Urdebatten / Urforum
Watchwinder?? - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79)
+--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Watchwinder?? (/showthread.php?tid=72898)

Sider: 1 2

Watchwinder?? - Bent - 17-11-2009

Hej derude.
Jeg overvejer at købe en watchwinder, men hører lidt forskelligt for og imod, så nu er jeg blevet lidt i tvivl.
Kan I give mig lidt input - er det godt eller skidt for uret at blive trukket op i en winder??
På forhånd tak.

Bent

Re: Watchwinder?? - Claus_K - 17-11-2009

Hej Bent, velkommen til Icon_e_biggrin

Det er lidt en religion, hvor der er både for og imod, og der er intet facit. Prøv at brug søgefunktionen, det har været oppe før, og her kan du læse folks holdninger.

Personligt har jeg en winder, da jeg skiftes til at gå med mine ure med jævne mellemrum. Og da de alle (på winderen) har dato er det det nemmeste at de hele tiden går.

Så det afhænger af mest af alt af ens behov. Har du et behov, er det intet i vejen for en winder...det er en go' og komfortabel løsning...

Re: Watchwinder?? - Mads Gjødesen - 17-11-2009

Jeg har ingen winder, men kan da godt se fordele i det. Har man to-tre ure med dato og uden quick set skift, er det da en klar fordel. Omvendt går urene jo også uafbrudt hvilket på den lange bane måske ikke er den store fordel unødig slitage og service.

Så jeg vil stille det lidt firkantet op.

Jeg er for en winder hvis:
- Få ure (2-4 stk) i samlingen som alle bruges jævnligt.
- Vintage ure uden quick set dato skift
- Ure med evighedskalender
- Ure der ikke koster en bondegård at servicere

Imod:
- Nyere ure med quick set dato skift (hurtige og lette at stille)
- Hvis du går 2-4 uger med samme ur af gangen (sjældent veksler)
- Dyre vintage samlerure fra AP, PP, VC, JLC som er dyre at servicere
- Vintage samlerure man sjældent går med
- Man kun har manuelle ure i samlingen Icon_e_wink

/Mads

Re: Watchwinder?? - baun - 17-11-2009

Mads Gjødesen Skrev:Jeg har ingen winder, men kan da godt se fordele i det. Har man to-tre ure med dato og uden quick set skift, er det da en klar fordel. Omvendt går urene jo også uafbrudt hvilket på den lange bane måske ikke er den store fordel unødig slitage og service.

Så jeg vil stille det lidt firkantet op.

Jeg er for en winder hvis:
- Få ure (2-4 stk) i samlingen som alle bruges jævnligt.
- Vintage ure uden quick set dato skift
- Ure med evighedskalender
- Ure der ikke koster en bondegård at servicere

Imod:
- Nyere ure med quick set dato skift (hurtige og lette at stille)
- Hvis du går 2-4 uger med samme ur af gangen (sjældent veksler)
- Dyre vintage samlerure fra AP, PP, VC, JLC som er dyre at servicere
- Vintage samlerure man sjældent går med
- Man kun har manuelle ure i samlingen Icon_e_wink

/Mads

Jeg bruger desuden også winder ifbm. nyindkøb der testes. På den måde kan kan teste 3-5 ure samtidig, hvor man så skifter uret mellem winder og arm!

vh baun

Re: Watchwinder?? - Geodoc - 17-11-2009

Tror nok, at Mads har summeret op på en god og sammenhængende måde.
Selv anvender jeg en winder med 2 optrækkere; men ikke konstant.
Winder bruges oftest, når det er 1-2 automatic ure jeg skifter mellem.

Min største skuffelse vedrørende winder var, da jeg stolt satte min nyerhvervede Speedmaster125 til optræk, og konstaterede at den var gået i stå 1 døgn efter.
Det slog mig med lammende styrke, at kaliber 1041 kun trækker op "venstre om", og min daværende winder kun kunne levere "højre om".
Min nuværende winder kan levere højre, venstre og skiftevis, og begge optrækkere kan stilles individuelt.

Et godt link til at fastslå, hvordan ens ur trækker op, findes på Ω Linkcentralen i det generelle afsnit (nederste afsnit)
Linket hedder: "Hvordan trækker mit ur op i en watch winder?”

Med venlig hilsen - Geodoc

Re: Watchwinder?? - jacob jensen - 17-11-2009

Jeg ser en winder som det eneste rigtig hvis man ikke gider stille uret hver gang det skal
på armen køb noget i en god kvalitet så får du ingen problemer.

Jeg har selv en til 2500 kr og både mit JLC og mit ORIS køre og kørte perfekt i den,
spurgte engang jørgen krognos om det gav mere slid på uret at have det i en winder det svarede han meget tydeligt på NEJ det gør det ikke uret er beregnet til at gå Icon_cool

Re: Watchwinder?? - baun - 17-11-2009

jacob jensen Skrev:Jeg ser en winder som det eneste rigtig hvis man ikke gider stille uret hver gang det skal
på armen køb noget i en god kvalitet så får du ingen problemer.

Jeg har selv en til 2500 kr og både mit JLC og mit ORIS køre og kørte perfekt i den,
spurgte engang jørgen krognos om det gav mere slid på uret at have det i en winder det svarede han meget tydeligt på NEJ det gør det ikke uret er beregnet til at gå Icon_cool

mere slid end ?

Et ur som ligger i skuffen, bliver slet ikke slidt. Olien kan ligge og blive sej osv. men værket slides ikke.

Et ur der sidder i en winder vil der naturligvis være et eller andet slid på - hvorvidt det er slid af nogen betydning - er spørgsmålet.

Lejer mv. kan jo skiftes - og det kan også være at de kan holde til 25 år i en winder (det er formentlig afhængig af værkets kvalitet, måske også winderens kvalite osv.). Men der er altså ikke noget, der drejer rundt, uden der er slid.

Jeg tror man kan sige, at hvis man overholder service intervallerne, vil det slid der påføres uret i winderen ikke få betydning, men personligt kunne jeg ikke drømme om, at lade mine gamle automatiske ure sidde og snurre i en winder altid. Jeg mener afgjort at det er unødvendigt slid!

vh Baun

Re: Watchwinder?? - Riisberg - 17-11-2009

Spørgsmålet er jo egentlig... Hvad slider mest på et ur.

1. Et ur der heletiden er i brug, enten på armen eller i winder?
2. Et ur der bliver anvendt på armen samt justeret ca. 1-2 gange om ugen, da det er gået i stå?

Jeg tror personligt at punkt.2 er langt mere hårdt ved et ur end punkt. 1

Eller er jeg helt forkert på den?

Re: Watchwinder?? - makita - 17-11-2009

Riisberg Skrev:Spørgsmålet er jo egentlig... Hvad slider mest på et ur.

1. Et ur der heletiden er i brug, enten på armen eller i winder?
2. Et ur der bliver anvendt på armen samt justeret ca. 1-2 gange om ugen, da det er gået i stå?

Jeg tror personligt at punkt.2 er langt mere hårdt ved et ur end punkt. 1

Eller er jeg helt forkert på den?

Jeg er egentligt på linie med Mads´ eksempel. Det beror naturligvis på ens egne vaner. Benytter man sig eksempelvis af 2 -4 ure, hvor der ikke går mere 4 dage imellem eller deromkring, så ville slitagen nok være mindre af at holde urene kørende og undgå hyppig tid/datostilning. Jeg må gå ud fra at smøreolier som benyttes i ure har en viskositet som før eller siden slipper op omend de er særdeles langtidsholdbare, ligesom vi kender fra olier der benyttes til diverse motorer o.a., eller simpelt eksempel et stykke tyggegummi, som før eller siden bliver "tungt" at tygge på. Evighedspendulet/maskinen er ikke opfundet endnu og bliver det næppe hellere, da friktion altid vil forekomme. Såvidt jeg husker er det heller ikke hensigtsmæssigt at lade bilen stå for længe uden starte den nu og da. Olien vil gradvist miste viskositet og "stivne". Ved ikke om samme er gældende for ure, men det er da ikke utænkeligt.

Re: Watchwinder?? - Clubman - 17-11-2009

Hej Icon_exclaim

Hvis du beslutter dig, for at købe en winder, så se lige denne tidligere tråd Icon_e_wink .

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=10296&p=90211&hilit=winder#p90211" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=3&t=10296&p=90211&hilit=winder#p90211</a><!-- l -->" onclick="window.open(this.href)

Claus_k, skriver noget om, hvilken winder-type, som best/sikrest trækker alle typer automatikure op(dem hvor uret hænger meget lodret) Icon_e_wink .