Urdebatten / Urforum
Lidt billeder af et af mine ganske mange Eterna 3000 ure - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Lidt billeder af et af mine ganske mange Eterna 3000 ure (/showthread.php?tid=72544)

Lidt billeder af et af mine ganske mange Eterna 3000 ure - hannover_dk - 21-09-2009

Jeg har stål/guld osv med forskellige skiver af dette ur, som startede min interesse. Inkl. glas er de ca 5 mm - så det var en bedrift i 1962 af Eterna at bygge en kugleleje automatik der var så smal som dette. Uden at genstarte diskutionen om Eterna og ETA kan bare mindes om, at det var dette værk som lagde grunden for senere ETA værker som ex 2892 - og at det netop er på grund af den lille værkshøjde, at dette blev så populært i lagkage kronografer.

Nå - det er for småt målt med moderne ur-øjne - 35 mm siger denne - men jeg kan stadigt li dem, og de er præcise og behagelige
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
vh

Re: Lidt billeder af et af mine ganske mange Eterna 3000 ure - Joepete - 21-09-2009

Dejlig vintage ! Jeg kan bestemt godt forstå at en "værk-tosse" som du, finder Eterna urene spændende Icon_e_wink

Uret har nogle spændende detaljer, som jeg lige er nødt til at høre dig om, John:

I centrum, hvor viserne er monteret på urskiven, er der da også de 5 Eterna prikker på sekundviseren ? Det kan da kaldes småt Icon_e_surprised

Jeg har engang hørt betegnelsen "fabric dial". Det må vel være sådan en, som du her fremviser, da den ligner fint vævet bomuld i close-up ?

Fabric dial - Camaro - 21-09-2009

Det har altid interesseret mig med disse skiver og hvordan de er lavet. Her er en Omega med "mønster" på skiven. Hvem ved hvad man gør for at få denne effekt frem?
Jan
İmage

Re: Lidt billeder af et af mine ganske mange Eterna 3000 ure - hannover_dk - 21-09-2009

Joepete Skrev:Dejlig vintage ! Jeg kan bestemt godt forstå at en "værk-tosse" som du, finder Eterna urene spændende Icon_e_wink

Uret har nogle spændende detaljer, som jeg lige er nødt til at høre dig om, John:

I centrum, hvor viserne er monteret på urskiven, er der da også de 5 Eterna prikker på sekundviseren ? Det kan da kaldes småt Icon_e_surprised

Jeg har engang hørt betegnelsen "fabric dial". Det må vel være sådan en, som du her fremviser, da den ligner fint vævet bomuld i close-up ?
Nix ingen pletter på sekundviseren, men Eterna havde, helt som Omega havde deres omega tegn i glassets centrum - 5 meget små prikker i undersiden af glasset, det er nok dem du ser
Prikker på krone, skive og glas og de henviser til Eternas opfindelse af kugleleje rotoren - 5 kugler i kuglelejet

Jep Fabric dial ville jeg også kalde den - meget tyndt stof (fabric) sat på en sølvskive mener jeg. Jeg har også set det betegnet Textured dial
vh

Re: Fabric dial - hannover_dk - 21-09-2009

camaro Skrev:Det har altid interesseret mig med disse skiver og hvordan de er lavet. Her er en Omega med "mønster" på skiven. Hvem ved hvad man gør for at få denne effekt frem?
Jan
İmage
Jeg TROR man tager noget meget fint vævet stof - kunstsilke eller Rayon vævet med 15-20 denier tråd (tænk nylon strømper) og trækker det over skiven som har fået en hæfter på sig. Ofte er stoffet tæt på gennemsigtigt - tænk igen nylonstrømper - så skiven - som i mit fald er sølv eller forsølvet - ses gennem strukturen
En anden metode kan være at presse mønstret ind i et storlignende materiale eller andet.

En urmager kan jo korrigere hvis jeg tager fejl - Jeg har en gang haft et skadet ur jeg fik som reservedele (krone og balance bro) hvor skiven var grim (ikke Eterna for de kunne lave skiver i tresserne - der generelt holder perfekt idag) og der kunne jeg trække sådan noget stof lignende af skiven - da jeg ville finde ud af hvordan Icon_e_wink

vh

Re: Lidt billeder af et af mine ganske mange Eterna 3000 ure - Stenbukken - 22-09-2009

Smukt vintage ur Icon_e_biggrin

Dejligt at se