|
Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Ønsker mig et Speedmaster Pro men... (/showthread.php?tid=71752) |
Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - Anubiz-DK - 14-05-2009 ..hvad skal man dog vælge..?!? Hej Alle Er ny her, men har fulgt intenst med de sidste par måneder.. Har lige så længe jeg kan huske, været håbløst forelsket i dette sorte flotte ur, men er nu i tvivl om hvilket jeg skal vælge og hvor jeg skal købe, når nu de surt opsparede SP-kroner kan hjælpe mig væsentligt tættere på et køb.. Jeg har derfor et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.. Valget står i mellem 3570.50.00 eller 3573.50.00. Både af hensyn til økonomien, men også af hensyn til de historiske vingesus der omspænder "mit kommende ur". Jeg er selvfølgelig klar over at førstnævnte kommer tættere på det "rigtige" måneur, men er blevet opmærksom på 3573'erens safirglas. Og da jeg med denne drengedrøms opfyldelse, har tænkt mig at "sove med det på", er jeg bekymret for glassets udseende efter bare de første par måneder. Jeg vil ikke just kalde mig for en "jord og beton'er" men har da hænderne op ad lommen en gang imellem på kontoret.. 1) Hvor stor en forskel er der, rent udseendesmæssigt på disse to ure? 2) Er der nogle mekaniske forskelle (læs: fordele/ulemper) jeg skal være opmærksom på? 3) Er blevet opmærksom på Urvaerket.dk's fordelagtige priser, men er der nogen ulemper ved dette? 4) Hvis jeg vil prøve at finde et brugt eksemplar, med højest et par år på bagen, hvad vil/bør prisen så være på disse to modeller? 5) Har nogen af jer nogle erfaringer med at kunne "prutte" om prisen hos en normal IRL-forhandler..? Håber i kan hjælpe.. På forhånd tusind tak..! /Kenneth Re: Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - johnfyn - 14-05-2009 Hej der...og velkommen til! Kan godt forstå er du vil have en Speedmaster - et flot klassisk ur som oser af historie. 1) Ingen (så vidt jeg ved) 2) Jeg har selv en 3570 og så vidt jeg ved er den eneste forskel (som det også fremgår af omega.ch) at 3573'eren har glas-bagside! PERSONLIGT mener jeg at det er noget "pjat" og ville derfor klart gå efter 3570....Jeg mener at begge ure er med "plexi-glas" på forsiden og 3573 har "kun" safirglas på bagsiden. Jeg bruger mit i cirkulation med en 4-5 andre ure og arbejder også på kontor - efter nogen tid får glasset nogle små ridser - man kan enten lade dem være ("patina") eller forsøge at polere dem væk (evt. med tandpasta?) Hvis det bliver for meget kan glasset jo skiftes. 3) Ved det ikke 100%, men mener/tror der er tale om parallelimport og da Omega har WW-garanti burde det være OK. Jeg vil dog STÆRK anbefale at du prøver uret på armen inden køb - og så er det lidt svært over nettet. 4) En lidt brugt 3570'er burde vel kunne findes (komplet) til 10-12k i DK. Jeg ved ikke med 3573'eren. Prøv at checke salgssiden...hold dig fra QXL, DBA mm. Købte selv min brugt på eBay.com i USA. 5) Du burde nok kunne opnå nogle % rabat (9-10), men det kan Peter H. eller andre måske bedre oplyse om. Re: Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - Anubiz-DK - 14-05-2009 Hej John og tak for velkomsten samt hurtigt svar.. Har lige sakset lidt info fra Omega's side: Reference: 3570.50.00 MOVEMENT Caliber: Omega 1861 Famous manual-winding chronograph movement that was worn on the Moon. Rhodium-plated finish Power Reserve: 48 hours CRYSTAL Hesalite crystal Reference: 3573.50.00 MOVEMENT Caliber: Omega 1863 Famous manual-winding chronograph movement that was used on the Moon. Rhodium-plated finish Power Reserve: 48 hours CRYSTAL Scratch-resistant sapphire crystal with anti-reflective treatment on both sides 3573'eren er født med safirglas. At man får gennemsigtig bagside "med i prisen" kan jeg leve med. Jeg tænker på/bekymrer mig om safirglasset (på forsiden) har en anden form end plexi-udgaven eller andre fordele/ulemper? Derudover kan jeg se, at de to ure har forskellige værk: 1861 og 1863. Hvad har det af betydning, eller er 1863 bare gjort pænere pga. glasbagsiden? Du nævner eBay. Is it safe ? Og hvordan med skat, told, moms og andre skældsord..? Og sidst men ikke mindst: Hvad koster et nyt plexiglas til en 3570? Undskyld de mange spørgsmål, men vil så gerne ramme rigtigt i første hug.. Pft. /Kenneth Re: Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - johnfyn - 14-05-2009 Ha ha ha..ja, med fare for at gentage mig selv: "Når alt andet svigter så læs brugsanvisningen!" Jeg ved ikke helt hvad forskellen er på 1861 og 1863 (Geodoc - help please!) Ja "plexi-glasset" er buet - det tror jeg ikke safir-glasset er, men jeg må vist hellere lade være med at udtale mig mere (om noget jeg ikke er 100% sikker på!) eBay.com (US) skulle være OK hvis du holder dig til "PowerSellers" - eBay.de er også OK, mens "eBay.uk" er berygtet! Du skal regne med ca. +30% i told+moms, men med den nuværende $-kurs er det en OK forretning. Re: Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - rcb68 - 14-05-2009 Hej Kenneth, Jeg kan godt forstå at du har kastet din kærlighed på Speedmaster. Det var også mit førstevalg, da jeg skulle have mit første ur ur den mere eksklusive liga, og jeg har ikke fortrudt et sekund. Jeg valgte 3570 netop pga. historiens vingesus. Det er den mest originale, hvis man ser bort fra vintage. Plexiglasset er naturligvis mere sart end safir, men også nemmere at udbedre ridser på. Personligt bruger jeg ikke min Speedmaster, når jeg skal have hænderne for meget op af lommen, men det er i høj grad også for at skåne kasse/lænke mod for mange ridser og hakker. Jeg har løst problemet med at have en Seiko Black Monster til det grove. Super fedt og robust ur, som du kan finde til en god tusse. Brugte Speedmaster er der masser af herinde, og vil du have nyt kan jeg også kun anbefale Halse, Horsens. //Rune Re: Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - HenrikSMøller - 14-05-2009 Tjaa, Hvad kan man sige, jeg købte mit 35705000 hos Peter H, det er det rigtige, og det skulle det være, løsningen med 2 ure fungerer fint for mig. Re: Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - Anubiz-DK - 14-05-2009 Hmm.. Har lige lusket lidt rundt på eBay men.. Hvordan dælen sikrer man sig et 100% ægte Omega udfra en 3-4 billeder..? Hvad gør man i forhold til indførelsen af uret i landet..? Bestiller man bare og håber det går godt, eller skal man kontakte skat? /Kenneth Re: Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - baun - 14-05-2009 En klassisk debat.... Safirglas eller plexi. Safirglas har een fordel - det er ridsefrit. I dette tilfælde vist også lidt buet - men ikke som Plexi. Plexi har set med mine øjne flere fordele - på dette ur:
En sidste ting. Når man nu køber et ur, der har været i produktion i mere end 50 år - kunne det så ikke være morsomt at få en fra fødeåret. Mere autentisk - og sjovt! Nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er, men man kan finde flotte Speedmastere fra 70 - og 80'erne. Ure som for det utrænede øje kan se ud som nye. Der er patina på de hvide index og viserne, men hvis den er jævn betyder det jo blot at farven er lidt mere varm og dyb. Denne er fra 89. Den kan du godt låne op til en måned, hvis du har brug for at prøve sådan en på armen! ![]() ![]() ![]() ![]() vh Baun Re: Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - johnfyn - 14-05-2009 Handlede selv her: [url]"http://stores.ebay.com/jmryshi" onclick="window.open(this.href);return false;">http://stores.ebay.com/jmryshi[/url]" onclick="window.open(this.href);return false; (Upps - opdager at manden nu faktisk har en UK baseret side - og så undgår du Knold&Skvat!) Vedr. Skat så behøver du ikke henvende dig - de skal nok kontakte dig når din pakke ankommer fra USA....og som sagt skal du regne med ca. +30% i told, skat og afgift på det beløb som du oplyser til Skat at du har betalt for uret Re: Ønsker mig et Speedmaster Pro men... - Anubiz-DK - 14-05-2009 Baun Skrev:Denne er fra 89. Den kan du godt låne op til en måned, hvis du har brug for at prøve sådan en på armen!Hej Baun Flot tilbud, men ellers tak.. Tør ikke rende rundt med så mange af en anden mands kr. på armen.. Hehe.. Det ser ud til at de tyske priser er en smule lavere. Det er lige før at man med gevinst kan køre over grænsen og hente et nyt ur, og så samtidigt få et par rammer billige bajere med hjem.. Hvad med handel i f.eks. sverige.. Kan den meget billige svenske krone ikke komme i spil..? /Kenneth |