Urdebatten / Urforum
Absolut vintage Omega herreur - oplysninger søges... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Absolut vintage Omega herreur - oplysninger søges... (/showthread.php?tid=67704)

Sider: 1 2

Absolut vintage Omega herreur - oplysninger søges... - oerum - 01-12-2007

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp - kan (som sædvanlig) ikke finde ret mange oplysninger på vintageafd. hos Omega.

Det drejer sig om dette tidl. Omega herrearmbåndsur:

İmage

Værket har # 4980498, kassen # 5702682

Det er et lommeursværk, jeg ikke kender cal. på, monteret i en fabriksfremstllet kasse med org. remholder - altså ikke et ombygget lommeur.
[/img]İmage

Org. skive og visere i.flg. Peter Halse, kronen nok ikke orginal.

Glas skiftet i forbindelse med service

İmage

John H og Baun - er der nogle af jer, der ved noget om et sådant ur - evt. et prisforslag, hvis det skal sælges?

Jeg føler mig lidt på bar bund med sådan en gammel svend Icon_e_confused[/img]

- baun - 01-12-2007

pas, jeg ved ikke noget om de gamle Omega lommeure og værker.

vh Baun

- hannover_dk - 01-12-2007

Også pas. Hvis det er fabriksoriginalt fra Omega lavet som armbåndsur og med skiven i god stand som det ser ud, så bør det vel have en vis værdi. Måske nogen har set andre sådanne ure lavet fra Omega selv. Jeg har læst om nogen som var bygget om af andre, men så er det jo marriage og det er du klar på at dette ikke er. Det er jo også flot med sekundviseren på ret plads.
Jeg ville sende foto ned til Omega via deres vintage side under punktet kontakt.
De svarer normalt kvalificeret, men det tager lang tid

vh

- hannover_dk - 02-12-2007

Der er noget lignende på Ebay pt - beskrevet som OMEGA Taschenuhrwerk, wohl Notumbau als Armbanduhr nach dem 2. Weltkrieg
Altså en ombygning efter 2.verdeskrig - hvilket lyder sandsynligt

Ikke helt samme værk, men typen minder om. Du ser der den på
http://cgi.ebay.de/OMEGA-UBERGROSSE-HERRENARMBANDUHR-UM-1890_W0QQitemZ260186193586QQihZ016QQcategoryZ15532QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Den har tynd hårridse i porcelænsbladet og går vist ikke - men har frit svingende uro i det mindste - du kan måske få et indtryk af pris - og overveje om det virkeligt er Omega som har bygget det du ser på - sådan lidt standard om som armbåndsur, eller om det rent faktisk er marriage - som jeg bestemt vil opfatte dette -næsten identiske som

vh

- Peter - 05-12-2007

Hej

Det beskrevne ur er ikke ombygget men 100% original Omega med undtagelse af remmen.

MVH Peter

- hannover_dk - 05-12-2007

jamen så pas også fra min side - men så kan Omega vintage givet svarer noget

- Lars - 06-12-2007

Hej Oerum.

Det er lidt svært det her, når vi kigger på de gamle ure skal vi oftest om og se under skiven for at finde ud af call.nr. Til dette er det tirettefjederen man kigger på. Ud fra den bestemmer man så hvilken call. man sidder med, vældig tidskrævende, men kan være spændende...
Du skriver ikke noget om hvor stort urværket er... Ø. i mm.
Det kunne være en hjælp, idet Omega brugte Ø i mm. Til at give Call.numre. Ø i mm. = call.nr

Mvh Lars

- oerum - 08-12-2007

Hej Lars

Har siddet med skydelæreren og målt værket.
Selve værket måler Ø=28 mm, kassen excl. krone Ø=35,5 mm

Det er nok et lommeursværk i damestørrelse, der er sat i en fabriksny kasse. Ved ikke, om kassenummeret kan bruges til at spore uret med.

Ydermere har yderste "låg" det gamle Omegamærke på indersiden. Der står også et "P" på begge "låg"samt tallet "1" på inderste(støv?) låg.

Hvad kalder man et sådant ur med hængslet dobbeltlåg?

Har mailet til Omega Vintageafd. med alle oplysninger samt billeder - men venter ikke svar dette år.

Håber at oplysningerne kan kaste mere lys over dette snart 100-årige, velfungerende og meget pæne armbåndsur Icon_e_smile

mvh

Klaus

- hannover_dk - 08-12-2007

oerum Skrev:Hvad kalder man et sådant ur med hængslet dobbeltlåg?

Har mailet til Omega Vintageafd. med alle oplysninger samt billeder - men venter ikke svar dette år.
mvh

Klaus

Dobbelhængslet (double hinged) og ja det yderste er mod stød og det inderste mod støv - og på en del gamle ure så kan de begynde at lukke dårligt/skævt
Jeg spurgte Omega Vintage om et Seamaster for ca 3 uger siden og fik svar i går (desværre ikke noget klart svar - de havde ikke oplysningen)
Du får svar - men om det når det i år er svært at sige, men så tidligt i Januar. Derimod er det usikkert de ved nok

Jeg har dog tidl fået svar på et ur fra 1965 - hvor de kunne sige datoen det var solgt fra dem til en urmager i Venedig - alle detaljer om uret, og at det blev leveret med en lysebrun kalverem. Det var lidt imponerende at de havde alt det i arkiv Icon_e_smile

Dit gæt på damelommeurværk i kassen er sikkert rigtigt. Det var ikke almindeligt i det hele taget med armbåndure til herrer på den tid. Det har været en speciel sag med original omega herrestørrelse kasse til armen fra den tid.
Armbåndsure blev generelt set anset for smykker og noget mænd holdt sig fra - hvis ikke de ville anses for fruit-cakes. Det var først omkring 1930 det for alvor slog igennem hos mænd

vh

- Peter - 09-12-2007

Hej

Der er jo også den mulighed at Omega har brugt gamle værker i nyere kasser, så er uret måske fra 30erne, feks i 1994 lavede Omega en serie ure med gamle 30 millimeter værker.

MVH Peter