|
Kan et quartz (Omega) ur vække sentimentale følelser ? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Kan et quartz (Omega) ur vække sentimentale følelser ? (/showthread.php?tid=71113) |
Kan et quartz (Omega) ur vække sentimentale følelser ? - pbr - 16-02-2009 ................ ja selvfølgelig kan det det - det afhænger jo blot af den, hos hvem følelserne ligger !! Nå, til sagen ! Som så ofte før, har jeg brug for lidt hjælp herinde fra - og jeg er endnu ikke blevet "svigtet" Spørgsmålet kræver dog en lille forhistorie - da jeg i sin tid blev cand.jur. fra Århus Universitet fik jeg af mine forældre foræret det traditionelle "kandidatur". Da mine forældre er snusfornuftige og jordnære mennesker og helst ville give mig et ur, de var sikre på, at jeg ville blive glad for og ville bruge til hverdag, så bad de mig selv vælge uret ............ indenfor en given prisramme naturligvis Jeg var dengang ganske uvidende om, hvad der regnedes for gode og mindre gode ure, medmindre man kom op i en klasse, der i voldsom grad ville overskride den prisramme mine forældre havde givet. Men jeg var da i hvert fald klar over, at Omega regnedes for at være kvalitet og at de ligeledes, af de fleste opfattedes som hørende til de lidt "finere" og mere prestigefyldte ure. Så jeg gik til en urmager i Århus (husker ikke hvilken, men mener at han havde forretning på Randersvej lidt ovenfor Stjernepladsen, hvor jeg dengang boede) og så på hans udvalg af Omega armbåndsure. Året var 1986 og mit valg faldt på et, for min alder vel ganske diskret og konservativt, Omega Deville quartz i rustfrit stål, hvor jeg fik en Omega lænke sat på i stedet for den rem, som den var født med - bagpå urkassen blev mit navn og teksten cand.jur. og datoen for min beståen graveret. Siden den dag bar jeg uret dagligt og under næsten alle forhold (min værnepligt havde jeg jo overstået) - og til trods for, at Omegas kvalitet i den periode under "Quartz-revolutionen" var dalet (hvad jeg dog ikke dengang var klar over), så svigtede det mig aldrig !! Skæbnen ville dog, at jeg en dag i starten af 1990´erne faldt af en hest og mistede uret - ridebanen var fyldt op med dybt sand som underlag og uret forsvandt ganske simpelt deri og dukkede aldrig op igen, på trods af mine ihærdige forsøg på at finde det, bevæbnet med alskens river og andre redskaber. Jeg købte mig naturligvis snart et andet ur og dagligdagen fortrængte tabet, selvom jeg af og til gennem årene kunne ærgre mig over at have mistet det. Og jeg skal indrømme, at det faktisk først er nu - næsten 20 år efter - hvor jeg er begyndt at interessere mig for vintage Omega ure, at jeg er givet efter for den sentimentale trang til at finde et ur magen til. Uret er, som følge af min forholdsvist nyerhvervede interesse for ure, kommet til at repræsentere en sentimental milepæl i mit livs historie, så at sige. Mit problem er så, at jeg så længe efter, ikke er ganske sikker på, hvilket ur det egentlig drejer sig om. Men ved at søge i f.eks. ".old-omegas.com´s'" gamle kataloger og på Omegas vintage database og ved at bruge de i denne sammenhæng fastlagte søgeparametre, "Deville", quartz, og tidsperioden fra ca. 1980-1986, er jeg ved udelukkelsesmetoden nået frem til, at det må dreje sig om nedenstående ur. Jeg kan huske, at urmageren viste mig et katalog over Omega´s armbåndsure i prisklassen og at der netop var kommet en ny serie ure, der var med titaniumindlæg i kassen, var blødere i formen og mere grå og matte. Jeg valgte derfor en af Omega´s ældre modeller, idet jeg på denne måde fik mere ur for pengene, da det var en udgående model og samtidig var jeg bestemt ikke imponeret af den nye series udseende. Omega Deville Quartz ref. ST 196.0164: Ur "B" i dette katalog fra 1981, blot med lænke i stedet for rem ![]() ![]() Og fra Omegas database ![]() Jeg har søgt overalt på Ebay og andre "virtuelle urmarkeder", men det er endnu ikke lykkedes mig, at finde et tilsvarende. Da uret næppe er særligt eftertragtet som samlerobjekt, har jeg ikke ment, at det er sandsynligt, at en urmager vil kunne hjælpe mig, hvorfor jeg ikke har forsøgt dette endnu. Er der nogen herinde, der evt. ligger inde med et godt tip til, hvor man skal lede, hvis man vil finde dette ur ?? Re: Kan et quartz (Omega) ur vække sentimentale følelser ? - Certina Fan - 16-02-2009 Du har en PB |