|
Mere eller mindre original - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Mærke-dedikerede urfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=77) +--- Forum: Omega (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=80) +--- Tråd: Mere eller mindre original (/showthread.php?tid=73900) |
Mere eller mindre original - baun - 12-05-2010 Visse modeller er svære at finde: Ranchero, railmaster, Chronometer fra 40'erne og tidlige Seamaster Chronometre. En lille privat snak med Torben får mig til at vise denne Seamaster. Den er så smuk at det næsten kan skære en i hjertet at det er en renoveret skive. Endvidere er værket i uret (cal 354) ikke COSC - omend modellen findes med cal 354 COSC også: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() vh Baun Re: Mere eller mindre original - hannover_dk - 12-05-2010 Hvis ikke det var fordi vi så det hele med samler øjne, så ville det jo være helt ligegyldigt, at det var en re-dial og at værket ikke var COSC versionen. Så ville vi se på det som et superflot dressur - fra en god tid - urmæssigt. Nu er vi så bare nørdede, og samler, og originalitet betyder noget, og ja så er det naturligvis et lille problem, men du har helt ret - det er et flot flot ur, og var man ikke en samlernørd - ville man endnu mere nyde det på armen - men jeg ville nu ublufærdigt nyde det i alle fald vh Re: Mere eller mindre original - Geodoc - 12-05-2010 hannover_dk Skrev:Hvis ikke det var fordi vi så det hele med samler øjne, så ville det jo være helt ligegyldigt, at det var en re-dial og at værket ikke var COSC versionen. Så ville vi se på det som et superflot dressur - fra en god tid - urmæssigt.Jeg er helt enig med jer begge. - og vil lige løfte sløret fra hvad jeg har diskuteret med Baun. På en auktion er dette ur til salg, med en vurderingspris på 2.900. ![]() Men nogle har tilsyneladende "daget lunten", for det er her, 14 dage før auktionsudløb, allerede budt op i over det dobbelte. Uret skulle, ifølge en svensk samler her, se sådan ud: men med kassereferenceen 2367 synes Omega's vintageside, at uret skal se sådan ud: ![]() Under alle omstændigheder er den "knækkede" skive på auktionsbilledet ikke korrekt, og hvis den havde været, skulle den i hvert fald underkastes "en forskønnelse". Problematikken udspringer således af, at der sidder et underskønt værk (30T2 SC RG) bag en hæslig, og efter alle solemærker, forkert skive. I dette tilfælde måtte der altså anskaffes en skive, der i sagens natur ikke kunne blive original. Men et rigtig anstændigt urværk (og kasse) kunne nydes, ganske vist "med lånte fjer". Med venlig hilsen - Geodoc Re: Mere eller mindre original - baun - 12-05-2010 Jeg tror nu ikke skiven er knækket - bare two tone - og det vil sige at den fint kan danne basis for et renoveringsprojekt! vh baun Re: Mere eller mindre original - Geodoc - 12-05-2010 Baun Skrev:Jeg tror nu ikke skiven er knækket - bare two tone - og det vil sige at den fint kan danne basis for et renoveringsprojekt!Har også været i tvivl; men på en forstørrelse, der har fået alt "hvad den kan trække": ![]() ... synes jeg, at en "kunstnerisk sjæl" har malet minut index, langs en kant?? Med venlig hilsen - Geodoc Re: Mere eller mindre original - baun - 12-05-2010 der er kun knækskiver på Constellation..... tror jeg vh Baun Re: Mere eller mindre original - Geodoc - 12-05-2010 Baun Skrev:der er kun knækskiver på Constellation........ Vi ere forenede i samme tro - og er Constellation "knækket" ikke også retlinet mellem index? her er det cirkulært (hvis det er tilstede Med venlig hilsen - Geodoc Re: Mere eller mindre original - olof - 14-05-2010 naa... Men hvorfor udskifter nogen en skive imod saadan noget. Jeg mener - selv hvis den originale skive var helt oedelagt - den ser jo heller ikke saerlig fristende ud som den er nu. I den prisklasse skal man vaere forsigtigt med at koebe et ur uden at have set vaerket, i hvert fald (saa det ikke er Miyota eller Seagull Re: Mere eller mindre original - Geodoc - 14-05-2010 olof Skrev:naa... Men hvorfor udskifter nogen en skive imod saadan noget. Jeg mener - selv hvis den originale skive var helt oedelagt - den ser jo heller ikke saerlig fristende ud som den er nu.Enig - Det er dette værk, der åbenbart har "ramt en nerve". ![]() Uret er vurderet til 2.900 SKr. men er 14 dage før auktionsudløb allerede budt op i 6.100 SKr. - Som du nævner, det kan godt nok ikke være skivens kvaliteter, der berettiger dette. Med venlig hilsen - Geodoc Re: Mere eller mindre original - hannover_dk - 14-05-2010 Værket ser OK ud - og jeg mener heller ikke kniven er knæk vh |