Urdebatten / Urforum
Lidt Certina vintage guf ... - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Lidt Certina vintage guf ... (/showthread.php?tid=70821)

Lidt Certina vintage guf ... - Peder_phpbb3_import15712 - 17-01-2009

Poster lidt billeder af mit nye legetøj - en Certina Chronolympic fra omkring 1975 - 1979

Uret er købt her på sitet, og ved en kombination af heldige omstændigheder der gjorde at jeg kunne
handle hurtigt (geografien, en fridag etc.) blev det mit.

Værket er Valjoux 7750 med nogle få af Certina's egne modificeringer, og værket har da også fået sit eget
Certina caliber nr. nemlig 674 - se http://www.vintagecertinas.ch/en/chronolympiceng.html

Uret måler 42,3 X 42,3 mm uden krone - altså forholdsvis stort. Højden er 14,4 mm. Bagkasse med skrue-
lukning. Kassens referance nummer er 674 3559 41.

Original krone med Certina logo. Original lænke med Certina logo på låsen. Lænken er uden stræk,og
virker absolut på højde med f.eks. en Ref. 1171 Omega lænke som fandtes på mange Speedmasters fra
den tid. Dette til trods for at Certina'en formentlig var et langt billigere ur.

Det er en tung sag, 120 gr. med lænke. Standen er tæt på NOS, der er en enkelt ridse i kassen under kl. 5, og
2 mikroskopiske hakker omkring kl. 9, som kun kan ses med lup. Kasse eller lænke har næppe nogensinde været poleret.
Glasset har ikke en ridse. Kronografen går upåklageligt, viserne 0-stilles perfekt og der er ingen
chrono-hour-creep sådan man ellers kan se på ældre kronografer.

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Jeg er ikke den store ørn ud i makro-fotografering, så billederne yder ikke urets stand helt retfærdighed. Dejligt at man
stadig har lærdom til gode ...

God weekend til alle.

- Claus_K - 17-01-2009

Det er TOP lækkert det ur...tillykke med det Icon_e_biggrin

...hvis du nogensinde bliver træt af det - så betragt det som værende solgt! (...til mig altså Icon_e_wink )

- Tukjær - 17-01-2009

Hej Peder.

De billeder kan du godt være bekendt..... Ser godt ud med glas som underlag, det må jeg prøve.

Jeg var selv lun på uret, men desværre.... Du var hurtigere...

Det ser utrolig flot ud, næsten nyt.

Stort tillykke.....

- Joepete - 18-01-2009

Dine billeder fejler bestemt ikke noget - de er flotte !

Og uret er lækkert. Fed 70-er urkasse med masser af stål på !

Fed detalje, med sekundviseren, ved Certina logoet Icon_e_wink

- baun - 18-01-2009

Hej Peder og velkommen tilbage i forum...

Det er en super lækker sag som blot viser hvad der kan anskaffes af Vintage sager hvis man er lidt oppe på dubberne.

Certina har lavet (og laver) ure der har en meget flot finish og super udstråling og denne er et flot eksempel.

vh Baun

- Peder_phpbb3_import15712 - 18-01-2009

Joepete Skrev:Fed detalje, med sekundviseren, ved Certina logoet Icon_e_wink

Ja - den er jeg også helt forelsket i Icon_e_biggrin

- DJmon - 18-01-2009

Tillykke
Hvor er det et lækkert ur og sikke en stand.
Fed skive og kasse
Certina er generelt et stærkt undervurderet mærke.
Ja de gamle certina lænker var virkeligt kram Icon_smil

- Peder_phpbb3_import15712 - 18-01-2009

Baun Skrev:Hej Peder og velkommen tilbage i forum...

Takker Icon_e_smile

Baun Skrev:Certina har lavet (og laver) ure der har en meget flot finish og super udstråling og denne er et flot eksempel.

vh Baun

Ja- svjh. har du også/har haft flere Certina, ikke ?

Jeg gik ikke specielt efter en Certina, slet ikke, jeg havde bare lyst til at få mig et nyt ur, gerne en krono og gerne med lænke. Men jeg må sige at jeg er blevet meget positivt overrasket over hvor gedigent det virker.
Godt nok har uret været i gode hænder; men jeg vil tro det har ligget stille i mange år, og det er immervæk 30 gammelt, mindst.

Ja - men kan stadig være heldig Icon_e_biggrin

- baun - 18-01-2009

Jo jeg havde flere Certinaer på et tidspunkt mer har nu kun et tilbage.

Men jeg må bestemt sige at det rykkede noget i mig da jeg så dette Certina.

Jeg har så valgt at købe lidt Omegaer hos samme sælger, venter på at få pakken hjem.

Men det rykkede også lidt i mig da du solgte din Speedmaster 321... den du viste mig i lufthavnen engang - før jeg vist rigtig forstod at værdsætte den! Men den kommer du nu nok til at savne!

vh Baun

- Seamus_phpbb3_import15747 - 18-01-2009

Super cool chrono, der er altså noget over de 70'er ure med lidt farve på skiven og visere.

Billederne fejler absolut ikke noget heller.

Thomas