|
Præcision.. - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Præcision.. (/showthread.php?tid=72861) |
Præcision.. - HLA2800 - 11-11-2009 Hejsa! Efter 16 års ”ægteskab” blev jeg på ulykkelig vis (da uret blev tabt) skilt fra mit gamle og trofaste TagHeuer ur. De sidste par måneder har jeg surfet omkring på diverse hjemmesider, samt besøgt en del ur-forretninger for at finde et nyt lækkert ur. Jeg har et pris-max omkring 40K, og valget kommer med al sandsynlighed til at falde på enten et Rolex eller et Omega. Jeg er ikke hverken Rolex- eller Omega-fanatiker, heller ikke hardcore ur-nørd, men synes begge producenter er eksponent for lækre kvalitets-ure. Der er mange kriterier når man vælger ur, og ét af dem er (for mig) er urets præcision. Kan der siges noget generelt om disse 2 mærkes præstation indenfor præcision? Mvh Henrik Re: Præcision.. - Claus_K - 11-11-2009 HLA2800 Skrev:Hejsa! Hej Henrik - velkommen til urforum.dk Noget "generelt"? ....nej, vil jeg sige. Stort set alle modeller fra både Rolex og Omega er certificeret efter "COSC", som i bund grund betyder at de skal holde sig indenfor -4 til +6 sek. pr. 24 timer. I praksis vil de dog ofte være mere præcise. Faktisk vil jeg påstå at alle mekaniske ure af en vis kvalitet (lad os for nemheds skyld sige anerkendte ur-producenter, til over 5-6.000.-) vil være præcise, eller let kunne justeres til at være det indenfor +/- 3. sek. pr. døgn. Det koster ikke meget (hvis noget overhovedet) at få det gjort. Om det er "godt nok" til dig ved jeg selvfølgelig ikke. Skal jeg sige noget andet generelt, må det være at hvis præcision er ultra vigtigt for dig, så skal du finde et quartz-ur. Omega har fine bud på det. Alt efter stil kan du også finde et Rolex OysterQuartz (tidl. model, tror ikke de laves mere). Re: Præcision.. - Tommy Munk - 11-11-2009 Det er et af de nemme spørgsmål. I den prisklasse du kigger på, finder du ikke noget der er væsentlig bedre end Omega og Rolex. Du kan roligt vælge ur med hjertet, og gå efter det design du best kan lide. Når du får købt vidunderet så er der helt sikkert nogle der gerne vil se billeder af det /Tommy Re: Præcision.. - Peter_H - 11-11-2009 Ja, det er rigtigt at COSC normen er -4 +6 sekunder pr. 24 timer. Men Rolex's egen Superlative Chronometer norm er -1 +5 sekunder pr. 24 timer. Det er måske i småtingsafdelingen, ikke desto mindre kunne jeg mærke tydelig forskel da jeg gik fra Omega Seamaster Professionel 300M til Rolex GMT-Master II, Rolex'et går meget mere præcist. Re: Præcision.. - Brusen - 11-11-2009 Den nye Rolex GMT2 med stållænke eller et JLC compressor model er nogle ure jeg ville overveje med 40k på lommen. Smider du 5k mere, får du et AP Royal oak 15300, fantastisk lækkert ur. /René. Re: Præcision.. - Stinger - 11-11-2009 Du skal blot være klar over at du kan få et ur med samme præcision funktionalitet (måske lidt mere fordi du "tør" bruge det til alt) for 1/4 del af den pris du nævner. Når du køber Rolex giver du alt for mange penge i forhold til præcisionen, du får "blærerøvseffekt" og "lækkerhed". Så du må først gøre op med dig selv om det er det du ønsker - især når du nu ikke er Rolex fanatiker. Overvej også at genanskaffe dig et Tag. Re: Præcision.. - baun - 11-11-2009 Jeg er enig med Tommy. Begge mærker er præcise. Jeg fik et Constellation fra 1967 hjem fra urmageren 4. November. Jeg noterede at det var 40 sek bagud. Da jeg checkede idag var det 38 sekunder bagud. Sådan er det jo ikke altid men generelt er de gode ure rimelig præcise. Vælg efter noget andet. Smag og behag. Stil. Design og kvalitet. vh Baun Re: Præcision.. - HLA2800 - 16-11-2009 Tak for tilbagemeldingerne. Rart at få min fornemmelse vedrørende Omega og Rolex’ præcisionen bekræftet. Har prøvet forskellige ure i dag, og tror efterhånden valget står mellem Omega Speedmaster Broad Arrow GMT eller Rolex GMT-Master II. Kan ikke helt bestemme mig.. |