|
Er kronen løs? - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Er kronen løs? (/showthread.php?tid=72494) |
Er kronen løs? - Supersonne - 11-09-2009 Hej, Jeg opdagede igår, at kronen på mit Breitling Steelfish var hoppet ud i "hakket" før dato-hakket, men idet jeg så ville skrue kronen tilbage på plads gjorde krone modstand, og ville ikke umiddelbart skrues ind som normalt. Efter lidt drejen 'bagud' kunne det efterfølgende lade sig gøre at skrue kronen tilbage, dog ikke med samme antal omgange som sædvanligt. Og i dag har jeg så lagt mærke til, at kronen faktisk selv drejer en smule (en kvart til en halv omgang), uden at have været rørt eller udsat for ekstrem aktivitet. Nogen som har oplevet lignende? Og er det unormalt? - Marc Re: Er kronen løs? - Supersonne - 11-09-2009 Er der slet ingen med lidt Breitling-viden de kan bidrage med? Re: Er kronen løs? - hannover_dk - 11-09-2009 Sikkert men det er jo week-end - mange svarer bedst fra arbejde Test først - uden kronen er trukket ud, om den virker som om den sidder løs på sin aksel - altså om den -når den er skruet fri - enten trækker op med det samme eller aktiverer frigang - hvis den der kan dreje lidt, kan den være gået løs fra akslen (og igen - jeg aner ikke om Breitling kroner er skruet på akslen, men de fleste andre er) Hvis den har fat i akslen hele tiden og giver klik begge veje, så er det lidt sværere at forstå - for så skal det være akslet som er løs i forhold til værket (tirette skrue eller hvad Breitling har for mekanisme) - Alt i alt er det nok ikke noget stort(dyrt) teknisk problem, men det skal løses Bor du I Købehavn, så kan Krognos eller Mølbak (se vintge forside eller de gule sider) let afgøre det - i Jylland er der sikkert også mange, men Halse i Horsens var et oplagt valg hvis man er på de kanter vh Re: Er kronen løs? - Tukjær - 11-09-2009 Hej Marc. Lyder mærkeligt, men smut ind til Peter Halse. Uret er jo købt hos ham. Jeg har aldrig haft problemer med det. Og er faktisk på jagt efter et igen. Det er et af de flotteste ure jeg har ejet. Claus Tukjær Re: Er kronen løs? - Supersonne - 12-09-2009 Tak for detaljeret bud, Hannover. Umiddelbart virker kronen ikke løs ved test som beskrevet, den kan faktisk kun skrues 'bagud' eller mod uret om man vil, og klikker her. Og igen efterfølgende var det lidt af en udfordring at få skruet kronen på 'plads' igen, så tror jeg kontakter Halse, og hører hvad de siger til. Claus, tak for input. Ja, det er et fantastisk ur, og kan godt forstå, at du godt kunne tænke dig sådan et igen - god jagt;o) Re: Er kronen løs? - hannover_dk - 12-09-2009 Supersonne Skrev:Tak for detaljeret bud, Hannover. Umiddelbart virker kronen ikke løs ved test som beskrevet, den kan faktisk kun skrues 'bagud' eller mod uret om man vil, og klikker her. Og igen efterfølgende var det lidt af en udfordring at få skruet kronen på 'plads' igen, så tror jeg kontakter Halse, og hører hvad de siger til.Og hos Halse får præcis den service du behøver der, men det med at skrue kronen ind, efter man har stillet uret, det kan drille - der skal trykkes lidt medens der drejes samtidigt - men lad trygt Halse se på sagen vh Re: Er kronen løs? - Supersonne - 12-09-2009 Den fagkyndige Halse havde to forslag; 1. Enten var kronen simpelthen ikke skruet nok på plads, og kunne derfor godt give sig en smule - altså skulle den bare have en tørn mere - og så længe man kun bruger fingrerne til skrue med så kan man ikke ødelægge noget 2. Der kunne sidde lidt skidt i gevindet, som gør at den ikke kan skrues helt tæt/fast. Så giver det lige en uge, og ser hvordan det udvikler sig, og om den lige skal renses i såfald. |