Urdebatten / Urforum
Fugl Fønix – Eller synd og skam? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Fugl Fønix – Eller synd og skam? (/showthread.php?tid=71160)

Fugl Fønix – Eller synd og skam? - Geodoc - 21-02-2009

Fugl Fønix – Eller synd og skam?

Begyndelsen.
Det er Flightmasteren, mere end noget andet ur, der har lagt linien for min samling.
Flightmasteren var uret, der trods et påfaldende og særpræget udseende viste sig, at være ganske charmerende
– Navnlig når man gik lidt i dybden med dens karakteristika, historie og anvendelse.

Det er som bekendt blevet til flere ”grimlinge” i mellemtiden. Men selv for en entusiast indenfor genren, kan det blive for meget.

En leveregel.
Min gamle professor udtalte sig filosofisk om livet:
”Der er 2 ting man skal holde sig fra her i livet…
…. Blodskam og folkedans”
Efter læsning af indlægget, vil nogen måske supplere denne ganske behændige leveregel med et tredje forhold, der skal undgås: Udskiftning af skiver på et vintage ur.

Vanskelig beslutning.
Flightmasteren landede hos mig i september 2006. Den havde sin første offentlige optræden d. 6 oktober 2006 ved ur træffet hos Baun.
Da så den således ud:
İmage

Her er uret fotograferet i den allermest afslørende belysning.
İmage

Uret er mit ”signatur ur”, og forbliver det fortsat. – Imidlertid er der en meget stor forskel mellem urets udseende, og signatur billedet, der er ”lånt” fra Omegamania.
Flightmasteren er meget falmet.

Kort sagt, mængden af (bort)forklaringer jeg måtte anvende overfor mig selv, når jeg skulle anvende uret, blev for mange.
f.eks. Jamen det er jo et vintage ur, og sådan falmede navnlig de først producerede, og det er helt autentisk og 100 % originalt osv. osv.

Terningerne kastet.
Efter et overmåde langt indløb blev terningerne kastet, og en ny original skive blev monteret. - Nedenfor ses resultatet:
İmage

Originalen var en ”T” skive, mens den nye er med Superluminova. Den tidligere skive bliver naturligvis opbevaret med urets øvrige løsdele, så som ekstra led og udskiftet GMT krone.

Flighty’en har nu rejst sig som en fugl Fønix, og vil garanteret inspirere til mere armtid i fremtiden.

Med venlig hilsen – Geodoc.

Re: Fugl Fønix – Eller synd og skam? - Speedy - 21-02-2009

Superflot Torben, det er selvfølgelig ikke en rar operation, men det giver uret større værdighed og dig langt større glæde ved at anvende det.

Når det nu er Luminova, må det jo betyde at der ikke ligger NOS skiver hos Omega, eller at de ihvertfald ikke sælger dem i løs vægt!

Velkommen hjem til "patienten" igen - operationen lykkedes og patienten overlevede. De pårørende blev glade ved gensynet Icon_e_wink .

Hilsen
Onkel Benny

Re: Fugl Fønix – Eller synd og skam? - Certina Fan - 21-02-2009

Jeg synes sagtens at skiftet kan forsvares, især når det giver mere armtid til uret, for det fortjener det. Skivepatinering kan klart have sin charme, men jeg synes at det generelt - men ikke ubetinget - hører sig bedst til på dressure. Der er undtagelser som f.eks. nogle dykkerure og ældre chronografer som dem Hannover viser ind imellem. Men et så sportspræget (hvis det er det rigtige ord) ur som denne Flightmaster gør sig nu allerbedst med en frisk skive. Og du har jo garderet dig ved at beholde den gamle skive, så helt galt kan det da ikke gå. Tak for historien!
---
Tommy

Re: Fugl Fønix – Eller synd og skam? - Tomcat27 - 21-02-2009

Hej Torben, så længe du beholder/gemmer den originale skive er det da en fin operation, det vil givetvis resultere i mere armtid for den. Ellers havde du jo aldrig givet dig i kast med at finde en ny skive.

Re: Fugl Fønix – Eller synd og skam? - hannover_dk - 21-02-2009

Helt fint - flot skive - og er det for at få mere armtid, så er det da klart den rigtige beslutning. Fornuftigt at gemme den gamle skive hvis en eller anden purist skulle købe den en gang, men jeg tror ikke det bliver medens du har din gang på jord

vh

Flightmasterens "ansigtsløftning" - Geodoc - 22-02-2009

Tak skal I ha' for de gode indlæg om min Flighty.
... Det er jo gået lidt ud over autenticiteten, men har forbedret urets generelle fremtoning, som jeg ser frem til at præsentere på "Ur Rally 2009".
Ja, altså til alle dem der gider tage sådan en "grimling" nøjere i øjesyn.

Som sagt er der tale om montering af en ny original skive, selvom Omega ikke længere producerer dem med Tritium.
Den gamle skive er nu pakket i en lille pergamentpose i en plast æske og opbevares tørt og godt.

Denne foranstaltning er dels et udtryk for, at jeg godt kan li' at dokumentere, hvad der er foretaget på mine ure,
dels i respekt for uret - at en purist (i en forhåbentlig fjern fremtid) ville kunne reetablere uret til fuldstændig originalitet.

Der har Hannover nok luret mig. At sælge det bliver der ikke tale om. Det var jo mit allerførste "projekt ur", og har været til stadig inspiration.

Alle ønskes en rigtig go' WE

Med venlig hilsen - Geodoc