|
Genialitet fra IWC - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Genialitet fra IWC (/showthread.php?tid=72505) Sider:
1
2
|
Genialitet fra IWC - Joepete - 11-09-2009 Ovenstående titel står naturligvis helt for min egen regning, og dette indlæg må siges at være af en yderst dybt subjektiv karakter, ligesom det sandsynligvis er hver mands viden, som jeg her præsenterer Af en med-urtosse, som jeg har fundet helt tilfældigt - nærmest lige uden for min dør, har jeg idag fået lov at låne denne IWC. Uret er i sig selv super lækkert, og har en meget vanskelig komplikation i rattrapante funktionen, men det er nu lænken, som har fanget min opmærksomhed: Den er robust, blød, behagelig, og så har den det mest smarte resize-system, som jeg nogensinde har set: På lænkeleddets midte sidder en lille pushbutton, som skal trykkes ned, imens man så presser lænkepin´en ud med et værktøj, tandstikker eller lignende. Lænke- og lugpins er meget kraftige og solide, så jeg er fuld af beundring over systemet ![]() ![]() Kan nogle sige lidt mere om IWC´s 7922 værk (som jeg mener sidder i uret?), så ville det glæde mig Re: Genialitet fra IWC - hannover_dk - 11-09-2009 Ikke sikker - men jeg ville da være meget overrasket hvis ikke det var en pænt forarbejdet valjoux 7750 som sidder der, men den konfiguration af subdials. Jeg kan ikke lige se IWC nummeret, men næsten alle med subdials og dag/dato sådan anbragt vil være 7750. Jeg ved heller ikke præcis hvad IWC /forbedrerfinisherer, men de plejer at ligge i den højere ende Det er et smart system, man kan skifte led med en tandstykker, og halve led sikrer præcis tilpasning i mangel af anden let justering. Helt som på ex den 2000 m dykker jeg ofte anbefaler i ca 20 t klasse - IWC 3536 ![]() vh Re: Genialitet fra IWC - Joepete - 11-09-2009 Tak for svar, John. Som jeg har forstået tingene, så er det et forarbejdet val. 7750, som uret indeholder. Hvordan rattrapante funktionen indarbejdes, er mig dog lidt af en gåde ... Hvad kaldes den "bankning", som ses på lænkespændet ? Synes kun, at jeg har set det på messing forarbejdninger tidligere ... ? Blot som en sidebemærkning kan det nævnes, at den woblen, som uret kaster af sig, ikke generer mig på armen Re: Genialitet fra IWC - hannover_dk - 11-09-2009 Joepete Skrev:Tak for svar, John.Jeg tror bankningen er en slibning. Rattrapante - Der må være masser der ved mere end jeg, men svarer langsommere. Problemt for mig er om der er forskel mellem ratrapante og slepzeiger. Jeg MENER det simplethen er, at der er to sekundvisere (jeg har selv stop ure med det) som starter samtidigt. Hvis du nu prøver at se nøje måske med forstørrelsesglas, så er der nok en fjeder, der lidt ligner en balanae fjeder, mellem de to induviduelle sekunvisere - og den tillader at en ene stoppes, medens den anden kører videre, og ved et tryk mere, så samles de to lige så nydeligt - Man forsinker den ene me lader den anden køre- Som skrevet, der må være nogen bedre forklaring, men se lige, nu vi Fredags nat hygger - om der er en fjeder at se inde midt ved akslen, som kan forklare sagen Det skal ikke sammenlignes med Flyback som tillader stop sekund viseren at returnere til 0 og gå igang igen uden ny start. Det er to individuelle visere Jeg har en herlig Minerva chronograf med systemet, men desværre ikke som armbåndsur (dyre - for dyre?) men som stopur, hvor Minerva var blandt top of the pops vh vh Re: Genialitet fra IWC - Joepete - 11-09-2009 Selv i dag, der er funktionen vel ret vanskelig at lave på et automatisk ur ? Dermed, så bliver den nok også ret bekostelig. Uanset hvad, så er jeg meget imponeret over IWC uret - det er både teknik, finish og feel på højt plan. Det er i en liga, som jeg ikke har prøvet tidligere, synes jeg ... Re: Genialitet fra IWC - hannover_dk - 11-09-2009 Joepete Skrev:Selv i dag, der er funktionen vel ret vanskelig at lave på et automatisk ur ? Dermed, så bliver den nok også ret bekostelig. Uanset hvad, så er jeg meget imponeret over IWC uret - det er både teknik, finish og feel på højt plan. Det er i en liga, som jeg ikke har prøvet tidligere, synes jeg ...Den er som lige kompliceret på et automatisk ur som på et manuelt - den ligger i sammenfønjing af de to visere og ikke i værket mener jeg - og ja der er klasse over IWC og JA funktioner som rattrapante er smukke i sig selv. Er der en spiral fjeder at se i forstørrelsesglas mellem de to sekundvisere, hvis du stopper dem, og lader den ene gå videre uden at returnere den anden? vh Re: Genialitet fra IWC - Joepete - 12-09-2009 Jeg kan ikke lige umiddelbart - med det blotte øje (har ikke et forstørrelsesglas) - se nogen fjeder. Derfor kan den dog godt være der. Det er en fantastisk funktion at se på IRL, synes jeg. Jeg er nok blevet "værk-fanget" ... Re: Genialitet fra IWC - makita - 12-09-2009 Jep der vist tale tale om et modificeret eta/valjoux 7750, som fortrinsvis benyttes ved split-second-rattrapanter hos stort set alle manufakturer i dag, som ikke benytter in-house værker til komplikationen. Såvidt jeg husker blev funktionen opfundet af Adolf Nicole, og første gang præsenteret af PP i 1922. Oprindeligt hed funktionen hvis jeg ikke husker helt forkert: "fly back seconds", som ikke må forveksles med en flyback komplikation. splitsecond rattrapanter er egentlig en dobbeltkronograf, som aktiveres simultant, og hvoraf den ene kan stoppes gentagne gange, mens den anden kører videre(split seconds). Begge stoppes og resetes ved aktivering af en return-pusher. Hvor kompliceret denne funktion egentlig var/er tør jeg ikke helt sige, men den betragtes ihvertfald ikke blandt de mest komplicerede. Det gør til gengæld en flyback-komplikation, hvor kronografen stoppes, resetes og genaktiveres ved tryk af en pusher. Og joepete, jeg formoder at Hannover nok mener på dialsiden af værket, hvilket man ikke kan se med det blotte øje medmindre man afmonterer visere og dial. Det ville nok ikke være en særlig køn løsning at have fjederen ovenpå urskiven. Re: Genialitet fra IWC - Geodoc - 12-09-2009 ... vedrørende det her med fjederen ovenpå skiven, så kunne jeg ikke "dy" mig for dette Link, hvor fjederen (spiral) "ligefrem dyrkes". "Bankningen" er rigtigt som Hannover skriver en slibning, der kaldes solslibning. - Metoden anvendes også i stålindustrien, f.eks. lagertanke og inventar i mejerier & bryggerier. Her kaldes det ofte påfugleøje polering. kaliber 7750'eren med rattrapante tilsvarer Omega kaliber 3600, der har været genstand for flere indlæg, bl.a. af Mads Gjødesen. (Prøv søg). Med venlig hilsen - Geodoc Re: Genialitet fra IWC - hannover_dk - 12-09-2009 Jeg tror Mads G kan komme med en fin forklaring på rattrapante. I virkeligheden har jeg i baghovedet at det er noget andet end sleppzeiger med fjederen. Den jeg husker bedst i hovedet er Dubey & Schaldenbrand - Index Mobile med sådan en slæbe viser og fjederen synlig på skive siden - mærkeligt nok baseret på en relativ simpel landeron 48 knasthjulsmaskine - men som sagt - mon ikke Mads G kan sige hvad det lige er der er forskel på det og så en ægte rattrapante Jeg vil tro man kan se fjederen som en skygge inderst ved viserne i dette billede - på slæbe sekundviseren (der er to sekundvisere som ligger i lagkage) ![]() (ah søvnigt - det var jo samme sag Geodoc var inde på - i et bedre bilede) vh |