaringer hverken med de nye eller de ældre - selvom jeg erkender jeg trækker uret op under ærmet på frakken hvis det er en chronograf fra f.ex. 1948. Med en ny tager jeg ingen specielle hensyn overhovedet, og vasker også hvis den har stål bånd - under forsigtigt varmt vand vh - Michael B - 22-09-2007 Hej Krabbe Her er lidt input fra en anden nybegynder i urverdenen. Det er nogle spændende ure du kikker på. Jeg valgte selv et Zenith, men overvejede også IWC Aquatimer Chrono (super flot dykkerur - men det er blot min mening). Jeg oplevede at min "smag" skiftede lidt undervejs i mine overvejelser. Hvis man ikke tidligere har kikket på ure, er der mange forskellige stilarter at tage stilling til. Mit råd er derfor at give sig god tid til det første ur: "The joy is in the hunting!" Mvh Michael |