|
Ridset spænde... - Printviselig Version: +- Urdebatten / Urforum (https://urdebatten.dk) +-- Forum: Hovedfora (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=79) +--- Forum: Urforum (https://urdebatten.dk/forumdisplay.php?fid=70) +--- Tråd: Ridset spænde... (/showthread.php?tid=74095) Sider:
1
2
|
Ridset spænde... - Sociologen - 12-06-2010 Jeg købte for en uges tid siden en Steelfish fra 2008, som er blevet brugt af den tidligere ejer ![]()
Re: Ridset spænde... - DonWerner - 12-06-2010 Det kan nemt fjernes. Selv bruger jeg Sandflex det er umådelig let og arbejde med. Ligesom og bruge et viskelæder. Bruger den gule "fine" (se billede). Andre sværger til en grydesvamp, ikke en metode jeg selv har prøvet, men det skulle efter signede virker ganske fortrinligt. Uanset hvad så husk og slib konstant i samme retning, ellers bliver resultatet ikke pænt. ![]() Alternativt kan du investerer i en billig båndsliber, de kan fåes fra 200-300 kr. og op efter. Så bliver resultatet virkelig godt. Re: Ridset spænde... - Joepete - 12-06-2010 Jeg er helt enig i ovenstående: Vælg små slibeblokke, det giver det pæneste resultat. Start lidt groft, så mange ridser som du har, og arbejd dig frem med de finere korn. Afmonter spændet og slib med lige og ensartede strøg - så får du det pæneste resultat. Hvis spændet skal være blankt, så pudser du efterfølgende op med Autosol og en blød klud Grydesvampe kan ikke lave en så ensartet og fin slibning som ovenstående blokke - det er i hvert fald min erfaring. Du kan købe "materiel" her: [url]"http://www.watchtool.co.uk/abrasive-block-sticks-c-279.html?osCsid=d1a1hp5a98eje9gv1duqf942d4" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.watchtool.co.uk/abrasive-blo ... 1duqf942d4[/url] Re: Ridset spænde... - Bjørn H._phpbb3_import15705 - 12-06-2010 Vorsicht !!! som "professionel" vil jeg gøre opmærksom på at polering/satinering i nærheden af gravering ALTID er risky - - og - lige det område er alligevel lisså ridset om 3 mdr - hvad så ? forfra ? til du løber tør for stål ? - mit bedste råd er : lev med det ! Re: Ridset spænde... - baun - 12-06-2010 Jeg holder med Bjørn. Jeg synes faktisk det er lidt unødvendigt. Men hvis man synes det er sjovt kan man jo godt gøre det. Når jeg køber (lidt dyrere) Omegaer ure prøver jeg altid at sikre mig imod at folk selv har pillet. Jeg ved at en del herinde praktiserer at fixe dette og hint, men jeg foretrækker at lade uret være eller bede urmageren "give en nænsom behandling". Jeg rengør gerne ure udvendig og også gamle originale remme. Slibning og maskinpolering gør jeg ikke selv, men det kommer naturligvis også an på den enkeltes kunnen og håndelag. Et ur der er brugt og har en rimelig mængde ridser er ok som beater - ja, faktisk næsten at foretrække vh baun Re: Ridset spænde... - Sociologen - 15-06-2010 Bjørn H. Skrev:Vorsicht !!!Det havde jeg ikke tænkt på. Det får mig til at genoverveje... Vil nødigt at graveringen forsvinder... Jeg tror nu ikke, at uret vil være ligeså ridset om 3 mdr. Spænden på min tidligere beater (Seiko Monster) ser i hvert fald langt ’kønnere ud’ efter mere end et års status som beater… Tak til DonWerner for info og til JoePete for link Baun Skrev:Et ur der er brugt og har en rimelig mængde ridser er ok som beater - ja, faktisk næsten at foretrækkeJeg følger fint din tankegang… Re: Ridset spænde... - hannover_dk - 15-06-2010 Når du har set dig sur på ridserne, så tror jeg nu jeg ville gå i gang med at pudse som anvist. Kun på langs og stille og roligt så du hele tiden holder øje med at skriften bliver ved med at stå letlæst og med en vis dybde. Jeg tror der er plads til forbedringer uden at du ødelægger skriften. vh Re: Ridset spænde... - DonWerner - 15-06-2010 Hvis uret fremover skal bruges som en beater ville jeg lade det være som det er. Som nævnt er du hurtig tilbage ved udgangspunktet og du kan kun lave en polering få gange før teksten på spændet vil begynde og forsvinde. Re: Ridset spænde... - KimT - 15-06-2010 DonWerner Skrev:Hvis uret fremover skal bruges som en beater ville jeg lade det være som det er. Som nævnt er du hurtig tilbage ved udgangspunktet og du kan kun lave en polering få gange før teksten på spændet vil begynde og forsvinde.Fuldstændig enig, brug uret til det, du havde tænkt dig. Og lad være med at bekymre dig om ridser, da de første allerede er der. Hvis du så en dag vil sælge det, så skal du polere det. Så vil der også være masser af materiale, da det ikke har været gjort før. Kim Re: Ridset spænde... - baun - 15-06-2010 Kim T Skrev:DonWerner Skrev:Hvis uret fremover skal bruges som en beater ville jeg lade det være som det er. Som nævnt er du hurtig tilbage ved udgangspunktet og du kan kun lave en polering få gange før teksten på spændet vil begynde og forsvinde.Fuldstændig enig, brug uret til det, du havde tænkt dig. Og lad være med at bekymre dig om ridser, da de første allerede er der. Det er også sådan jeg ser på det. Blot polerer eller sliber jeg heller ikke før salg. Hvis en køber ønsker et ur poleret så det ser nyt ud foreslår jeg at han bede om det næste gang uret skal til service - og viser ham et eksempel på et poleret ur. Hvor mange der så ender med at blive poleret - aner jeg ikke! vh baun |