Urdebatten / Urforum
En smuk 60 årige m/ cal. 283. Men original kasse, skive mv.? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: En smuk 60 årige m/ cal. 283. Men original kasse, skive mv.? (/showthread.php?tid=68663)

Sider: 1 2

En smuk 60 årige m/ cal. 283. Men original kasse, skive mv.? - kox - 16-04-2008

Har denne cal. 283 "oversized" i kikkerten. Årgang ca. 1947. Umiddelbart er min amatørvurdering er den er helt igennem original og "tidsmæssig korrekt". Både skive, viserne, krone og værk ser ok ud ift. perioden. Men kassen med de specielle "lugs" og reference nr. 2604-1 er jeg ikke stødt på før/kan jeg ikke finde noget info om. Hmmm, tør de vise komme med et bud på om dette ur holder hele vejen hjem ift. originalitet mv.? Og evt. et bud på markedsværdien. På forhånd tak.
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

- hannover_dk - 16-04-2008

Tjo - jeg tror den er helt OK. Med alt det snavs på den texturerede skive (positivt ment og set) tror jeg ikke det er en redia. De der knækøre lugs eer måske lidt mere knækkede end jeg har set, men de havde mange knækøre lugs fra 1945 til 50 - så jeg tror på den. de kan også bare se kraftige knækket ud på billedet, for nedefra ser man det ikke på samme måde.
Ideen blev også brugt i constellation senere. Er det samme facon, er det helt OK i en 30mm
Viserne vil jeg absolut mene er OK og maskinen ligeså, men jeg har ikke her adgang til databaser nok for ref nr. og Omegas egen er vel heller ikke hjælpsom her.

Alt i alt, jeg ville kalde den helt OK hvad originalitet angår

vh

Skrå skrift - baun - 17-04-2008

Ja det ser jo umiddelbart fint ud, men den skrå OMEGA skrift generer mig. Jeg ville grundigt undersøge om det kan være ok på en original Omega skive før køb.

Uret er fra mellem 1947 og 1950 og jeg har ikke ved hurtig søgning blandt 50 Omegaer fra samme tid kunnet finde OMEGA skrevet på den måde, men man ved aldrig?

Kassen er ikke i Omegas database men bagpladen ser jo absolut autentisk ud.

vh Baun

- kox - 17-04-2008

Tak for svarene d'herrer. Lyder umiddelbart betryggende! Baun, det der skrå Omega navnetræk generer også mig. Jeg ved ikke rigtig om billedet snyder lidt eller det er grundet texture skiven at det er skråt - prøv at se det her billede som er taget mere "lige på". Anyway, skråt er det ihvertfald. Virker blot mærkeligt hvis skiven skulle være en "fake"/uoriginal skive.

İmage

- kox - 17-04-2008

Iøvrigt: hvad ville I betale for den/ hvad er jeres vurdering af markedsprisen for uret?

priser... - baun - 17-04-2008

kox Skrev:Iøvrigt: hvad ville I betale for den/ hvad er jeres vurdering af markedsprisen for uret?

Jeg kan faktisk ikke svare på det. Jeg ville ikke personligt tage chancen med den skive - og jeg ville ikke købe uret til min samling, hvis ikke skiven står originalt.

Så kommer det også an på hvor stor den er Oversize kan være alt fra 36 mm og op - og der er stor forskel på 36,5 mm og 38 mm.

Hvis jeg var overbevist om urets originalitet og det er nyserviceret vil det nok koste omkring 5 K hos Krognos eller Mølbak... men måske undervurderer jeg det.... og det er måske grunden til at jeg ikke ejer et rigtig oversize Omega (38 mm) - jeg vil ikke betale hvad det koster!

Jeg synes betydningen af urets størrelse er overvurderet! Men det er jo noget markedet bestemmer - og jeg kan da også se at hvergang jeg sætter et pænt 36 mm Vintage Omega til salg til 3500,00 kr - bliver det hurtigt solgt!

vh Baun

- kox - 17-04-2008

Det er jo det! Uret skulle efter sigende være 37,5 mm u/krone, så det er i den gode efterspurgte størrelse.

Arghh den skive driller mig... nå, må se hvad det ender med. Tak for inputtet.

- hannover_dk - 17-04-2008

Enig med Baun i priserne. Jeg kender heller ikke den skrå skrift men ville ikke turde udelukke den, for skiven er jo tydeligvis ikke ny omgjort, men naturligvis kan det være en re-ddial fra 1960.Hvorfor dog vælge den skrå skrift - taj
Seamaster er jo ex lavet med mere lige og mere skråsrkift og ret almindligt og meget specielt S så - jeg ville altså ikke turde udelukke den men forstår skepsis

Denne kasse er den jeg mener, men jeg kan ikke på billedet helt se om den vi taler om knækker meget mere.
Denne svarer til en reklame fra Omega, så den turde være helt OK

İmage
vh

- Mif - 17-04-2008

skyd mig hvis jeg siger noget ævl nu
men de her " oversize" gamle damer
var vist specielt lavet til syd Europa F.eks Italien da Italienerne
også den gang ville have " store Ure "

Så den skråt stillede skrift kunne jo også være noget der var lavet specielt til syd Europa -

Speedy har du ikke haft en der ligende den ?

og undskyld hvis jeg tager fejl er virkelig på tynd is her

Mif

- hannover_dk - 17-04-2008

Ingen tvivl om at Omega gennem tiden har lavet specielle modeller til specielle markedet, inkl. ex Japan. Om de har lavet til Italien med lidt andet "Italiensk" skrifttype - ja når det kommer til Omega og deres ret mange numre genem tiden, forskellige skrifter til Seamaster o.l. vil jeg da ikke udelukke det, så jeg synes det er noget fornuftigt at kaste ud - så kan vi jo se om nogen bidder på

Jeg tror i alle fald godt på specielle modeller til div lande herunder Italien

Det underlige er at jeg har en mavefornemmelse af at ha set skriften før , men husker ikke hvor, og jeg har ingen af mine Omega bøger lige her øv

vh