Urdebatten / Urforum
Købt 4 stk. Vintageure - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Købt 4 stk. Vintageure (/showthread.php?tid=68047)

Sider: 1 2

Købt 4 stk. Vintageure - Tukjær - 05-02-2008

Så fik jeg købt 4 Vintageure på ebay.de.

Aner ikke om de er noget værd men de var heller ikke så dyre!

LYRIC FHF 73 SWISS MADE 21 JEWELS HANDAUFZUG
RADO AS 1702/03 SWISS MADE 25 JEWELS HANDAUFZUG
TUGARIS ETA 2409 SWISS MADE 21 JEWELS HANDAUFZUG
RADO PURPLE HORSE AUTOMATIC ETA 2878 SWISS 17 JEWELS

Bliver spændende at se dem i virkeligheden... Mon det er ure der kan betale sig at få serviceret?

- hannover_dk - 05-02-2008

Det er som du er klar over, standard 1960 type ure - og ud over det er sjovt at have forskelligt at skifte mellem, og billigt, ikke noget du hen ad vejen vil focusere på i en samling. Sandheder er dog, at der givet kan være godt med ur for pengene, og som sagt lidt sjov historie

FHF 73 - AS 1702/03 - ETA 2409 og ETA 2878 SWISS er alle kalibre som hvis ikke der er noget specielt galt, kan serviceres for en rimelig penge (5-600 kr) og som du i øvrigt ikke behøver servicere, hvis de ellers holder tiden rimeligt.

Puds glassene godt med tandpasta, rundt og rundt i 2-3 minutter og rens af (uden at poste vand ind i uret) så kan de blive ret gennemsigtige i mange fald, og puds så selv uret pænt i hånden, og overvej nye remme hvis du vil gå med dem og de trænger, det gør stor forskel

Held og lykke med dem

vh

Spændt på billederne... - baun - 05-02-2008

Det lyder spændende - og som John skriver, man får hurtigt en lille samling Vintage ure på den måde - og har noget at skifte imellem.

Hvis de er købt fra en urmager og er servicerede og sat i pæn stand, kan det være rigtig gode køb.

Der hvor jeg ville være varsom er hvis de trænger til en kærlig hånd - og man ikke selv kan lave service, men må betale urmagertimer.

Jeg overvejer altid hvor meget sådan et ur kan bære af udgifter. Måske går jeg for meget op i pengene, men jeg synes "det skal kunne holde sammen på skillingerne" for at det er sjovt!

Fx. har jeg et Certina Argonaut 280 liggende (den i midten) som jeg vist gav 500 kr for... men det taber 30 sek i døgnet og jeg ved faktisk ikke om det er værd at ofre en service på - hvis du forstår!

İmage

vh Baun

- Tukjær - 05-02-2008

Hvad søren, Baun. Jeg troede kun du samlede på Omega!?

Jeg har givet 200 kr. pr. stk. så jeg overlever nok, hvis de er lige til at smide ud.

Man skal jo starte et sted!

- Tukjær - 05-02-2008

I øvrigt er det ret fedt det ur til venstre!

- baun - 05-02-2008

tukjaer Skrev:I øvrigt er det ret fedt det ur til venstre!

det er til salg/udlån her på siden.

Peter Halse siger jeg ikke må sælge det fordi det står så perfekt som det faktisk gør - ude og inde!

Kom og besøg mig!

vh Baun

- hannover_dk - 05-02-2008

Ville også foretrække det til venstre.

Med 200 kr pr stk har du Tukjaer jo ikke gjort noget galt i alle fald. Går de, og holder tid nogenlund, så nøjes med at pudse og ev se på en rem - ellers smid de 5-700 kr som du sikkert kan få et serviceret for hos en seriøs urmager med simplet olieskift - så går de i mange år

Men enig med Per B - det bliver ofte for dyrt at købe noget der ikke er helt i orden, så stand, stand og stand - inde og ude, er ret afgørende

vh

- Certina Fan - 05-02-2008

Hejsa!

Det vil nok sjældent kunne svare sig økonomisk at få urene serviceret, da det tit løber op i mere end du kan få for uret i en handel. Men hvis du bliver helt forelsket i et af urene, kan det være et godt valg - de vil kunne løbe videre i årtier hvis der ikke har været "pilfingre" i dem, men det vil en urmager sikkert hurtigt kunne fortælle dig. Glæder mig til at se billeder når de ankommer. Rado er et mærke med en vis udbredelse, og som nu er en del af Swatch gruppen.

Jeg samler indtil videre mest på de billigere vintageure (har samlet i ca. 1 år), dels da tegnebogen er slunken Icon_e_confusedog dels da jeg synes at man virkelig får meget mekanik for pengene. Kan godt mærke at hobbyen griber om sig; har en forkærlighed for vintage Certina og Tissot (rigtig gode værker og forarbejdning til prisen, tit nyskabende design som stadig holder), men begynder at interessere mig mere og mere for vintage Omega. Og så tager det nok fart...

Ellers en fed trio, Baun! Det klassiske, det nyskabende, og det "rå". Har selv et par Argonaut'er, bl.a. et NOS Argonaut 285 automatic fra medio 70'erne. Ellers sjovt at se en DS-2 med arabertal, og Blue Ribbon uret er rigtig stilet.

Tommy

- Peter - 06-02-2008

Hej tukjaer

Med hensyn til de to Rado ure, vil jeg gerne give 400 kroner per styk, og så har du resten af urene gratis. Icon_e_biggrin

MVH Peter

- Tukjær - 06-02-2008

Hej Peter.

Det kan vi godt aftale, så kan det jo ikke gå helt galt.

Med venlig hilsen

Claus Tukjær