Urdebatten / Urforum
Problemer med magnetisering af 2254.5 - Printviselig Version:

+- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk)
+-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77)
+--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80)
+--- Tråd: Problemer med magnetisering af 2254.5 (/showthread.php?tid=73780)

Sider: 1 2

Problemer med magnetisering af 2254.5 - wohoo81 - 22-04-2010

Hej derude.

I januar købte jeg et seamaster 2254.5 hos Micki fra Dreamwatch.dk. Der går ikke en dag, hvor jeg ikke lige kigger på uret og tænker det er sgu et fedt ur Icon_e_biggrin
Jeg har desværre et problem med, at det bliver magnetiseret. I de snart 5 måneder, hvor jeg har haft uret, har jeg fået det demagnetiseret 2 gange. Den ene gang hos Klarlund og den anden gang hos en urmager på Østerbro. Til daglig er jeg studerende og sidder meget ved computeren, og jeg er ikke klar over om det har nogen betydning? Hos Klarlund sagde De, at uret kunne blive magnetiseret blot ved at have en mobiltelefon i lommen. Men, hvis der ikke skal mere til, så må der være mange derude som har magnetiserede ure.

Grunden til jeg skriver er, at jeg vil høre om andre har haft lignende problemer med deres mekaniske ure? Netop dette ur, som lyder til på diverse fora at være meget populært, kan vel ikke være mere disponeret til, at blive magnetiseret end andre mekaniske ure? Kan man evt. gøre noget som gør uret mindre disponibel overfor den slemme magnetisme Icon_e_sad

Jeg ser frem til at høre hvad jeres erfaringer er.

Mvh. Poul

Re: Problemer med magnetisering af 2254.5 - johnfyn - 22-04-2010

...jeg har haft mit 2254 i et par år nu og det har aldrig været nødvendigt at "de-magnetisere" - jeg stiller mig noget tvivlende til at PC eller mobiltelefoner skulle udsende "magnetfelter" stærke nok til at "magnetisere" et moderne ur. Jeg har tidligere arbejdet på et projekt (elektromotorer) hvor der blev anvendt permanent-magneter og her blev vi anbefalet at holde kreditkort på afstand, men ikke et ord om ure, men permanent-magneter er også meget stærke - hvis to er sat sammen kan de næsten ikke skilles med "de bare næver"!

Re: Problemer med magnetisering af 2254.5 - KimT - 22-04-2010

Uden på nogen måde at have forstand på det, så er mine oplevelser således.

Jeg har siden 2004 mere eller mindre hele tiden haft et mekanisk ur på uden på noget tidspunkt at have haft problemer.
Jeg arbejder dagligt, MEGET med pc´er, elkomponenter, og lign. udstyr, uden at have tænkt over at magnetisme kunne være et problem.

Kim

Hvilke stumper i uret er det der angiveligt skulle blive magnetiske?

Re: Problemer med magnetisering af 2254.5 - wohoo81 - 22-04-2010

Det er også det jeg ikke kan forstå. Hvis pc og mobiltelefon skulle kunne være nok til at gøre uret magnetisk, så må det jo være et kæmpe problem, hvilket det jo ikke er.

Jeg ved ikke selv noget om hvorfor og hvordan et ur skulle kunne blive magnetisk. Jeg forholder mig kun til hvad jeg fik at vide hos Klarlund. Måske skulle jeg få nogen til at kigge på uret.

Det virker bare mærkeligt efter at have fået det såkaldt demagnetiseret går uret meget præcist, men så pludselig går det meget for stærkt.

mvh. Poul

Re: Problemer med magnetisering af 2254.5 - hannover_dk - 22-04-2010

wohoo81 Skrev:Det er også det jeg ikke kan forstå. Hvis pc og mobiltelefon skulle kunne være nok til at gøre uret magnetisk, så må det jo være et kæmpe problem, hvilket det jo ikke er.

Jeg ved ikke selv noget om hvorfor og hvordan et ur skulle kunne blive magnetisk. Jeg forholder mig kun til hvad jeg fik at vide hos Klarlund. Måske skulle jeg få nogen til at kigge på uret.

Det virker bare mærkeligt efter at have fået det såkaldt demagnetiseret går uret meget præcist, men så pludselig går det meget for stærkt.

mvh. Poul
Du må ha en second opinion. Der skal bl.a. checkes om ikke der ligge lidt olie eller lign. ved balance akslen - det kan sætte tempo på - den der med flere gange magnetisering af et så moderne ur - fra helt almindelige computere og/eller mobiltelefoner, tror jeg ikke på
Hvis det er på garantien, så er det jo Klarlund som skal løse problemet.

Siger de med 100% at det er magnetisering den er gal med?
Har de checket andet - for min skyld set f.eks i aksel-lejet ved balancen -
"klistrer" balancen af anden årsag end magnetisme

Er det garanti - skal de kunne løse det nu, om ikke andet skifte dele - at det bliver magnetisk regelmæssigt og går alt for hurtigt, under helt alm. brug lyder ikke rigtigt

vh

Re: Problemer med magnetisering af 2254.5 - wohoo81 - 22-04-2010

Jeg har lige fået det justeret i dag, så nu går det lige som skal. Hvis det pludselig går meget hurtigt igen må jeg få det bedre checket.

Lige et par spørgsmål mere. Hvordan foregår det med garantien? Uret er fra 11. måned 2008. Kan jeg indlevere det til en hvilken som helst Omega forhandler?

Tak for infomationerne.

mvh. Poul

Ja, en hvilken som helst autoriseret forhandler (AD) world widenborg kan bruges!

Re: Problemer med magnetisering af 2254.5 - Peter - 23-04-2010

Hej

Jeg havde på et tidspunkt en kunde der havde samme problem, det var fordi han sad ved kassen i et supermarked. Icon_e_confused

MVH Peter

Re: Problemer med magnetisering af 2254.5 - olsen - 24-04-2010

Hej Poul

er du sikker på, at du ikke uforvarende i det daglige kommer til at lægge det i nærheden af et kraftigt magnetfelt? Hvis problemet virkeligt er magnetisering, så må det være nogle kraftige magnetfelter, du regelmæssigt kommer i kontakt med. Nogle eksempler:

1. Hvis du lægger uret over på et billedrørsfjernsyn.
2. Oven på højttaleren.
3. Hvis du har et induktionskomfur. Dette virker netop ved relativt kraftige magnetfelter.
4. Kommer i nærheden af en kraftig elektromoter.
5. Hvis du arbejder på et hospital, hvor de har en MR-scanner, eller eventuelt hvis du er organisk kemiker og bruger et NMR-spektrometer, med en dårligt afskærmet magnet (dvs. en ældre model).

Jeg er mest tilbøjelig til at tro, at problemet ligger et andet sted, men det er da bare underligt, at afmagnetiseringen åbenbart virker.

Hilsen Peter