Urdebatten / Urforum
Tilstrækkelig dokumentation?? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Tilstrækkelig dokumentation?? (/showthread.php?tid=69362)

Tilstrækkelig dokumentation?? - mka - 11-07-2008

Hey Guys,

En nær kollega i Frankfurt er i besiddelse af en Daytona SS med sort skive og denne vil han gerne af med, idet han har set sig for en mere "bling bling" version af selvsamme ur. Uret er købt hos AD i New York to år siden og fremstår i fin stand (hvad man kan forvente efter to års daglig brug på kontoret). Ydermere har han tilbudt mig uret til en fordelagtig pris (under listepris).

Idet jeg ikke er i stand til at finde dette ur hos en AD i DK pga. umiddelbare lange ventelister og priserne på det grå marked er et stykke over listeprisen, lyder tilbuddet fristende.

Hagen er dog den, at han ikke har betalt moms for uret i Tyskland og han tilbyder at lave en "home made" salgskontrakt. Spørgsmålet er hermed om denne salgskontrakt er tilstrækkeligt til at forsikre uret eller er jeg tvunget til at få ham betale moms i Tyskland og herefter købe uret?

Mvh
MKA

- jacob jensen - 11-07-2008

Uden at være helt sikker vil jeg mene at hvis uret er 2 år gammelt
så er der vel ikke mere fabriksgaranti(hvis ikke ROLEX har noget specielt)

Hvis det ikke er tilfældet så er der vel tale om en privat handel uden garanti
hvis du henter uret i tyskland og tager det til danmark er det vel op til dig
at betale det der skal betales til staten

Hvad du vælger er jo op til dig,selv ville jeg ikke være i tvivl Icon_idea Icon_cool

- jacob jensen - 11-07-2008

PS

rent forsikrings mæssigt skal du nok lige ind over dit eget forsikrings
selskab (husk få alt på skrift)

Det kan jo være det er nok bare at hæve indbo forsikringen
eller billeder af uret og evt papir

- hannover_dk - 11-07-2008

Normalt vil du ikke have antydning af problem med en forsikring på et ur - vis det ikke er af guld eller med ædelstene. Jeg har endnu tilgode at få bare EN tilbagemelding her på nogen der har en forsikring som ikke inkluderer alle ure som ikke er guld eller som har ædelstene . som noget som helst andet end indbo eller andet som hedder tilsvarende, men som omfattes af summen for helt almindeligt indbo.
De vil høre til særligt indbo hos alle tror jeg = man må ikke lade dem ligge frit fremme i en låst bil, men i handskerummet osv.

Jeg tror ikke du har antydning af forsikringsproblem hvis du kan vise dem du har haft uret og det er ægte.
Om det er ægte - aner jeg naturligvis nok ikke

En privat kontrakt er derfor i forsikringssammmenhæng helt OK - tag billeder og få e uden for familien til at vide du har det - eller betal med kreditkort - så er du drønsikret bevis
vh

- Peter - 12-07-2008

Hej

Har du bare de originale papirer, vil forsikringsselskabet som regel erstatte uret med et tilsvarende, og det er jo ikke din opgave at finde ud af om han har snydt med momsen, hvis du køber i EU.

MVH Peter

- mka - 12-07-2008

Tak for tilbagemeldingerne.

Uret ER ægte og han har alle papirer, boks etc. opbevaret. Jeg valgte at spørge her i forumet ud fra den antagelse, at nogle af jer nok har erfaring med køb af brugte Rolexer udenfor landets grænser.

Jeg køber uret og vil kontakte forsikringsselskabet for at høre om de vil have nogen dokumentation på at jeg ejer uret på fohånd (worst case scenario; hvis jeg nu skulle miste det). Ydermere er jeg i besiddelse af en GMTII guld/stål og som jeg kan forstå på hannover_dk skal jeg meddele min forsikring at jeg har sådan et.

Det var da godt jeg henvendte mig herinde Icon_e_biggrin Man lærer noget nyt hver gang man besøger forumet Icon_cool

Mvh
MKA

- hannover_dk - 12-07-2008

Faktisk ved jeg ikke hvordan de står med kombinationer guld stål - men reglen er at guldure og platin ure o.s.v. - ure med sten osv hører i samme kategori som smykker og dermed vil være underkastet en begrænsning af dækningen - ofte ca 15% af indbosummen og vil kunne hedde ex Særligt privat indbo eller lignende

Andre ure er under det helt almindelige indbo - men hedder ofte ex privat indbo. Eneste forskel på dem og ens øvrige indbo er, af den type, at den slags ikke må opbevares synligt i en bil - og ikke erstattes hvis de bortkommer i indchecket bagage - ikke må lægges på jorden ved en svømmepøl så en tyv bare lige kan nappe det - og lignende situationer -

Jeg har endnu tilgode at høre om et eneste selskab der ikke behandler ure på den måde - men NO DOUBT ALTID GODT AT CHECKE direkte med sit selskab

Har skrevet det før - men det er også en god ide at tage billeddokumentation af ens ure + hvad man har i skabe og skuffer - bare lige åbne og klik.
Gem dokumentationen på en CD i handskerummet eller andet sted væk fra huset. Det vil understøtte hvis der skulle blive indbrud, eller ved brænd - der oftest er den situation hvor man kan vise sig underforsikret.

vh