|
første automat kronograf - et forsøg på konklusion - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: første automat kronograf - et forsøg på konklusion (/showthread.php?tid=72927) Sider:
1
2
|
første automat kronograf - et forsøg på konklusion - hannover_dk - 23-11-2009 Jeg har ikke fået svar fra Ahrberg - men fra mange andre. JoePete checkede div fora, og jeg checkede en masse andre. Hvis vi tager Seiko først, så var den første Seiko Automat 6139 med kun et kronoregister og ingen fast sekundviser - og den kom i 1969. 6138 med to registre kom første gang i 1970 Dette suppleres, ud over mange hjemmesider og svar, af en liste som findes flere steder, bl.a. div Seiko links + timezone over Seiko værker med navne og årstal. http://watches.fortunecookie.info/fortunecookie/SEIKOmovement.htm Her finder man længst til højre først 61 og så i næste rubrik henholdvis 39 fra 1969 og så 38 (6138) fra 1970 som det fremgår. MrSeikoChrono var også inde med et klart svar: Seiko startede med at sælge deres første automatiske chronograph 6139 i maj 1969, og i 1970 kom 6138 med en ekstra 12 timers register på skiven. 6138 holdt frem til 1979 hvor produktionen stoppede. Jeg mener at det kan være i juni 1970 at 6138 kom. G.L. Brunner har også Seiko uden med slag - dog uden det blev vist officielt i Maj 1969 med 6139. Helmuth Richter har nogenlunde samme sammenhæng. Konklusionen for mig er at Seiko - Heuer/Buren/Hamilton/D&D samt Zenith alle kom med automat krono i 1969 som den første. Salgs række følgen kan ha været som vist her - med Seiko til salg månederne inden, men alt 1969. Præsentationsrækkefølgen bringer nok Zenith først med et mindre pressemøde i Basel i Marts 1969 (Helmuth Richter)- men usikkert. Seikos var med ét kronograf-subdial og ingen fast sekund - men udvikledes af et enkelt selskab, H/B/H/D&D byggede på tidligere maskine og lagkage system samt var samarbejde mellem flere selskaber. Zenith ElPrimero - udviklet af ét selskab, var med 3 subdials, fast sekund, dato, high beat 36000 og kører i samme princip videre den dag idag. Alle må regnes til den første automat kronograf med presentation på Basel 1969 og første salg samme år. vh Re: første automat kronograf - et forsøg på konklusion - Joepete - 23-11-2009 Tak for sammenfatningen. Der burde nok rettes i din understregede tekst, så alle véd, at det er 9613 .. øhh 1936 ... altså: 6139 vi taler om ... Det er sjovt, så forskelligt værkerne er udviklet. Det siger nok meget om tilgangen til håndværket, dén måde de er fremstillet på. Jeg har en Seiko 6138 fra 1977, som efter min bedste vurdering står urørt - og kører fint og præcist den dag idag. Der er nu lidt "robust og holdbar slogger" over det, hvis jeg skulle hente en term fra bokseverdenen Re: første automat kronograf - et forsøg på konklusion - Chris - 23-11-2009 Hej I juli/august 2009 nummeret af tyske Chronos er der en artikel omhandlende netop dette emne med Breitling, Zenith, Heuer samt Seiko. Hilsen Re: første automat kronograf - et forsøg på konklusion - Joepete - 23-11-2009 Kan du kort resumere artiklens indhold ? Re: første automat kronograf - et forsøg på konklusion - Chris - 23-11-2009 Hej Joepete Jeg skal vist lige have læst den igen. Kan scanne den ind og sende til dig også. Hilsen Chris Re: første automat kronograf - et forsøg på konklusion - hannover_dk - 23-11-2009 Joepete Skrev:Tak for sammenfatningen. Der burde nok rettes i din understregede tekst, så alle véd, at det er 9613 .. øhh 1936 ... altså: 6139 vi taler om ...rettet - tak Re: første automat kronograf - et forsøg på konklusion - hannover_dk - 23-11-2009 Chris Skrev:Hej JoepeteJeg tror det er den Brunners udtalelser refereres fra faktisk - men jeg tager også gerne et scan til email john.hannover snabel@. mail.dk ja @ kommer jo ligefter hannover og der skal ikke stå snabel, men mon ikke den fattes vh Re: første automat kronograf - et forsøg på konklusion - Joepete - 23-11-2009 Gerne et scan til mig også - og mange tak for venligheden ! E-mail adresse under lume shot´et Re: første automat kronograf - et forsøg på konklusion - Chris - 24-11-2009 Hej begge Jeg får lige scannet og sendt til jer i løbet af dagen. Der står på Seiko at den første model med 6139: Seiko Speed Timer blev leveret i handel i maj 1969 og salget startede juni 1969. Men det kan I selv læse når jeg har fået scanneren igang. Hilsen Chris Re: første automat kronograf - et forsøg på konklusion - hannover_dk - 24-11-2009 Chris Skrev:HejTusind tak Chris,- Den konkluderer helt som resten af nettet, men er flot og omfattende. Helt kort. Zenith presenterede 10/1-1969 som de første en automat krono (ElPrimero) ved pressekonference i Gent (svarer til andre steder på nettet) Heuer/Buren/Hamilton/D&D kunne så ikke vente til Baselmessen, men lavede samtidig presentation i New York og Gent 3/3-1969 Seikos arkiver er mangelfulde fra tiden, og de kan ikke redegøre præcist for presentationen, men de leverede i Maj 1969 de første kaliber 6139 med en subdial til deres forhandlere, og de første blev solgt fra butik i juni 1969 (d.v.s. nummer mæssigt kan de være fra noget før i 1969) 6138 med to subdials er først ude i 1070 Som ekstra benifit kan siges at astronauten W.R P. den første automat kronograf i rummet, en Seiko i skylab 4 Konklusion i artiklen. 1 presentation Zenith Jan 1969 1 på markedet Seiko Juni 1969 1 planlægning af produktion - med al sandsynlighed Heuer gruppen vh og tak til Chris |