|
Hvilket ur skal jeg vælge? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Hvilket ur skal jeg vælge? (/showthread.php?tid=67848) |
Hvilket ur skal jeg vælge? - aboedker - 25-12-2007 Hej Efter lang intern debat har jeg efterhånden fået afgrænset mit ur valg til følgende tre. Jeg har haft mange speedmasters i mine overvejelser, men fik sorteret mange fra, da disse ikke havde dato indikator. Da jeg er ret grøn på området, kunne jeg rigtig godt tænke mig lidt forklaring mht. værkerne. Har det nogen betydning hvilket værk omega uret har? Er alle omega ure nummeret? Ser desuden også gerne positive og negative ting ved de forskellige ure. De tre ure er: Speedmaster day date http://www.prestigetime.com/item.php?item_id=6596 Speedmaster date http://www.prestigetime.com/item.php?item_id=6499 Seamaster 300m chronograph http://www.prestigetime.com/item.php?item_id=6517 Ser frem til nogle gode meninger om disse. På forhånd tak. Mvh Andreas Bødker Køb af Speedmaster - oerum - 25-12-2007 Hej Andreas Jeg kan se, du er "ny" herinde - velkommen! Mht dit sprøgsmål, så prøv lige at se denne tråd: http://www.urforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=5163 Jeg mener, at du skulle finde et brugt Speedmaster Pro i stedet for de automatiske - men læs lige tråden, da det omhandler lidt den situation, du står i. Julehilsen Klaus - Mads Gjødesen - 25-12-2007 Jeg ville, som Klaus også skriver, gå efter en Speedy Pro. Det er "the real McCoy" frem for div. automatic modeller. Skal det være et Seamaster chronograph, ville jeg vælge den sortskivede med cal. 3303 i stedet for det ETA 7750 baserede, som ligger i 007 modellen. Så jeg ville ikke vælge nogen af dem du har kig på. Dog ikke ment at det er dårlige ure. Blot at der er bedre valg når du nu har Omega i kikkerten. /Mads - aboedker - 26-12-2007 Tak for svarene. Jeg må dog erkende jeg slet ikke kunne forestille mig et ur uden dato visning? Har jeg ikke et problem mht. et speedmaster pro? Jeg kunne godt tænke mig at spørge til hvad det betyder med manuelt optræk? Skal det forstås ordret? Skal PROen trækkes op manuelt? Det går jeg ud fra day / day-date ikke skal? Stiller nogle spørgsmål, håber I kan hjælpe mig. Er virkelig fast besluttet på at erhverve mig et ur som kan tilfredsstille mig de næste mange år. God aften Mvh Andreas - hannover_dk - 26-12-2007 Ja pro trækkes op manuelt, og du lever uden dag/dato - ellers er der mange muligheder i automat med dag/dato eller bare dag, også i Speedmaster eller Seamaster - Der er mere samlerværdi for de fleste i Pro, men til syvende og sidst er det din smag og dine behov - gå ud og prøv en del forskellige inden du beslutter dig. At række op manuelt er ingen slem straf vh - KimT - 26-12-2007 Ang. Speedmaster Pro, så er det for mig en super lille morgen ting, lige at sidde og trække sit ur op. Men hvis du gerne vil have automatisk optræk og dato, hvad så med Omega Speedmaster Broad Arrow. Der får du det hele, og et værk der er bedre end det, der er i de ure du nævner. Jeg har set at der lige er kommet et til salg her på sitet, så kan du se hvordan det ser ud. Det fåes også med en creme skive, som efter min mening er virkelig lækkert. [/img]Mvh. Kim T Omega Broad Arrow - baun - 26-12-2007 Jeg ville også gå efter en Omega BA udfra de kriterier som du har. Mange bliver lidt forskrække over at Omega Speedmaster Prof. til 18 K i ny pris er med plexiglas og manuelt optræk..... Der er dog det ved det at det er det oprindelige - det autentiske - det originale. Og når man først har en opdager man hvor charmerende det er. Skulle du have lyst til at prøve en - en måneds tid, er du velkommen til at låne min. Hvis du er intereseret i at se Vintage Omegaer er du velkommen i Nyborg - til at se på og tale om nye og især gamle Omegaer. Jeg tror du ville syntes at det var sjovt at prøve forskellige - inden du beslutter dig! vh Baun - aboedker - 26-12-2007 Tak for de gode svar. Jeg må indrømme at jeg virkelige hælder meget til prof., grundet historien bag og som I alle siger er dette ur bare "the real thing". Men jeg må dog indrømme at jeg gør stor brug af at finde dags dato på mit håndled. Har kigget på dette SM pro. 50 års jubilæums ur. Brydes godt om dette med de er nummeret og findes i et begrænset antal. Er det noget der kan anbefales? I tilfælde af at jeg endelig skulle vælge et pro., så hælder jeg også mest til et 321 værk, men må indrømme jeg ikke har fanget de helt konkrete forskelle? Har det sådan, at hvis det endelig skal være, så skal det næsten være med det tilsvarende værk som reelt set var på månen. Men kommer et SM pro. fra før 1968 til at se meget vintage ud? Bliver ligeledes nød til at sikre mig at et speedmaster automatic er ligesom en speedmaster pro bare uden manuelt optræk og med automatisk self.? Og mange tak for tilbudet Baun. Synes det er meget flot tilbud du giver, som jeg egentlig ikke kan sige ja til, men trods min store vil jeg rigtig gerne gøre brug af muligheden. Du må meget gerne skrive til mig på min mail <!-- e --><a href="mailto:aboedker@gmail.com">aboedker@gmail.com</a><!-- e --> , så kan vi måske lige aftale nærmere? Må indrømme jeg er meget frusteret. Mit store dilemma går på dato indikator. God jul alle sammen.. Mvh Andreas - hannover_dk - 26-12-2007 aboedker Skrev:Tak for de gode svar. Det er ren vane- hvis du bruger datoen i det daglige, ved du hurtigt hvad dato det er + du har mobilen og computeren til datoen - det er mest når man skriver man har behov for det, eller hvis man lægger til i kalenderen, og det sker jo idag ofte på computer eller mobil aboedker Skrev:Har kigget på dette SM pro. 50 års jubilæums ur. Brydes godt om dette med de er nummeret og findes i et begrænset antal. Er det noget der kan anbefales?Ja det synes jeg - det har andre detaljer end alm. pro - men er måske ikke så let at få fingre i? - og så koster det jo en del mere aboedker Skrev:I tilfælde af at jeg endelig skulle vælge et pro., så hælder jeg også mest til et 321 værk, men må indrømme jeg ikke har fanget de helt konkrete forskelle? Har det sådan, at hvis det endelig skal være, så skal det næsten være med det tilsvarende værk som reelt set var på månen.Kan man vist ikke svare på - de vil altid have patina i form af farveskift i tritium markeringer og visere med mindre skive og visere er skiftet, og de vil ofte have fået skiftet visere - men det er alt for stort et emne her - læs hele tråden om 321 som ligger her blandt de senere indlæg. Det kræver viden at være sikker på at man får alt som originalt - hvis det er det der betyder noget for en. Naturligvis kan en sag fra 1967 også være skammet og ødelagt, men læs 321 tråden og se lidt billeder i salgs forumet aboedker Skrev:Bliver ligeledes nød til at sikre mig at et speedmaster automatic er ligesom en speedmaster pro bare uden manuelt optræk og med automatisk self.?Det er det ikke, to helt forskellige værker ganske enkelt, og selv i Pro er der to værker basalt set, med 321 som en originale og 861 som efter følger (1861) - der er begge manuelle med 321 som kolonnehjuls chronograf som regnes for finest - men ellers begge manuelle - Det er helt vidt forskellige værker i de manuelle og automatiske Der er også 3. mulighed i Speedmaster reduced som er mindre i diameter og med en kronograf som baserer sig på et 2892 ETA værk tilsat et kronograf modul. Billigere, og i en de flestes øjne ikke lige så fint, men også faktisk gode holdbare værker. aboedker Skrev:Må indrømme jeg er meget frusteret. Mit store dilemma går på dato indikator.Du kan sagtens købe med dato og automatik og få et rigtigt godt Speedmaster ud af det, det er mere samler manier som får de svar frem du får her - Broad Arrow som foreslået er et rigtigt godt alternativ hvis du behøver datoen, og ikke vil trække op TAG DIG TID - SE NETTET - OG PRØV PÅ ARMEN vh - KlausM - 27-12-2007 Andreas, der er mange gode og relevante kommentarer og anbefaling til dig i denne tråd. Mit råd til dig er dog at hvis dine krav til et ur er automatik og dato så er det det du skal gå efter ellers bliver du ikke tilfreds. Du kan sagtens finde en lækker Speedmaster der har begge dele. Du er bare ikke klar til en Pro endnu. Og hvis du skal have den helt rigtige vare i god stand kan det blive en dyr omgang. Jeg bruger selv dato og automatik til dagligt via min Seadweller (kan ikke leve uden dato) så derfor kan jeg godt klare mig når jeg en gang imellem har et ur på uden. Bauns tilbud er fornemt og kan kun gøre dig klogere. Mvh Klaus |