Urdebatten / Urforum
International Warranty? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: International Warranty? (/showthread.php?tid=68050)

International Warranty? - Sogge_phpbb3_import15729 - 05-02-2008

Jeg modtog dd. et Tissot PRS 200 med fragtmanden, - købt via ebay i Tyskland. Det internationale garanti-kort som følger med er aldeles uudfyldt - altså der er hverken Retailer, Referencenr., Serienr. Købsdato eller Noget stempel fra forhandleren.

Har jeg ret i at i så fald er den internationale 2 års komplet værdiløs?

Icon_smil Sogge

- Bjarne - 05-02-2008

Et åbent certifikat er stort set værdiløst, med mindre du kan få en Dansk forhandler til at underskrive det, eller sælger på anden måde - faktura eller garantikort - fortæller at han står inde for garantien.

Omkring garanti vil alle der regelmæssigt sælger ure eks. på Vintageure være underlagt Dansk lovgivning herom.

Ingen som jævnligt sælger eks. ure, måske endda kun 5-10 stykker om året, vil kunne afstå fra af give garanti til en køber da forbrugerne ikke må stilles dårligere end det lovgivningen foreskriver, 6 mdr. garanti og 18 mdr. reklamationsret.

Held og lykke med dit nye Tissot, jeg håber du bliver glad for uret, og ikke får brug for garantien, men check altid om sælger er villig til at give garanti, også på åbne papirer, hvilket så vil sige at sælger selv accepterer at står inde herfor.

- Sogge_phpbb3_import15729 - 05-02-2008

Tak for det udtømmende svar Bjarne, jeg har netop mailet til forhandleren for at høre om jeg evt. kan få ham til at udfylde certifikatet ved at sende det til ham. Jeg er ikke i tvivl om at HAN ved fremvisning af den medfølgende faktura vil servicere uret i garantiperioden, men der er meget langt til München hvis noget går galt.

Icon_smil Sogge

- hannover_dk - 05-02-2008

Bjarnes svar om det værdiløse i åbne garantikort (ikke udfyldt underskrevet) er naturligvis helt korrekt. Det er også korrekt (selvfølgeligt) at hvis man sælger regelmæssigt så skal man leve op til EU regler om garanti på nye varer + returret på brugte solgt over nettet.

Her er jeg dog i tvivl om hvor let det er at vinde en sag. Mange RIGTIGT MANGE på Ebay har den sædvanlige pasus med
Dies ist ein Privatverkauf , keine Gewährleistung, Garantie, Rücknahme
Den hentede jeg lige fra den aller første påp Ebay.de som jeg overhovedet kiggede efter den på - en sælger med 25 feed-back over seneste 1,5 år - og der er MASSER af den slags friskrivelser fra EU ret fra folk der sælger "privat"

Kunne være sjovt at vide om nogen kender nogen som har vovet at teste det af, for den holder sikkert ikke "i retten"

Jeg personligt har købt fra sådanne, når alt andet ellers var i orden og det var rigtigt vintage, men ellers vil jeg hellere gi lidt mere og få en ordentlig sælger
vh

- Peter - 06-02-2008

Hej

Hvis originale papirer ikke er udfyldt, er der absolut ingen garanti på uret internationalt, muligvis garanti fra sælger, men den er næppe noget værd, da det som regel er meget langt væk.

MVH Peter

- Tukjær - 06-02-2008

Jeg har købt en hel del af mine ure, enten på ebay eller på diverse ferier.

Når jeg køber på ebay skal prisen være omkring 40%-50% billigere end i DK, så burde der også være plads til at betale sig fra en evt. reperation.

Men indtil videre har jeg ikke haft en fejl på nogen af mine ure.

- Sogge_phpbb3_import15729 - 09-02-2008

Hej Claus,

Du har selvfølgelig ret i at man/jeg har sparet en del ved at handle via Ebay, men "International Warranty" er nu engang hvad det er, og hvis man ikke kan leve op til det, skal man ikke reklamere med det - vel?

Icon_smil Sogge