Urdebatten / Urforum
Tritiumsmarkeringer - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Rolex og Tudor (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: Tritiumsmarkeringer (/showthread.php?tid=70221)

Tritiumsmarkeringer - TioMalo - 25-10-2008

Her er diskuteret tidligere tritiumsmarkeringer. Kan ikke huske betydningen af "O T SWISS T O". Uret er et 6718 damemodel, 5 million + serie og skiven er original (diamanterne er sat bagefter på en originalskive). Forklaringer modtages med kyshånd...

İmage

Takker - John

- KlausM - 25-10-2008

Der er nogen der mener "o" betyder at timemarkørerne er lavet af guld. Det er vist egentligt et sigma tegn.
Mvh
Klaus

- hannover_dk - 25-10-2008

KlausM Skrev:"o" betyde at timemarkørerne er lavet af guld.
Mvh
Klaus
Jeg ledte og ledte - men det lyder jo helt korrekt - OR = guld - tænk så enkelt Icon_e_biggrin
Det er svært med den systematik. De fleste som anvender T swiss T går netop ud fra at første T= markører og det næste er visere.
Man kan derfor godt fine T swiss - på ure som har tritium markører men ikke lysende visere for eksempel.

Her er der O både for og bag Swiss, og enten har de deres eget system som så mange andre, eller også var der oprindeligt, inden diamanterne, både Guld i visere og Guld i markører???
Gætværk en sen aften
vh

- KlausM - 25-10-2008

John, jeg tror den eneste grund til at "T" gentages er for at skabe symetri men det er et gæt.
Jeg glemte at skrive at ikke kun time markører men også kronen på skiven er lavet af guld.
Her er hvad teksten i bunden af skiven betyder:

“Swiss”
luminous material Radium
used until 1960
radioactive

“Swiss T - < 25”
luminous material Tritium
used from 1960 until 1998
radioactive, radioactivity less than 925 MBq (25 mCi)

“T Swiss T”
luminous material Tritium
used from 1960 until 1998
radioactive, radioactivity less than 277 MBq (7,5 mCi)

“Swiss”
luminous material luminova
used from 1998 until 2000
not radioactive

“Swiss Made”
luminous material Superluminova
used from 2000
not radioactive

Mvh
Klaus

- hannover_dk - 26-10-2008

KlausM ingen tvivl om du har ret. Men jeg vil ha tid til at se om jeg finde hvor det er jeg - som jeg husker det - flere steder har set fabrikker bruge T Swiss T hvis det var både markører og visere, og kun T Swiss uden det sidste T hvis ikke viserne var med Tritium. Jeg er så sikker på at ha læst det flere steder - men erkender jeg ikke hitter det nu.

Ingen tvivl om din generelle lister er helt korrekt. Jeg har givet læst det der med at nogle brugte det til at at vise om både visere og markører var tritium - men betragt det som forkert til jeg evt. finder det , for det kan jeg ikke selvom jeg har søgt her og nu - så jeg er sikkert ude i noget vrøvl - men om ikke kommer jeg tilbage

Din forklaring er i alle fald lige til linkcentralen

vh

- TioMalo - 27-10-2008

Fjong, KlausM !
Men jeg er stadigvæg lidt nysgerrigt ang. det græske bogstav sigmas betydning som indikator for guldmarkeringerne på skiven...
J.

- KlausM - 27-10-2008

En teori går på at sigma (s på græsk) står for producenten Singer og her var markører og krone typisk lavet af guld.
Mvh
Klaus