Urdebatten / Urforum
Kolonnehjul - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Kolonnehjul (/showthread.php?tid=72746)

Kolonnehjul - Camaro - 21-10-2009

Hej alle!
Det lykkedes mig at lande denne kronograf på en auktion sammen med noget andet. No-nonsense dial med valjoux 23. Jeg bliver aldrig træt af den slags design.
Jan
İmage
İmage

Re: Kolonnehjul - baun - 21-10-2009

Ja det er nydeligt. Enkelt og præcist i udtrykket.

Jeg skal ikke gøre mig klog på værket, men det ser også fint ud.

hvor stor er den - 38 mm ?

vh Baun

Re: Kolonnehjul - DonWerner - 21-10-2009

Har tit hørt begrebet "kolonnehjulskronograf", men hvad betyder det egentlig? Er det en bestemt teknisk måde som urværket er bygget op på eller?

Re: Kolonnehjul - hannover_dk - 21-10-2009

Flot simpelt ur i god stand men et fino værk, sikkert lidt over gennemsnitsprisen for en valjoux 23 takket være navnet Heuer, men stadigt givet value for money i massevis. Nye tilsvarende værker koster kassen.

DON W:
Kolonnehjuls kronografen får sin ind og afkopling af kronografen reguleret ved hjælp af et kolonehjul. Du ser det på billedet af den i tråden, aller nederst i værket, som en række små trekantede kolonner der danner en cirkel

De kan henholdvis skubbe en split tilbage, eller tillade indgang, og for den sags skyld kan de styre flere splitter. Ligner lidt en lille kongekrone oppefra - engelsk Crown-wheel - tysk Schaltrad - skifte hjul, som i gearkasser.

Det skal ses kontra knasthjul styring som er simplere, og i manges øjne mindre smuk, men ofte lige så vel fungerende og billigere at producere. Omega 321 - den oprindelige speedmaster var Kolonnehjul, efterfølgeren 861 og 1861 knasthjul. Nydere finere in-house vil ofte være kolonnehjul på kronograf siden - det er en del af præstigen

Valjoux 23 er godt bygget og velfungerende, i den viste version, som i de fleste med støddæmpning. Den er lidt mindre end Valjoux 22 som den efterfølger (den gang var småt fint Icon_e_smile ) og er derfor ofte i lidt mindre kasser end valjoux 22, så vil man op i 38 - 40 mm skal man oftest søge valjoux 22 - men så kan den også let være uden støddæmpning.
Set fra siden kendes valjoux kolonnerne fra andre oftest ved en anelse forskydning af pushers i forhold til kronen. Ikke så meget som en lagkagekronograf, men en forskydning der let ses fra siden

Flere andre lavede kolonnehjuls maskiner, men Valjoux størst - ellers Landeron, Venus, Excelsior park, Omega/Lemania, Zenith og flere andre mindre men spændende fabrikanter -

vh

Re: Kolonnehjul - DonWerner - 21-10-2009

Super forklaring Hannover! Jeg takker. Så lærte jeg også noget idag. Icon_e_biggrin

Desværre ikke Heuer - Camaro - 21-10-2009

Ak ja Hannover, havde det bare været en Heuer, men det er i samme stil, bare af mærket Sporting.
Uret er 37 mm uden krone. Lidt speciel med fly-back.
Jan

Re: Desværre ikke Heuer - hannover_dk - 21-10-2009

camaro Skrev:Ak ja Hannover, havde det bare været en Heuer, men det er i samme stil, bare af mærket Sporting.
Uret er 37 mm uden krone. Lidt speciel med fly-back.
Jan
Se nu der, bare der står Camaro så tænker jeg Heuer Icon_redface og stilen kunne sagtens ha været. Ja specielt med fly-back - hedder den så bare 23 eller føjede de noget til?

vh

Re: Kolonnehjul - Camaro - 21-10-2009

Hedder bare 23.
Jan